נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חזר אתמול (שני) על הצהרתו כי הוא אינו פוסל אפשרות לפגישה עם נשיא אירן, חסן רוחאני. זאת, שעות ספורות אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ישראל חשפה מספר מתקני גרעין סודיים באירן בהם גם אתר לפיתוח נשק גרעיני. לדברי נתניהו, כשהבינו באירן שהאתר נחשף דאגו להשמיד אותו.

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, תקף הבוקר בחריפות את נתניהו על החשיפה שלדבריו נעשתה אך ורק ממניעים אישיים ופוליטיים: "נתניהו מנסה להסית את תשומת הלב מהבעיות שלו, תוך ניצול העניינים האסטרטגיים של מדינת ישראל באופן חסר אחריות ומופקר", אמר אולמרט ב"חדשות הבוקר", "הוא משתמש בנושא הביטחון כדי לקדם את צרכיו האישיים והפוליטיים, גם אם זה פוגע באינטרסים של המדינה. זהו תרגיל נוסף שנולד מיד אחרי שחוק המצלמות קרס, הוא היה צריך להמציא משהו חדש לדבר עליו במקום על הצורך שהוא יסיים את תפקידו".

ראש הממשלה אמר שהוא פרסם את המידע בעצת גורמי הביטחון.
"לפי דעתי הוא איננו אומר את האמת, ואני אומר את זה בזהירות אבל לא מתוך חוסר ידיעה".

אולי לקראת פגישת טראמפ ונשיא אירן לא היה מנוס מלחשוף את זה?
"כדי לחשוף את ערוותה של אירן צריך להוכיח שהמתקן באמת היה גרעיני, דבר שלא הוכח. הוא בסך הכל הראה תמונות של משהו הרוס ואי אפשר לדעת מתי זה נהרס. לנתניהו יש בעיה, לכל אורך הדרך הוא בנה על כך שנשיא ארצות הברית וגורמים בינלאומיים תומכים בגרסה שלו לגבי אירן והצורך בביטול ההסכם איתם. עכשיו מסתבר שגדול התומכים שלו, הנשיא טראמפ, מוכן להיפגש עם נשיא אירן ללא תנאים, דבר שהוא בבחינת סנוקרת בפרצופו של נתניהו".

יואב גלנט, שר העלייה והקליטה וחבר הקבינט, טען שאין כל קשר בין מועד חשיפת אתר הגרעין לבין הבחירות בשבוע הבא: "אלו שני צירים נפרדים. מה שקורה בפנימיות הישראלית, בבחירות, לא באמת מעניין את האירנים. הם רצים על הציר וכאשר האירועים האלה קורים ומתגלגלים אתה צריך לפעול. זה יכול לקרות תוך כדי בחירות או שנה וחצי לפני הבחירות כשחשפנו את ארכיון הגרעין. על מנת להשיג מהאירנים ויתורים צריך להוריד אותם הרבה יותר נמוך מהמצב שהם מצויים בו היום. הסנקציות חייבות להימשך".

העיתוי לא תמוה בעיניך, באותו היום שחוק המצלמות נפל?
"להפך. יש לחץ אירני להיפגש עם טראמפ וראש הממשלה מציף ואומר: 'רבותיי, שימו לב, אתם מדברים עם גורם שהולך לפתח נשק גרעיני'. ביום שבו נשיא צרפת מקרון נפגש עם רוחאני, תקפו אותנו האירנים בצפון דרך הרחפנים שלהם. כשאתה חושף את הדבר הזה אתה מסביר עם מי אתה מתעסק".

לא מטרידה אותך פגישה אפשרית בין טראמפ לרוחאני?
"אנחנו מכירים איך מעצמות עובדות, בוא לא נייחס כל דבר להתפתחות באזורנו. התופעה הייחודית היא ההתנהגות של טראמפ, לא מה קורה עם היחסים עם אירן. לנשיא טראמפ שיטות אחרות, יש לו שיקול דעת בריא ודרכים מאוד שונות מאחרים ליישם דברים. הפגישה הזו מבחינתנו היא לא דבר טוב, אבל יש הבדל גדול בין פגישה לבין מה קורה אחריה".

שבוע בדיוק לפתיחת הקלפיות ואולמרט לא מסתיר באיזו מפלגה הוא תומך: "אני מאוד רוצה שנתניהו לא יוכל להקים ממשלה ושבני גנץ כן יוכל. אני מעריך שנתניהו בוודאות לא יקים ממשלה. מעבר לכך, צריך להמתין לדקויות של תוצאות הבחירות ולראות איך יהיו המספרים ומה ניתן לעשות עם המספרים הללו. יכולה להיווצר קונסטלציה שבני גנץ יוכל להקים ממשלה, אני גם יודע איך צריך לבנות אותה אבל לא אספר".

אתה רואה מצב שבו הליכוד ימליך אחרי הבחירות מישהו אחר במקום נתניהו?
"מפלגת הליכוד התקיימה לפני ביבי והייתה הרבה יותר ראויה ומכובדת לפניו. די שאזכיר את שמו של בני בגין למי שעוד מטיל ספק בכך. הליכוד תתקיים גם אחרי שביבי יסיים את תפקידו, וזה יהיה בקרוב. אני מקווה שהיא תשוב להיות מפלגה ראויה, אחראית ומכובדת כפי שהיא הייתה פעם ובוודאי שיימצא לה מנהיג".