הם נראים כמו אנשים רגילים לגמרי שמסוגלים אפילו לגלות אמפתיה ולהפגין חיבה לקרובים אליהם, אלא שעמוק בפנים מדובר בטיפוסים חסרי מצפון ומסוכנים מאוד שאם נותנים בהם אמון עלולים להיכוות ולהיפגע.

ד"ר גיא בקר, קרימינולוג קליני שמומחה באבחון והערכת מסוכנות של פסיכופטים, חשף בשיעור פרטי ב"חדשות הבוקר" את עולמם המורכב של הפסיכופטים, הסביר למה הם עושים את מה שהם עושים ואיך אפשר לזהות כאלה שמסתובבים בינינו.

"אני רוצה לדבר איתכם על אנשים שלא הייתם רוצים להכיר - פסיכופטים", פתח ד"ר בקר את דבריו, "אתחיל בדוגמה. כריסטוף רוקנקורט הציג עצמו בפני חבריו כבן למשפחת רוקפלר הצרפתית, חיי חיים של פלייבוי בקנדה, דיבר על האחוזות שלו, רמז שהוא היה במאפיה, שיש בבעלותו יקבים ושהוא נהג מירוצים. הוא עשה זאת בצורה מאוד מוזרה וחשודה, אפילו לא היה מסוגל לדבר צרפתית בצורה טובה".

"למרות זאת, החברים שלו משום מה האמינו לו - עד שהמשטרה הקנדית עצרה אותו, ואז התברר היקף העבירות שלו. הוא ביצע עבירות הונאה בסך שני מיליון יורו, מעשי שוד, גניבה וזיוף, וכל זאת כשהוא מגיע מרקע עני מאוד. הוא הצליח להגיע ליכולת הגבוהה שלו רק בזכות ההונאות והמניפולציות שהוא ביצע כל החיים שלו".

"בחרתי אותו כדוגמה לפסיכופט שהוא לא רוצח סדרתי או אדם אלים, אבל עדיין כזה שפגע בצורה מאוד קשה בסביבה שלו. הוא מה שאנחנו מכנים 'הגרעין האפל של האישיות' - שילוב של יכולת תחמון, מניפולציה, תחכום, נרקיסיזם, חשיבה עצמית ופסיכופתיה, שהיא הגרעין של הצד האפל, ההיבט המרושע והקשה. לפסיכופט יש יסודות של היעדר עכבות, יכולת לפגוע באחרים, רשעות וחוסר אכפתיות, ממש אלמנט של רוע. מהן תכונות הפסיכופט העיקריות?".

  1. היכולת לתחמן ולשקר - "היו לי נבדקים שהציגו את עצמם בתור רופאים, אנשי מוסד או שוטרים, והוליכו שולל תוך היכולת להטעות ולבלבל את האנשים שהם עבדו איתם. זאת תכונה שאנחנו מכנים 'הבועה הפסיכופטית', להקיף את עצמנו במעגל שבתוכו התפיסה שלנו משתנה. פסיכופט יכול להציג את עצמו באיזה שקר שהוא רוצה".
  2. ביטויי אלימות - "אלימות מתפרצת, אלימות מתוכננת, תוקפנות וחוסר מנוחה. נבדקים שלי ביצעו לעיתים מעשי אלימות מאוד קשים שהמניע שלהם היה מאוד בנאלי. הם רצו לגלות משהו, כמו איפה נמצא כסף או איפה מוחבאת כספת בבית. שום דבר לא עצר אותם, הם היו מוכנים להתנהג בצורה אכזרית וחסרת עכבות לחלוטין כדי להגיע למטרות שלהם".
  3. תכנון העתיד ואדישות אליו כאחד - "כשמסתכלים על המחשבה הפסיכופטית רואים שילוב מעניין - מצד אחד תכנון לעתיד, יכולת לצפות ולתכנן קדימה, אבל מצד שני חוסר אכפתיות מוחלט לגבי העתיד האישי. אחד המטופלים שלי השאיר פתק לאשתו - 'יצאתי לקזינו ברומניה, אחזור עוד כמה שבועות. תודיעי בבקשה לבוס שלי שאני לא מגיע יותר לעבודה'".
  4. נרקיסיזם - "הפסיכופטים תופסים את עצמם כהכי טובים, הכי נהדרים, אנשים שצודקים בכל מה שהם עושים. אם פגעו בהם או אסרו אותם זה בגלל מזל רע, כי הקורבן אשם או כי המערכת אשמה. זה אף פעם לא הם עצמם, כי הם הרי נהדרים, מושלמים והכי טובים שיכולים להיות. הפסיכופט תמיד רואה את עצמו כהרבה מעל האנשים 'הרגילים', הרבה מעל האדם ברחוב. הרבה פעמים זה עובד טוב על הקורבנות – כי כשאדם מציג את עצמו כאדם נפלא, זה יוצר גם אצל האנשים שהוא מדבר איתם את הרושם שהוא באמת בן אדם כזה נפלא שכדאי להצטרף אליו".
  5. פגומים רגשית - "הרגש של הפסיכופט פגום מאוד. הפסיכופט יכול לדבר על רגשות ולהגיד, 'אני אוהב, אני שונא, אכפת לי ממך, אתה חשוב לי', כשבעצם אין לו שום יכולת רגשית להבין ולעמוד מאחורי הרגש הזה. השימוש במונחים האלה טכניים בלבד, הוא לא באמת יודע מה ההבדל בין הרגשות האלה עבורו".
  6. העמדת פנים - "הרבה פעמים פסיכופטים מעמידים פנים שהם רוצים להיות בקשר, כשבעצם הם עוסקים בביגמיה, יש להם מספר בני ובנות זוג והם נוטשים את הילדים שלהם. הם מוכנים לפגוע בילדיהם כדי להכאיב לאדם אחר או כדי להשיג איזושהי תועלת כלכלית. הם חסרי עכבות ולא זקוקים לתקשורת הרגשית שאדם רגיל זקוק אליה".

