אלי וקסמן היה בן 12 בלבד כשאחיו הגדול, נחשון וקסמן ז"ל, נחטף על ידי מחבלי חמאס. וקסמן, לוחם חטיבת גולני, הוחזק כבן ערובה במבנה בביר נבאלא במשך ימים אחדים, וכשכוחות צה"ל פרצו למבנה כדי לחלץ אותו, המחבלים ירו בווקסמן ורצחו אותו.

לאחרונה, ביקר אלי במבנה שבו שהה אחיו אחרי החטיפה. "החלטתי ללכת לבית שבו אחי הוחזק בשבי כי הרגשתי שאני רוצה לראות איפה הוא העביר את השבוע האחרון לחייו", סיפר אלי ב"חדשות הבוקר", "זה קשה, נמנעתי המון שנים מלעשות את זה".

"המבנה עדיין קיים אבל כולו שרוף", תיאר אלי, "היה שם קרב רימונים ויריות. הבית מוחזק בדיוק כפי שהוא היה באותה תקופה, אפילו הכורסה שעליה נחשון ישב נמצאת בחדר. היא שרופה, אבל לא הוציאו אותה מהבית. הייתה תחושה של מועקה".

גילית דברים חדשים שלא ידעת?
"כן. בחדר שבו נחשון הוחזק היה חלון, והכוחות ידעו בדיוק באיזה חדר הוא נמצא. שאלתי למה לא פוצצו את החלון אלא בחרו להיכנס מדלת צדדית במטבח. אמרו לי שחשבו על זה, אבל פחדו שאם יפוצצו את החלון הם יהרגו את כל מי שבחדר".

הבית שבו הוחזק נחשון וקסמן ז"ל (צילום: החדשות 12)
הבית שבו הוחזק נחשון וקסמן ז"ל | צילום: החדשות 12

אלי נזכר באותו ערב שישי שבו התבשר כי אחיו לא שרד את מבצע החילוץ. "אכלנו ארוחת ערב של יום שבת ואחרי זה הלכנו לבית הכנסת", תיאר, "ביקשנו מכולם להגיד תהילים לשלום אחי כדי שיחזור בשלום. בשלב מסויים באה אחת מהחברות של אחי ואמרה, 'בואו מהר הביתה'. היו לה דמעות בעיניים, אבל לא כל כך הבנתי עדיין מה קרה".

וכשהגעת הביתה?
"נכנסתי למשרד של אבא שלי שבכניסה לבית, והאחים הגדולים שלי היו שם. ראיתי את אבא והאחים בוכים, ולא היה צריך להגיד יותר מזה. הבנתי שהנורא מכל קרה".

כשצפית בקלטת וראית את הפחד בעיניים של נחשון, הבנת עד כמה הוא בסכנה?
"הייתה לי תחושה קשה מאוד כי ראיתי את מחבל החמאס עומד מאחוריו עם הנשק של נחשון. נחשון נראה מאוד בצרה, הבנתי שהוא נמצא במשהו קשה. אבל, גדלנו על הסרטים של הוליווד ועל מקגייוור שבהם, בסוף, הטובים יוצאים מזה. הרגשתי והאמנתי שבסופו של דבר גם נחשון ייצא משמה בחיים".

נחשון וקסמן וניר פורז ז"ל (צילום: חדשות 2)
נחשון וקסמן ז"ל | צילום: חדשות 2

אתה זוכר את השיחה האחרונה שלכם?
"בשבת לפני כן נחשון היה בבית. בדיוק הוא והצוות שלו תפסו קו בלבנון. הוא סיפר שקשה שם מאוד. פעם שאלתי אותו אם הוא מפחד שיקרה לו משהו, כי חברים שלו נפלו. הוא אמר שהוא למד שכשאתה מפחד, אתה לא יכול לפעול - ולכן מנטרלים את הפחד".

דמיינת איך הוא הרגיש כששמע את המחלצים וראה את החופש בעיני רוחו?
"עברו כמה שניות מהפיצוץ ועד שכל המבצע נגמר. אני חושב שבשניות האלה, הוא היה גאה שבאו כדי לנסות לחלץ אותו. המבצע לצערי לא הצליח ואני מאמין שאפשר היה לבנות אותו אחרת".