האם גני הילדים ייפתחו ביום ראשון הקרוב כחלק מההקלה במגבלות הסגר? בצהריים קבינט הקורונה צפוי לדון בכך ואולי אף לאשר זאת, אלא שבהסתדרות המורים מזהירים שהם אינם ערוכים לפתיחה מחודשת של מוסדות החינוך וכי מדובר בצעד שעלול לסכן חיים של צוותי הוראה ותלמידים.

"המערכת ממש לא ערוכה, היא לא יודעת על פי איזה מתווה היא חוזרת", טענה עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים ב"חדשות הבוקר", "שבעה חודשים שאנחנו בסיפור הזה, בכל פעם יש מתווה כזה או אחר שהשותפים האמיתיים שלו לא נמצאים שם - המנהלים, הגננות וצוותי המורים".

"בכל פעם מורידים מתווה ומצפים שהשטח יטמיע אותו ויפעל בצורה הטובה ביותר", המשיכה דוד, "לא היינו שותפים לנושא החזרה ללימודים ואנחנו מאוד חוששים מחזרה לא אחראית שתחזיר אותנו ל'נחום תקום' - לפתוח, לסגור, לפתוח, לסגור. מי לוקח על זה אחריות? הדבר החשוב ביותר הוא חיי הצוותים וחיי הילדים. המערכת הולכת וקורסת, יש גבול לכמה שאפשר לפתוח ולסגור ולהוריד מתווים שמנותקים מהנעשה בשטח".

אם מודיעים במוצאי שבת שהלימודים מתחדשים ביום ראשון, המורים יתייצבו?
"אעשה אנלוגיה למה שקרה בחינוך המיוחד. פתחו את החינוך המיוחד כולו, לא עשו הבחנה בין ילדים שיכולים ללמוד מרחוק לבין חינוך מיוחד מורכב שחייב להגיע לבית הספר. לא נתנו פתרונות למורים שבסיכון או לאלה שיש להם ילדים קטנים ולא יכולים להגיע. מורים רבים, מתוך חרדות, חששות וגם מבעיות רפואיות או בעיות בבית, לא הגיעו. גם הרבה מאוד ילדים לא הגיעו. זה יכול להוביל לאנרכיה בתוך המערכת".

את חושבת שאפשר לשמור על קפסולות בתוך בתי הספר ולייצר את ההפרדה הנדרשת?
"מהות הקפסולות היא הפרדה אמיתית, לא בערבוב בחוגים, ערבוב בהסעות וכשאנשי צוות עוברים ומתערבבים. צריכה להיות כאן חשיבה והכנה מדוקדקת, על זה יקום ויפול דבר. יש פער בין משרד הבריאות למשרד החינוך. תרדו לשטח, תראו את הגננות, תשמעו אותן ואת המורים והמנהלים. צריכה להיות פתיחה מושכלת שמבוססת על הפקת לקחים. אם היה שיתוף פעולה, זה היה נראה אחרת".

מי צריך לנהל את זה לדעתך, מנהלי בתי הספר או אולי ראשי הרשויות?
"חד משמעית שיתוף פעולה בין כל הגורמים ולא להתעלם מאנשי השטח. מי שעומד בראש ומתפעל את זה בשטח אלה עובדי ההוראה, הגננות והמנהלים. עובדי ההוראה הוכיחו את מה שהם יכולים לעשות. היו הפרדות בין חדרי מורים, המנהלים השכילו להפריד לקבוצות קטנות והתאימו פינות ישיבה ופינות קפה. הכל יקום ויפול על היערכות מוקדמת, על הפקת לקחים ועל אמונה בשיתוף פעולה עם השטח".