שישה שרים וסגני שרים הודיעו ביממה האחרונה כי לא יתייצבו מחר בבוקר בטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין, זאת לבקשת חלק מהמשפחות השכולות. בין השרים: גלית דיסטל-אטבריאן, יצחק גולדקנופף ומאי גולן. מי שכן הודיע כי בכוונתו להגיע לטקס שייערך בבית העלמין בבאר שבע ואף לשאת נאום, זאת על אף קולות המחאה והמחלוקת הקשה שבין המשפחות השכולות, הוא השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.

רעייתו, אילה בן גביר, הסבירה ב"חדשות הבוקר": "פנו אלינו אנשים בדמעות, אמרו: 'אנחנו רוצים שתבואו. מתחננים אליכם. מרגישים שגם לשכול שלנו יש מקום'. שכול זה הדבר הכי קשה שיש פה במדינה, וצריך לכבד את כולם".

"התקשורת מראה סוג מסוים של משפחות. הרבה משפחות ביקשו מאיתמר כן להגיע ולכבד אותן. הן רוצות את הכבוד שממשלת ישראל יכולה להביא להן. יש משפחות שייפגעו מזה שלא יגיע, משפחות שהצביעו לו. פנו אלינו בעשרות, אומרים: 'אנחנו רוצים שיגיע לתת לנו את הכבוד הזה, הוא הסמל של הממשלה'".

"זה לא נעשה כדי להכעיס. מדינת ישראל שולחת את הסמלים שלה לכבד בבתי העלמין. זה היה קיים בכל השנים, גם כשהיו שרים שפחות אהבו מצד כזה או אחר. יש משפחות שזה חשוב להן מאוד".

השר התלבט בעניין הזה בימים האחרונים?
"הוא תמיד בודק דברים שהוא עושה, האם זה נכון ואם זה מה שצריך לעשות - וזה מה שצריך לעשות. צריך לכבד את השכול מכל הצדדים".

נאורה גולדברג, ששכלה את אחותה עמיה שפרבר ז"ל, מתכננת להגיע כמדי שנה לטקס הממלכתי בקריית שאול ולמחות נגד שר הביטחון, יואב גלנט. "אחותי, שנהרגה לפני 57 שנים בתאונה צבאית, קבורה בקריית שאול. כל יום אני מבכה את מותה. אני רוצה שהפוליטיקאים יבינו את כאבן של המשפחות, את הכאב שאני עוברת לאורך השנים האלה. היום הזה מיוחד עבורי, זה יום קדוש".

כששר הביטחון גלנט ידבר, מה את מתכוונת לעשות?
"מתלבטת אם להפנות את גבי או לשיר התקווה, על מנת לא לשמוע אותו. אנחנו 8,000 איש, מאורגנים לאורך חודשים בקבוצות וואטסאפ, כולנו פנינו וביקשנו את אותו הדבר. זה כבר לא מאבק על השינוי המשטרי או על בית המשפט, זה מאבק על מהות החברה שלנו, על מצב שבו הפוליטיקה הפכה לזבל".

לא ראוי בעיניך לכבד שר ביטחון, אלוף בצה"ל, גיבור ישראל, שמגיע ומדבר בטקס?
"פנינו אל גלנט וביקשנו שלא יגיעו, ביקשנו שיוציאו את הפוליטיקה מבתי הקברות. יכולתם לשלוח אלינו גנרלים צבאיים, את מפקדי הצבא. גלנט הוא זה שגרם למחאה לפרוץ פריצה ענקית, הוא באופן אישי לא אכפת לי שידבר, אבל יש כאן עניין של עיקרון. אני נמצאת בקריית שאול, ביבי בהר הרצל. מה יעשו שם? הוא זה שגרם לקיטוב הנוראי הזה, מעולם לא היה כזה דבר בעם. אני באה עם השלט 'במותם ציוו לנו דמוקרטיה' ועם דגל ישראל, כאשר חצי מהאנשים ששם יירצו לתת לי מכות. באיזה מצב אני נמצאת ביום הכי קדוש לי?".