9 ימים לבחירות ולפי סקרי המנדטים האחרונים גוש נתניהו עומד על 60 מנדטים, מרחק מנדט אחד מממשלה. הקואליציה הנוכחית משיגה 56 מנדטים בלבד, רחוקה מהאפשרות להקים ממשלה אחרי הבחירות.

שר האוצר ויושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, טען הבוקר כי אם נתניהו בכל זאת לא ישיג 61, חברי הליכוד יראו לו את הדרך החוצה. "חשוב שלנתניהו יהיו 59 ומטה. אם זה יקרה, יהיה מפץ בתוך הליכוד", העריך ליברמן, "הצטבר זעם בתוך הליכוד אחרי הפריימריז וניהול הקמפיין הנוכחי, כשהוא ניטרל את צמרת הליכוד וראשי הסניפים. מי שבודק את קבוצות הוואטסאפ של הליכוד ורואה מה אומרים ראשי הסניפים, להערכתי אין מנוס ממפץ. צריכים להקים קואליציה ציונית מקיר לקיר, כולל הליכוד, בלי נתניהו".

קואליציה עם ש"ס ויהדות התורה ליברמן פוסל מכל וכל. "לא נוותר על לימודי הליבה, המשך הרפורמות בכשרות, חוק גיוס בני הישיבות, תחבורה ציבורית בשבת ונישואים אזרחיים. השותפים שלנו הצהירו בקולם שהם מתכוונים להקים קואליציה עם ש"ס ויהדות התורה. אנחנו לא יכולים לתת לזה לגיטימציה. אם הכוונה שלהם מראש זה לבנות קואליציה עם דרעי וגולדקנופף, אנחנו לא נהיה שם ולא ניתן לגיטימציה למהלך כזה".

הגוש שלכם לא מנוהל. אפילו הסכם עודפים לא חתמת.
"הסכם עודפים זה לא עניין טכני אלא מהותי, הצהרת כוונות. יש פה עמדה שאנחנו לא מוכנים לקבל אצל שותפינו. ראיתי את ההצהרות של דרעי, הוא רוצה להגדיל קצבאות, להגדיל מימון לישיבות ולחזק את הגמ"חים והנדבות. אני רוצה להשקיע כסף בתוכנית הלאומית לבינה מלאכותית, בהייטק, בבניית מעבדות לאומיות. אלה כיוונים שונים. מבחינתנו לא תהיה שום פשרה בנושא ושכל אחד יעשה את השיקול שלו".

תדרוש להיות שר האוצר גם בקואליציה הבאה?
"ללא ספק, גם שר האוצר וגם ועדת הכספים. מקווה שנקבל מספיק מנדטים כדי לקבל עוד תיק ולהמשיך בעשייה".

סמוטריץ' מכוון לתיק הביטחון, אמסלם רוצה להיות שר המשפטים הבא.
"אם נתניהו עם חבילת החושך שלו יקבל 61 מנדטים, זה יהיה אסון מבחינתי. הוא בונה את קואליציית החוק הצרפתי. המאמץ של נתניהו זה לא לקדם את המדינה, אלא לבטל את המשפטים שמתנהלים נגדו. הם רוצים להעביר את פסקת ההתגברות, לבטל את שיקול הדעת בנוגע למימון מערכת החינוך, לבטל את חובת הגיוס. יש פה מצב אבסורדי שמעמד הביניים מממן חבורה שהולכת וגדלה, 60,000 איש בני 28 ומעלה, שלומדים בישיבות עד לגיל הפנסיה, לא תורמים לכלכלה, ומעמד הביניים צריך לממן אותם".

בימים שבהם יוקר המחיה משתולל ומחירי המוצרים בסופר מתייקרים, ליברמן טוען שהמצב הכלכלי של ישראל דווקא בסדר גמור. "אני מבקש להיצמד לעובדות, לא לאגדות אורבניות. אנחנו מתמודדים עם משבר עולמי, לא משבר במדינת ישראל. מחירי הפחם והחיטה זינקו בשנה האחרונה במאות אחוזים. ישראל במצבה הכלכלי נמצאת במקום הכי טוב בעולם, גם בהשוואה לארצות הברית, בריטניה וגרמניה. האינפלציה פה 4.6%, בארצות הברית 8.1%".

ועדיין בסופר בישראל יקר יותר מבסופר בגרמניה.
"יש יוקר מחיה, יש התייקרות, אבל בנסיבות כפי שנוצרו אנחנו מתמודדים עם זה הכי טוב. כשנכנסתי לתפקיד שר האוצר ב-2021 האבטלה הייתה 9.4% והגירעון 10.5%. היום אנחנו ב-0% אבטלה ו-0% גירעון. יש לנו את אחוז הצמיחה הכי גבוה בכל העולם המערבי. מדד מחירי המזון ירד ב-0.4% ויש שורה ארוכה של מוצרים שהוזלו בעשרות אחוזים כמו דגים, פירות, ירקות, דבש, שמן זית. החשמל בבריטניה עולה פי ארבעה מישראל, בגרמניה פי שלושה. מחירי המים בישראל זולים ב-70% מהממוצע העולמי".

מה אתה חושב על הצעד שעשו שופרסל?
"הכל תלוי בהתנהלות נבונה של הצרכנים. זה הדבר הכי חשוב. יש מוצרים שלא הולכים להתייקר ב-1 בנובמבר כמו אשל, גיל, גבינה לבנה 5% וגבינה צהובה חצי רכה 24%. יש מספיק מוצרים לא מתייקרים ויש הבדל עצום במחירים ברשתות השונות, כמו במחירי הדבש ושמן הזית. זה תלוי גם בצרכנות נבונה".