"הפסיכופטים מנצלים את יכולת ההתחזות המאוד חזקה שלהם כדי לגרום לנזקים של הונאה, להוציא רכוש מקורבנות תמימים ולנצל", סיכם ד"ר בקר, "ועם זאת, רואים אצלם גם עבירות רכוש פשוטות. גם אם פסיכופט מצליח בתחום הכלכלי, הוא לא יהסס לגנוב או לשדוד. אצל פסיכופטים האלימות היא אינסטרומנטלית, כזו שמכוונת להשגת מטרה. זאת אלימות שהיא נדירה יחסית בקרב אנשים שהם לא פסיכופטיים. אנחנו רואים אצלם גם אליומת מינית, רצח ורצח סדרתי, כמו גם עבירות צווארון לבן".

פסיכוזה (צילום: Shutterstock/ Alexandr23)
"פסיכופט בדרך כלל לא יודע שהוא פסיכופט" | צילום: Shutterstock/ Alexandr23

איך אפשר לזהות פסיכופטים? האם הכתובת תמיד על הקיר?
"בדרך כלל הכתובת על הקיר, הבעיה שהכתובת הזאת נסתרת. כישורי המניפולציה והשקרנות הפתולוגית של הפסיכופטים מביאים לכך שברוב המקרים, כשהקורבנות שלהם מגלים את האמת, הם אומרים - 'איך לא ראינו? זה היה שם'. אבל לפני, תוך כדי מסגרת החיים, הסימנים האלה מתעמעמים וננטשים".

דוגמאות לסימנים כאלה?
"שקרים מרובים ולא הכרחיים. פסיכופט ישקר גם כשהוא צריך וגם כשהוא לא צריך. בנוסף, חוסר עקביות, חוסר יכולת לחשוב לעתיד, חוסר אחריות כלכלית ונכונות להפעיל לחצים ומניפולציות אפילו על אנשים שאמורים להיות קרובים, כמו הילדים".

יש פסיכופטים שהצליחו להחלים מזה?
"אנחנו לא יודעים אם אפשר להחלים מפסיכופתיה. פסיכופתיה היא הפרעת אישיות ולכן היא מלווה את האדם מהלידה ועד לשלבים האחרונים של החיים. היום באמצעות שיטות טיפול מתקדמות אנחנו מגיעים למצב שבו התנהגות הפסיכופטים מנוהלת הרבה יותר טוב, המסוכנות שלהם יורדת וגם האפשרות שיגרמו לנזק".

האם פסיכופט יודע שהוא פסיכופט?
"פסיכופט בדרך כלל לא יודע שהוא פסיכופט - הוא מרגיש דווקא שהוא בצד הטוב והמוצלח".