במהלך סוף השבוע חוסנו נגד הקורונה 140 אלף ישראלים נוספים ומספר המתחסנים הכולל טיפס ל-1,100,000. במקביל, גם מספר הנדבקים היומי ממשיך לעלות ובמשרד הבריאות מביעים דאגה לאור נתוני התחלואה הגבוהים והתפשטות המוטציה בישראל.

שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי בכוונתו לדרוש בישיבת הממשלה סגר מלא לתקופה של שבועיים. בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" סגן שר הבריאות, יואב קיש, הצטרף לדרישה להדק את הסגר ובהקדם.

"אם לא נפעל עכשיו ומהר - נהיה במספרים קשים מאוד. הגל הזה יהיה כואב יותר מהגל השני ועם מחיר כבד יותר", הזהיר סגן שר הבריאות, "במספרים כאלה בגל השני היינו בסגר משמעותי. מה ההבדל בין הסגר אז לבין מה שקורה עכשיו? מערכת החינוך והעבודה. אלה שני דברים שלא קורים היום, אבל המספרים מחייבים ומצדיקים את זה. כל יום מעל 100 חולים קשים מצטרפים ותהיה לזה משמעות גם בתמותה קשה. חייבים לעצור את זה".

הדרישה שלכם היא סגר מלא-מלא לשבועיים?
"זאת הדרישה. מערכת החינוך פתוחה היום וזה מוציא הרבה מאוד אנשים לעבודה. היה ניסיון לראות אם זה אפקטיבי, אבל אנחנו רואים בכל הפרמטרים שהאפקטיביות של זה היא מאוד נמוכה. הדבר הכי נכון הוא לעשות את הדבר הכי קשה והכי מהר שאפשר כדי שזה ייגמר הכי מהר. המהלך המצומצם שניסינו עכשיו גורם לכך שיש פגיעה בסקטורים רבים לאורך זמן. מלכתחילה רצינו דבר הרבה יותר משמעותי כדי שנהיה בתקופת זמן יותר קצרה".

אתם בעד סגירה מוחלטת של מערכת החינוך?
"אנחנו רוצים לראות את כל מערכת החינוך סגורה, עבודה בצורה הכי מינימליסטית שאפשר ואת האנשים בבית. התחלואה משתוללת. ההורים צריכים להבין שהעבודה תצומצם מאוד, רק לחיוניים בלבד. להערכתי בימים הקרובים ההצעה תובא להחלטת הקבינט, אני חושב שראש הממשלה מבין את המשמעות ומקווה שכחול לבן גם ישוכנעו ושלא יהיו פוליטיקאים פופוליסטיים בכנסת שיבטלו את ההחלטה, כי זה הכי קל".

מתי זה צפוי לקרות?
"מניח שהשבוע ההחלטות יתגבשו, לא יודע להגיד אם זה יקרה לקראת יום שלישי או יום חמישי. אין ספק שהשבוע חייבים לקחת החלטה".

כתב הבריאות יואב אבן דיווח אמש (שבת) כי אלפי תורי חיסון צפויים להידחות כדי לשמור מנות שניות לטובת אלו שכבר חוסנו, זאת עקב חשש ממחסור זמני של חיסונים. "לאוכלוסיית הסיכון יש מספיק מנות חיסון במדינת ישראל", התייחס קיש לדיווח, "צריכים לראות מתי יגיעו חיסונים נוספים והאם אפשר להקדים. פה יכול להיות שיהיה איזשהו עיכוב"

מה הסיכוי שבינואר יגיעו חיסונים נוספים?
"זאת שאלת מיליון הדולר, או שאלת מיליון החיסונים. אנחנו עובדים על זה 24-7, כל מערכת הבריאות מעורבת, כולל שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה שעושה מאמץ כביר בעניין הזה. נחסן את אוכלוסיית הסיכון, נסיים את זה עד סוף ינואר ואם נצליח להקדים אז בתחילת פברואר נמשיך לחיסונים של אוכלוסיות נוספות".

בבריטניה החליטו להרחיק את הזמן בין המנה הראשונה לשנייה, לא 21 יום אלא אפילו חודשיים-שלושה. מה דעתך על זה?
"כרגע נותנים בבריטניה חיסון אחד בלבד ועדיין לא הגדירו מתי ייתנו את החיסון השני. זה נושא שכבר נבדק בעבר ונבדק שוב היום אצלנו במסגרת הוועדה הרפואית שבוחנת את הדברים האלה. שירותי הבריאות והרופאים מאוד מתנגדים לעניין הזה וחושבים שזה יכול לפגוע ביעילות החיסון, ומצד שני המתמטיקאים והסטטיסטיקאים טוענים שיש פה איזשהו יתרון. הנושא הזה נבדק כאמור ונקבל החלטה".