שירותים מלוכלכים, מיטות מטונפות, ערימות זבל ומגבות משומשות: זה מה שחיכה לרפאל יוסף, חולה קורונה שנשלח לבידוד, במלונית בערד. עם הגעתו למלונית רפאל הבין שבמקום הזה הוא לא יכול להישאר, בטח שלא להעביר את הלילה.

"זה היה מחריד, הייתי בהלם שבמקום הזה אני צריך לישון", תיאר רפאל ב"חדשות הבוקר", "היה ריח, הכל גועל נפש, אי אפשר היה להישאר שם רגע. ממש מגעיל. פניתי לחולים אחרים ושאלתי אותם איך הם מסתדרים עם זה, היו שענו לי 'אין מה לעשות, זה מה יש'".

רפאל פנה לאיש התחזוקה במקום ושאל אותו לפשר הלכלוך והטינופת. "הוא אמר שהוא לוקח אחריות", סיפר רפאל, "אמרתי לו, בטוח שלא אתה אחראי, בטח לא נותנים לכם תקציבים והאנשים שלמעלה לא עוזרים בעניין. הוא אמר, 'לא, זה אני'. הם טוענים לעשייה שלא מתקיימת, אתה רואה שלא קורה כלום".

ואז, כשאתה מבין שזה לא הולך להשתנות, אתה מחליט לא להישאר במלונית.
"כשהם ראו שאני לא מעוניין להישאר במקום כזה הם נעלבו ונפגעו. אפשר לחשוב מה כבר אמרתי, ניסחתי את זה בצורה הכי עדינה. הם אמרו, 'טוב, אתה לא רוצה להישאר פה? ננסה לעזור לך'. אמרו לי להתקשר למוקד הקורונה ששם טענו שעד 24 שעות אקבל שיחה חוזרת מהרופא".

האיש שברח ממלונית הקורונה בגלל התנאים (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
"הייתי בהלם שבמקום הזה אני צריך לישון". רפאל יוסף | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

החלטת לעשות דין לעצמך ולברוח משם.
"נכון. לא תיכננתי להתקרב לאנשים ולהדביק, אלא פשוט לצאת מהמלון ולעורר מהומה. תיכננתי להתקשר ולהגיד שאני מחוץ למלון כדי שיבואו ויעשו משהו, העדפתי שהמשטרה תיקח אותי לאיזשהו מקום מאשר להישאר במלונית. דילגתי מעל השער והלכתי בדרך עפר ארוכה שממשיכה עד העיר עצמה. הגעתי לאמצע הדרך ושם תיכננתי להישאר ולעשות טלפונים, להסביר שאני בחוץ ולא מתכוון לחזור".

אלא שאחד מעובדי המלונית ראה אותך.
"ראה אותי הגנן. אמרתי לו, 'תתקשר למי שאתה צריך, אני הולך'. הוא באמת התקשר ואז אותו עובד תחזוקה שהתיימר להיות האחראי, עצר כמה מטרים לידי עם הרכב והתחיל להתקרב אלי. הוא איים שהוא יכה אותי ויפעל נגדי באלימות אם לא אחזור למלונית. אמרתי שאני למלון לא חוזר ושיתקשר לכוחות הביטחון. נהייתה בינינו סוג של תגרה. כעסתי מאוד, יש פה עוול מאוד גדול כלפי הציבור ששולחים אותו למלוניות כאלה".

תגובת דובר צה"ל: "צוות המלון ופיקוד העורף עושים כל שביכולתם לסייע ולהנעים את שהות המחלימים. במקרה הנ"ל, האורח דרש לעזוב את המלונית לבידוד ביתי ובקשתו הועברה לטיפול קופת החולים. טרם קיבל החולה מענה, בחר לעזוב את שטח המלונית תוך סיכון האוכלוסייה מחוץ לשטחה. לאחר שנמצא במרחק מין המלון, האורח נקט באלימות כלפי הצוות".