המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה נמצא עדיין תחת מתקפת האקרים, שפרצו והשתלטו על מערכות המחשוב של בית החולים ודורשים כופר. דרישת הכופר דווחה למשרד הבריאות ולמערך הסייבר הלאומי ונמצאת כרגע בטיפולם.

ד"ר אמנון בן משה, המנהל התפעולי של בית החולים, הודה הבוקר כי מערכות המחשוב מושבתות לחלוטין. "אנחנו נמצאים באותו המצב כמו אתמול בבוקר, עדיין לא העלנו את מערכות המחשוב", סיפר, "אנחנו עובדים בצורה חלקית וידנית. עם זאת, דאגנו לזמינות המידע לגבי כל אחד ואחד מהמאושפזים. מבחינה רפואית, החולה מקבל את כל הטיפול שהוא אמור לקבל".

"הצבנו במחלקות מחשבים ניידים שמחוברים למערכת מידע רפואי ארצית", תיאר ד"ר בן משה, "למעשה, יש נתונים על כל אחד ואחד מהחולים. לצוות הרפואי יש את ההיסטוריה של כל חולה והם יודעים איזה תרופות הוא אמור לקבל. הדבר היחיד שאנחנו מוגבלים בו זה ברישום, שכרגע הוא ידני ולא ממוחשב. אם לפני המתקפה קיבלנו את תוצאות המעבדה ישירות למחשב, היום זה חוזר דרך המערכת הפנאומטית למחלקה".

אתם מתכוונים לשלם את הכופר?
"כל הנושא הזה הוא לא בתחום האחריות של בית החולים, זה ברמה הלאומית. אנחנו לא מקבלים את ההחלטות. כרגע זה מקשה מאוד, מקווים שזה יהיה קצר ביותר. אנחנו מקימים כרגע מערך חליפי של מחשוב שאני מקווה מאוד שיעלה היום לאוויר ויקבל עלינו את העבודה השוטפת".

נערכתם לקראת מתקפה כזו? התמגנתם?
"בחודש יולי האחרון עברנו את כל המבדקים כולל מבדק ISO בתחום אבטחת מידע. קיבלנו ציונים מאוד מאוד גבוהים. רק אתמול מי שממונה על הנושא הזה במערכת הבריאות אמר לי, 'אם הייתי צריך להצביע על אחד מבתי החולים היותר מוגנים, הייתי מצביע על הלל יפה'".