התפשטות מגפת הקורונה גרמה לא רק למשבר בריאותי חסר תקדים, אלא גם למשבר כלכלי חמור שרק הולך ומחריף. המשק צועד לקראת השבתה מלאה, עסקים רבים בתחומי המסעדנות, האירועים והמלונאות נסגרו עד להודעה חדשה ואלפי עובדים פוטרו, שכירים נשלחו לחופשה ללא תשלום ועצמאיים נותרו ללא פרנסה. מתי ואיך המדינה תסייע לאזרחים שבמשבר ומהן זכויות העובדים בימים אלה? 

קבלת קצבאות בכרטיס prepaid עם שליח

חברת דואר ישראל יצאה היום (חמישי, 26.03) שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם הביטוח הלאומי והמשרד לשוויון חברתי, במסגרתו החודש יועברו קצבאות הביטוח הלאומי לעשרות אלפי אזרחים ותיקים בעלי חשבון בבנק הדואר, באמצעות כרטיס נטען של מאסטרקארד שיגיע אליהם עד הבית ללא עלות. חלוקת הכרטיסים תחל היום ותמשיך ביום ראשון, ה-29.03, אז יתוגברו גם סניפי הדואר ויישארו פתוחים עד השעה 18:00. ניתן לקבל את הקצבאות גם בימים שלאחר מכן.

הכרטיס הנטען שיימסר למקבלי הקצבאות הוותיקים באמצעות בנק הדואר הוא כרטיס "משולם מראש" (pre-paid) מבית מאסטרקארד. הנפקת הכרטיס, מסירתו וטעינת הקצבה יתבצעו ללא עלות וללא עמלות. הכרטיס מאפשר טעינה עד 20 אלף שקלים, וכן משיכת מזומן בכל כספומט עד גובה 4,000 שקל ביום, וביצוע רכישות בכל בתי העסק בישראל המכבדים כרטיס מסטרקארד וכן בעסקאות טלפון ואינטרנט. תוקף הכרטיס חמש שנים.

הכרטיס יגיע לבתי הלקוחות או לבתי האבות במעטפה מאובטחת באמצעות דואר שליחים, על בסיס רשימה מוגדרת מראש. הלקוחות יקבלו במקביל מסרונים עם הודעה בנושא, ועם קבלת הכרטיסים יוזמנו להתקשר למוקד בנק הדואר בטלפון 076-8871190 לאימות הפרטים, ולאישור העברת התשלום לכרטיס שברשותם.

מענק סיוע מיוחד לעצמאים קטנים

המדינה תתן מענק סיוע מיוחד לעצמאים קטנים: חצי מההכנסה החודשית הממוצעת בשנת 2018, או 6,000 שקלים - הנמוך מביניהם. רשות המיסים צפויה להקים מערך דיגיטלי שיאפשר לכל עצמאי למלא את פרטיו באיזור האישי באתר האינטרנט, לבדוק את זכאותו ולהגיש בקשה לקבלת המענק. קבלת המענק תתבצע באמצעות זיכוי אוטומטי לחשבון הבנק.

הקריטריונים לקבלת המענק: עצמאים או מעסיקים מעל גיל 23; מחזור שנתי של עד 300 אלף שקלים נכון לשנת 2018; הכנסה חייבת של עד 150 אלף שקלים נכון לשנת 2018; במקרה של משק בית משותף - הכנסה חייבת של עד 200 אלף שקלים נכון לשנת 2018.

כך, עצמאי עם הכנסה חייבת של 8,000 שקלים בחודש יקבל מענק בסך 4,000 שקלים; עצמאי עם הכנסה חייבת של 12,000 שקלים בחודש יקבל מענק בסך 6,000 שקלים; עצמאי עם הכנסה חייבת של 14,000 שקלים בחודש - לא זכאי למענק, בגין הכנסה חייבת שנתית מעל 150 אלף שקלים. 

הלוואות

לפי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, הקרן להלוואות בערבות המדינה מציעה מסלול מיוחד ("מסלול קורונה") לעסקים קטנים ובינוניים, להלוואות זריזות בביטחונות נמוכים ובשיעור מוגדל של ערבות המדינה.

יועצי מעוף ברחבי הארץ יסייעו בהגשת בקשות להלוואה, בהכנת התוכנית העסקית, במילוי הטפסים ובהגשת המסמכים לבקשה במסגרת התוכנית "ליווי למימון" ובהנחה של 90% מהעלות הרגילה. לקריאה נוספת

הקדמת תשלומים לספקים לממשלה

המדינה תקדים תשלומי לספקים קטנים ובינוניים של גופים ממשלתיים; לא עוד שוטף פלוס, אלא תשלום בתוך ימים אחדים לאחר קבלת חשבונית.

