באירוע השקת "ימינה", רשימת הימין המאוחדת שנערך אמש (שני), התנצל שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' על המתקפה החריפה שלו נגד בנימין נתניהו, זאת אחרי שיחת הנזיפה שנערכה לו בלשכת ראש הממשלה בשעות אחר הצהריים.

דוד ביטן התייחס ב"חדשות הבוקר" להתנצלות של סמוטריץ': "הוא אמר שהדברים נאמרו באופן לא ראוי, אני רק לא יודע איך אפשר להגיד 'אפס' באופן ראוי. הדברים לא היו צריכים להיאמר, גם לגבי התוכן. אמנם יש לנו בחירות, אבל גם בבחירות דברים לא צריכים להיאמר באופן הזה".

הופתעת ששותף בכיר כמוהו אומר על ראש הממשלה "אפס מנהיגות, אפס משילות"?
"סמוטריץ' לא יכול להיות האיש שידבר על מנהיגות מכיוון שהמנהיגות היחידה שלו זה נוער הגבעות. בוודאי שזה מפריע, אמרתי גם כשהייתי יושב ראש הקואליציה, סמוטריץ' היה הבעייתי ביותר, הוא קפץ לתפקיד שר וחבר קבינט באופן מהיר מדי, עוד לא עבר שפשוף וניסיון. יש דברים שלא עושים וטוב שהוא הבין את זה, אני מקווה שלהבא זה לא יקרה".

למה ראש הממשלה לא פיטר אותו? כי סמוטריץ' שותף שלו לחוק החסינות?
"ראש הממשלה הודיע שאין לו עניין בתיקון חוק החסינות, לכן, זה לא שיקול. רשימת הבית היהודי היא שותפה שלנו, אם הוא היה מפטר אותו אז הסיכויים להקמת ממשלת ימין היו פותחים עוד יותר. יש פה איזונים של המערכת עצמה. מכיוון שהוא התנצל, אין סיבה לעשות פעולה מיוחדת. סמוטריץ' הוא אדם אינטליגנטי, הוא הבין שהוא עשה טעות ואני מאמין שהוא למד את הלקח".

מתן כהנא מרשימת הימין המאוחדת הגיב לדבריו של ביטן: "אני שומע מדוד ביטן המשך להתכתשות המיותרת הזאת והסגנון הלא ראוי. שמעתי אתמול את סמוטריץ' מצר על סגנון ההתבטאות, שמעתי שם התנצלות לכל דבר ועניין. הנושא פה זה המהות של הדברים שהוא אמר, הסיפור של עפולה זה עניין לא ראוי. לא נותנים לחרדים לבצע אירוע בהפרדה מגדרית. ראש הממשלה כבר עשר שנים בולם כל פעם בגופו כל שינוי שאנחנו מנסים לעשות במערכת המשפט. אנחנו חושבים שצריך לקחת את בית המשפט העליון למקום יותר שמרני, יותר בקונצנזוס של עם ישראל".

ביטן, אתה בעד ממשלת אחדות עם כחול לבן?
"אין היום אפשרות ללכת לממשלת אחדות בגלל שכחול לבן מסרבים ללכת עם יושב ראש הליכוד. לכן, ממשלת אחדות לא תהיה. גנץ אמר במספר התבטאויות שהוא מוכן ללכת לממשלה עם נתניהו, זו כבר התקדמות, הוא אומר את דעתו האישית, ואז מיד הוא מקבל שתי סטירות מהשותפים שלו ואומר 'לא שמעתי טוב'. אחרי הבחירות אם התוצאות לא יאפשרו להקים ממשלה אז הלחץ יופעל על כל הצדדים. העמדה שלי שנקים קודם ממשלה על הבסיס הקיים ואחר כך הכל פתוח".

אתה באופן אישי פתוח לאפשרות של ממשלה עם כחול לבן?
"לא, רק גנץ. וזאת דעתי האישית. הגוש שלהם לא יהיה יותר מ-44, גוש הימין אם לא יהיה 61 אז יהיה 59-60. אין שום סיבה לרוטציה, ברור שראש הממשלה ימשיך לכהן במקרה כזה. לדעתי האישית, וזו לא דעתו של ראש הממשלה, במקרה כזה נהיה מוכנים ללכת עם גנץ, בלי לפיד. כחול לבן לא קיימת כבר, הם רבים ביניהם כל היום. הם יתפרקו אחרי שניה".