בזמן שמלחמת הצללים בין ישראל לאיראן הופכת גלויה יותר ויותר בתקופה האחרונה וכשברקע הסכם הגרעין המתגבש, הערב (ראשון) תצא לדרך במהדורה המרכזית סדרת כתבות חדשה של אוהד חמו, שבמסגרתה ישודר תיעוד נדיר מרחובות טהרן שחושף את מה שקורה באמת במדינה המבודדת ומוכת הסנקציות.

"לא ראיתי דבר כזה מאז המהפכה ב-1979. אלה תיעודים מדהימים", סיפר חמו לניב רסקין, "אזרח איראני עבד עבורנו, הטלוויזיה הישראלית, והסתובב עם מצלמה נסתרת בתוך טהרן. כשישבתי בחדר העריכה מול החומרים וצפיתי בהם, נדהמתי. זה מרתק. אותו אזרח עזב את איראן כי זה עלול לעלות לו בחייו".

"תשעה מיליון בני אדם מסתובבים בטהרן. יש חלוקה מאוד ברורה של הדרום מול הצפון. הדרום זה העני, החלש והמסכן, זה שכורע תחת נטל הסנקציות. יש נגע יוצא דופן של סמים. עשרות מיליוני אנשים מכורים באיראן לסמים. 'מדינה באופיום', ככה היא נקראת. יש בריחה לדבר הזה, בעיקר בגלל המשבר הכלכלי".

בדרום העיר רחובות שלמים נקראים "רחובות הסמים". בראשית המהפכה הוציאו להורג משתמשים בסמים כדי לשרש את הנגע, אבל חצי מאה חלפה והשלטונות נכשלו במלחמה באויב הכי קטלני מבית. אזרח איראני סיפר על הנעשה ברחובות: "אני בן 65, אבל תחשבו על הצעירים האלה שיושבים בקבוצות של 20 בכיכר אזאדי ומעשנים סמים. ברחוב שמאחוריי יושבים 2,000 או 3,000 איש ומעשנים סמים".

תיעוד מרחובות טהרן (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
"יש בריחה לסמים, בעיקר בגלל המשבר הכלכלי". רחובות טהרן | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

זה נכון שהאיראנים הם העם שהכי דומה לנו?
"יש דמיון בהחלט. אם מסתכלים על זה מעבר לפריזמה של הגרעין ושנאת ישראל, זה מקום חי ונושם, מזכיר את תל אביב. מערב-צפון טהרן זה איזור מופלא, יש מסיבות. יש פער מאוד גדול בין ערכי המהפכה הגדולים מ-1979, כשהיה אסור לשיר ונשים לא לבשו ג'ינסים, לבין מה שקלטנו בתמונות שלנו. נשים מסתובבות בלי רעלות. אם יבוא איש ממשמרות הצניעות וידבר איתן, הן יגידו - 'סליחה, אדוני, הרעלה נפלה'".

עד כמה הצעירים באיראן עסוקים בהסכם הגרעין ובישראל?
"נפגשתי עם גולים שנמלטו מאיראן ומדברים על זה שהבעיה הגדולה שלהם היא המשטר האיראני, שאם תסיר את המשטר הזה יש עם גדול שמחכה. עם זאת, יש חינוך ואינדוקטרינציה מאוד עמוק מגיל אפס לשנאת המערב וישראל. מכיתה א' כל יום נפתח ב'מוות לישראל' ו'מוות לאמריקה'. יש דגלי ישראל על הרצפה במקומות שונים בטהרן והולכי רגל דורכים עליהם. בכיכר פלסטין בטהרן יש שעון עצר גדול שמבשר על השמדתה של מדינת ישראל".