מע"מ ומס הכנסה

תשלום המע"מ החד חודשי נדחה ל-26.3, והדו חודשי ל-27.4.

אין שינוי במועדי הדיווח ותשלום המקדמות והניכויים למס הכנסה. יחד עם זאת, מנהל רשות המיסים הנחה את מנהלי המשרדים לפעול בהתחשבות מרבית ולתת מענה פרטני לעסקים בקשיים. ניתן לפנות לפקיד השומה בבקשה מנומקת להקטנת שיעור המקדמה, אם צפויה ירידה משמעותית בהכנסות הצפויות.

ארנונה, מים, חשמל ותשלומים לרשויות המקומיות

דחיית תשלומי חובה לעסקים עצמאיים ובינוניים: ארנונה עסקית נדחית בינתיים ל-1 במאי, למעט בעיריות חלשות. תשלומי מים ניתן לדחות. חברת חשמל תבוא לקראת החייבים.

רשויות מקומיות רבות פרסמו שורה של הקלות והטבות לבעלי העסקים. מידע נוסף ניתן למצוא ברשתות החברתיות ובאתר "המיזם הלאומי 265". 

תשלומי ביטוח לאומי

הביטוח הלאומי הודיע ב-16.3.20 על דחייה של התשלומים של חודש אפריל. את התשלום הדחוי ניתן לפרוס. כמו כן, הוחלט על הקפאה של פעולות האכיפה: לא יוטלו עיקולים חדשים, ויידחה הטיפול בעיקולים קיימים.

לאור השינויים בהכנסות, עובד עצמאי יכול לבקש מביטוח לאומי לחשב מחדש את המקדמות הרבעוניות של דמי הביטוח. ניתן להגיש את הבקשה בטופס "בקשה לתיקון מקדמות". בקשה זו ניתן להגיש עד 4 פעמים בשנה. יש למלא את אחד מהתנאים הבאים: ההכנסה קטנה ב-10% לפחות מההכנסה ששימשה לחישוב המקדמה; צירוף שומה לשנת המס שקדמה לשנה השוטפת; שינוי במקדמות מס הכנסה בשיעור של 10%; או שינויים במחזור העסקאות בתקופה של שלושה חודשים רצופים, בשיעור של 20% לפפחות לעומת מחזור העסקאות המקביל בשנה שעברה. 

הגדלת מסגרת האשראי

ב-15.03.20 אישר הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל להגדיל ללקוחות עם קשיים תזרימיים את מסגרת האשראי. על המסגרת המוגדלת יחולו אותם התנאים של המסגרת הקיימת. על הבנק להציג ללקוח מסמך המתעד את הפעולה, וכולל את גובה המסגרת החדשה ושיעור הריבית שיחול עליה.

הפעלת תקנות לשעת חירום

הממשלה החליטה להפעיל תקנות אלו שהשימוש העיקרי בהן הוא בעתות מלחמה. מצב חירום מאפשר נקיטת צעדים ללא הליך חקיקה רגיל, כמו ריתוק עובדים למפעלים חיוניים, ונכון להיום בעיקר כדי להפעיל את הניטור הדיגיטלי שיעקוב אחרי הטלפונים הסלולריים שלנו ויגלה מי היו בקרבת נשאי נגיף הקורונה, כדי להכניסו לבידוד.

עוד בנושא ההתמודדות עם הקורונה:

>> הבנקים מציעים עזרה עם המשכנתא - למה כדאי להיזהר

>> חיסכון לפנסיה בימים של מגפה עולמית

>> מה לעשות עם הכסף בחיסכון שלי?

 

האם עצמאיים ופרילנסרים זכאים לדמי אבטלה?

צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), תשל"ב-1972 קובע שבסוגי עבודות מסוימים ובתנאים מיוחדים, עובדים עצמאים ייחשבו כעובדים שכירים לעניין תשלום ביטוח לאומי. הפרטים המלאים מופיעים בתוספת הראשונה של הצו.

אתם מרצים באוניברסיטה או במכללה? מדריכי ספורט במכונים? מדריכים חוג במתנ"ס? לפי הביטוח הלאומי, מורים, מדריכים ומרצים העובדים כעצמאיים ומקום עבודתם הפסיק את הפעילות יכולים להיות זכאים לדמי אבטלה. זאת, אם חתמו על הסכם עבודה של לפחות שלושה חודשים, או סדרה של לפחות 7 שיעורים או הרצאות. יש להגיש לביטוח הלאומי טופס 856 או 857 וקבלות.

