נשיא המדינה יצחק הרצוג החל אתמול (רביעי) בסבב ההתייעצויות עם הסיעות השונות שבסיומו צפוי להטיל את הרכבת הממשלה על יושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו. נכון לשעה זו, עת פגש הנשיא מחצית מהסיעות, נתניהו עם 43 ממליצים ולפיד עם 24 בלבד - זאת לאחר שבסיעת המחנה הממלכתי סירבו להמליץ על מי מהמועמדים, גם לא על לפיד.

"להמליץ על לפיד כמועמד לראשות הממשלה זה לעשות מעצמנו בדיחה", הסביר הבוקר חבר המחנה הממלכתי, זאב אלקין, את הסיבה שבגינה לא המליצו לנשיא על יושב ראש יש עתיד, "ברור שלפיד לא יכול להרכיב ממשלה".

"זה לא עניין של חוסר לכידות אלא שלפי החוק צריך להמליץ על מועמד שיש לו סיכוי גבוה להרכיב ממשלה. התמונה ברורה: אנחנו התנגדנו מאוד לממשלה שהולכת לקום, פעלנו בבחירות כדי לשכנע, אבל העם הכריע וברור מי הולך להרכיב כאן ממשלה ואיך הולכת להיראות הקואליציה", אמר השר היוצא.

אתם כועסים על לפיד?
"לא, אין לנו שום כעס. נדע לשתף עם לפיד פעולה באופוזיציה. הוא יהיה יושב ראש האופוזיציה, אף אחד לא מערער על זה - אבל מי שירכיב ממשלה זה נתניהו. עליו אנחנו בוודאי לא יכולים להמליץ, אנחנו מתנגדים לו, מתנגדים לממשלה שהוא הולך להקים כאן. בנסיבות האלה הפתרון היחיד זה להגיד את האמת, שאין לנו על מי להמליץ לפי תוצאות הבחירות שנקבעו. צריך להיות דמוקרט גם כשאתה מפסיד, וחלק מהדמוקרטיה זה להבין שהולכת להיות פה ממשלה שלא רצינו אותה. נהיה אופוזיציה נחושה לה".

אתה מוטרד לדבריך מהתהליכים שהממשלה מובילה במערכת המשפט, אלא שבעבר תמכת בפסקת ההתגברות.
"לא שיניתי את עמדותיי. גם אני, גם שר המשפטים גדעון סער וגם חבריי חושבים שצריך רפורמות במערכת המשפט. לגבי פסקת ההתגברות, אנחנו תומכים בחוק יסוד החקיקה שחלק ממנו צריך להיות פסקת ההתגברות - אבל לא לבד, אלא חלק ממערכה שלמה שתסדיר את מערכת היחסים בין הכנסת לבג"ץ. היה תזכיר חוק כזה, הכין אותו שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן כשהיה שר המשפטים בממשלת נתניהו".

אז אין לך התנגדות לפסקת ההתגברות כל עוד זה חלק מתהליך רחב יותר.
"אין לי בעיה לתמוך בחוק בסגנון שהכין בזמנו נאמן. מי שעצר את זה אז היה נתניהו. שם מדובר בפסקת התגברות ב-65, לא ברוב מקרי של 61, ועל מערכת שלמה של הסדרה ורפורמה. בזה אנחנו תומכים. מה שעושים כאן זה לא רק פסקת ההתגברות אלא רצון לשנות את חוק השבות שהוא אחד מהיסודות הציוניים של מדינת ישראל, ולמעשה לקטוע ולפגוע גם בעלייה וגם ביחסים עם התפוצות. זה חקיקה בנושאי דת ומדינה שהולכת לשבור פה סטטוס קוו בהרבה מאוד נושאים. מתופעות כאלה אנחנו מודאגים ונילחם בהן".

אתה חושב שמגזימים עם ההפחדות מפני הממשלה החדשה? יש לך בעיה עם בן גביר במשרד לביטחון לפנים?
"אנחנו חוששים מהמדיניות שהממשלה הזאת הולכת לבצע, אני לא נכנס לנושא חלוקת התפקידים. יש לי בעיה עם מה שבן גביר מסמל בפופוליזם המאוד מסוכן שלו. הוא לא יידע לעמוד בכל ההבטחות והציפיות שהוא יצר אצל הציבור. פופוליזם זול הוא תמיד מסוכן, בטח כשהוא פופוליזם רדיקלי. מדובר פה על מכלול: נתניהו הוא בן ערובה של השותפים שלו ולכן לא יידע לסרב להם, לא לגבי תפקידים ולא לגבי שינוי בסטטוס קוו בדת ומדינה, חוק השבות או דברים נוספים שמהם אנחנו חוששים ומוטרדים מאוד".

באיזה גוש אתם בדיוק? לפיד לא בא לכם בטוב, אתם לא שותפים עם הערבים.
"בוודאי שיש תהום אידאולוגית ביני לבין אחמד טיבי ואיימן עודה, מעולם לא טענתי שאנחנו צריכים להיות חלק מגוש משותף. אנחנו מייצגים מרכז ביטחוני עם ימין ממלכתי שהתחברו ביחד. יש ציבור גדול במדינת ישראל שתומך בדרך הזאת, אנחנו 10% מהכנסת. אפשר להיות ימני אידאולוגי ויחד עם זה לא ביביסט ולא בן גביריסט. יש צורך כזה, זה חלק מהמפה הציבורית הפוליטית במדינת ישראל וזה מה שאנחנו מייצגים".

יש טענות שנתניהו מחזר אחרי חלק מכם כדי שתצטרפו לקואליציה.
"אנחנו מקבלים פניות כל הזמן, התשובה ברורה מאוד וכולם כבר מבינים את זה - אין טעם לפנות אלינו. אנחנו עושים משהו חריג אולי, אבל כבר פעם שנייה שאנחנו אומרים - מה שהבטחנו לבוחר זה מה שנעשה. אמרנו את זה אחרי הבחירות הקודמות ועמדנו בזה, למרות כל ההבטחות והפניות. לא היה תפקיד במערכת הפוליטית שלא הוצע לי אישית כדי להציל את נתניהו, וסירבתי. גם הפעם אנחנו הולכים לאופוזיציה, אופוזיציה נחושה אבל ממלכתית. לא תראו אותנו מצביעים נגד חוקים טובים וחשובים אם הממשלה תביא אותם. לא נהיה אופוזיציה למדינת ישראל אבל כן לדברים הרעים שאני חושש שהממשלה הזאת תעשה".