גם אמנים, כמו זמרים, שחקנים, מנצחים, לוליינים, קוסמים ופנטומימאים, שמקום עבודתם הפסיק את פעילותו יכולים להיות זכאים לדמי אבטלה. זאת, אם העבודה בוצעה תחת הסכם שאורכו לפחות שלושה חודשים, או הוזמנה סדרת פעילויות של לפחות 5 הופעות ב-12 חודשים. יש לצרף אישור מהמקום שהזמין את המופעים, כולל פירוט חודשי ההעסקה וגובה השכר החודשי והצהרת אמן התובע דמי אבטלה (בל/1516).

מורי דרך עצמאיים - כאלה שאין ברשותם "רכב אשכול" - צריכים לצרף גם הם טופס 856 או 857 מהגורם המעסיק. כמו כן, יש לצרף טופס הצהרה משותפת - יחד עם אגודת מורי הדרך או ארגון מורשת דרך - הכולל את תאריך הפסקת העבודה וצפי תקופת האבטלה. אם נתקלתם בסירוב, תוכלו לצרף לתביעה צילומים של הקבלות לצד פירוט מסודר של העבודה. ביטוח לאומי ישלם עבורכם את המקדמות על חשבון דמי האבטלה. 

"סקטורים מסוימים בקרב הפרילנסרים, כמו עובדים שעוסקים באמנות, הוראה והרצאות, סיווגנו אותם כשכירים ולכן הם זכאים לקבל דמי אבטלה. אנחנו נמצאים בדין ודברים ממושך עם משרד האוצר ובודקים זאת באופן פרטני, הכוונה היא להכיל כמה שיותר סקטורים מקרב הפרילנסרים ולתת להם זכויות כמו שכיר לכל דבר ועניין. אנחנו קשובים לצרכים שלהם והמוטיבציה שלנו היא לספק להם ביטחון סוציאלי בעת הזאת כמו בימים כתיקונם".

קוסמטיקאיות לדוגמה לא זכאיות לדמי אבטלה?

"לא, כי הן עצמאיות ולא נותנות שירותים לגוף מסוים ומוציאות חשבונית כנגד זה. הן נותנות שירות לכל מי שרק פוקד אותן".

מה דינו של אדם שנמצא בבידוד?

"תלוי איפה הוא עובד ומהם דיני העבודה שחלים לגביו. מבחינת הביטוח הלאומי, אם הוא בבידוד הוא לא זכאי לקבל דמי אבטלה מהסיבה הפשוטה - הוא לא פוטר ולא יצא לחופשה ללא תשלום. יש לו מעסיק, יש כללי התנהגות והסדרים בינו לבין המעסיק. אם יש במקרה מסויים הסכמים קיבוציים, אז הם חלים עליו. זה לא נוגע לביטוח הלאומי, לא בגלל שאנחנו לא ערים לזה וחפצים לסייע, אלא כי מדובר במערכות יחסים בין עובד למעביד".

האם עובד בחל"ת זכאי לקבל דמי אבטלה?

המוסד לביטוח לאומי הודיע כי עובדים שנדרשים על ידי המעסיק לצאת לחל"ת למשך 30 יום ומעלה, זכאים לדמי אבטלה החל מהיום הראשון לחופשה בפרוצדורה מקוצרת. העובדים רשאים לקבל דמי אבטלה גם אם לא ניצלו את כל ימי החופש שלהם, ובתנאי שעבדו שישה חודשים לפחות בשנה הקודמת (חודש עבודה נחשב מלא גם אם העובד עבד במהלכו רק יום אחד). אם העובדים לא זכאים לדמי אבטלה, עליהם לעדכן את המעסיק - שייאלץ לשאת בתשלום ביטוח לאומי עד חודשיים ברציפות. 

על המעסיק למלא עבור העובד טופס "אישור על תקופת העסקה ושכר" (בל/1514). במקרה של חל"ת המעסיק צריך לציין שהיציאה לחל"ת היא בעקבות משבר הקורונה. יש לציין את תאריך היציאה לחל"ת, ואם מועד החזרה לא ידוע - לציין שתאריך סיום החל"ת לא ידוע. אפשרות אחרת היא למסור לעובד 12 תלושי שכר מתוך 18 החודשים שקדמו לחל"ת. 6 מהתלושים צריכים להיות של 6 חודשי העבודה האחרונים. 

האם עובד בחל"ת זכאי לתנאים סוציאליים נוספים? מה עם הרכב?

עובד בחל"ת לא צובר זכויות סוציאליות כמו ימי מחלה, חופשה, הבראה והפרשות לגמל. הזכות היחידה לעובד בחל"ת היא צבירה של 14 ימים ותק לפיצויי פיטורים על כל שנת עבודה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה.

באשר לרכב או מכשיר סלולרי שהתקבלו במסגרת התפקיד, יש לבחון את חוזה העבודה האישי: האם הם לצורכי עבודה בלבד, או מוגדרים גם לשימוש אישי?

האם עובד בחל"ת חייב לחזור לאותו התפקיד?

"זה תלוי בהסדרים בינו לבין המעסיק. בדרך כלל מי שיוצא לחל"ת אמור לחזור לאותו התפקיד שהוא עזב בעת היציאה".

לצד זאת, אין מניעה לפטר עובד אחרי החל"ת ממניעים ענייניים. 

האם ניתן להוציא נשים בהיריון לחל"ת?

מותר להוציא נשים בהריון לחל"ת עקב משבר הקורונה. הזכויות שלהן לדמי לידה יישמרו גם לגבי תקופת החל"ת.

האם ניתן להוציא עובד חולה לחל"ת?

כאשר עובד נמצא במחלה ומביא למעסיקו אישורי מחלה, אין להוציאו לחל"ת וזאת כל עוד יש לעובד ימי מחלה בצבירתו.

האם אמהות בחופשת לידה שצריכות לחזור לעבודה, זכאיות לחל"ת?

"חוקי העבודה תקפים ונשארים כפי שהיו לפני הקורונה. בן אדם שיוצא לחל"ת מקבל מיד דמי אבטלה, כנ"ל לגבי בן אדם שמפוטר. לגבי סידורים פנימיים בתוך הבית, תלוי במצב המשפחה ובדיני העבודה שחלים על אותו עובד מול המעסיק. הביטוח הלאומי מספק את הביטחון הסוציאלי לאנשים שכרגע הופרשו מהעבודה, אם זה במסגרת חל"ת או אם זה במסגרת פיטורים כתוצאה ממה שקורה במשק הישראלי".

האם ניתן להוציא לחל"ת במהלך הודעה מוקדמת?

אין בחוק התייחסות על הוצאה לחל"ת בזמן הודעה מוקדמת, אך בהתאם לעיקרון מציאת עובדים ומעסיקים חדשים, אין לחפוף חל"ת והודעה מוקדמת. ככל הנראה, אין מניעה לשלם לעובד "פיצוי" על פי דין. 

על פי סעיף 5.א לחוק חופשה שנתית, אסור למעסיק לכפות על עובד לצאת במהלך תקופת ההודעה המוקדמת לחופשה שנתית על חשבון ימי החופשה שצבר. מעסיק שידרוש מעובד לצאת לחופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת יצטרך להוכיח שעשה זאת בהתאם לצרכי החברה ובתום לב.

בכל מקרה יש להבטיח שלפחות 14 ימים מתוך תקופת ההודעה המוקדמת לא ינוצלו לחופשה. אם תקופת ההודעה המוקדמת קצרה מ-15 ימים, לא ניתן בשום מקרה להוציא את העובד לחופשה שנתית.

האם למעסיק מותר להוריד לעובדים את השכר?

"תלוי אם הוא מוציא את העובדים לחל"ת. אנחנו מתייחסים למשכורת האחרונה שהייתה לעובד ערב יציאתו לחל"ת ולפי זה קובעים את רמת האבטלה. אנחנו פועלים כדי לאפשר לתת את החל"ת מבלי להידרש לגרוע מימי החופשה שהיו לזכאי ערב היציאה שלו לחל"ת".

להיזהר מאבדן זכויות פנסיוניות וביטוחיות

על פי אתר "כל זכות", שמרכז את כל הזכויות בעקבות הקורונה, המעסיק אינו צריך לבצע הפרשות לביטוח הפנסיוני, קרנות השתלמות וביטוחי בריאות של העובדים עבור הימים שבהם שהו בחל"ת. לצורך רצף ביטוחי מה שקובע זה המועדים שבהם בוצעו העברות כסף בפועל.

מצב זה עלול להביא פגיעה בזכויות הביטוחיות שנצברו כמו צבירת ותק לצורך כיסוי ביטוחי למחלות קיימות. אובדן מוחלט של זכויות מסוימות כמו כיסוי ביטוחי - אובדן כושר עבודה וביטוח שאירים למקרה של מוות.

הפגיעה בזכויות נעשית לאחר התקופות הבאות:
5 חודשים רצופים שבהם לא בוצעה הפקדה לקרן הפנסיה
3 חודשים רצופים שבהם לא היתה הפקדה לביטוח מנהלים

העובד יכול לשמור על הזכויות באמצעות כל אחד מההסדרים הבאים:
הסדר ריסק (תשלומים נמוכים לקרן הפנסיה או לביטוח המנהלים לתקופה מוגבלת במטרה להקפיא את המצב הקיים ולהבטיח כיסוי ביטוחי לתקופה זו).
הפקדות עצמאיות לביטוח פנסיוני.

מומלץ להתייעץ בהקדם עם גורם מקצועי איך לשמור על רצף הביטוח הפנסיוני והביטוחים האחרים שלכם במסגרת מקום העבודה.