במצרים ממשיכים להזהיר מפני פעולה ישראלית ברפיח. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון על "הסכנה בהסלמה צבאית ברפיח וההשלכות הקטסטרופליות שלה", זאת בהמשך לדיווחים והאזהרות כי פעולה צבאית שכזאת עשויה לסכן את הסכם השלום בין ישראל למצרים.

שר החקלאות וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני אבי דיכטר הבהיר הבוקר: "למצרים יש סיי לגבי מקום אחד ברפיח - ציר פילדלפי, אותו מסדרון ברוחב 70 מטר שעל פי ההסכם איתם יש לנו ממשק משותף איתם. כל שאר רפיח לא קשורה למצרים, היא קשורה למלחמה".

"צה"ל, במלחמה ברפיח, יעשה כל מה שניתן כדי להשיג את היעדים - השמדת תשתיות הטרור הצבאיות של חמאס וג'יהאד איסלאמי בעזה, תוך הימנעות ככל האפשר מפגיעות בכוחותינו", המשיך דיכטר, "החשש המצרי הוא מריבוי אנשים שנמצאים היום ברפיח פן יחליטו לנסות לפרוץ את החומה ולהסתנן לתוך מצרים. מזה חוששים המצרים, לזה הם נערכים, זה בסדר גמור מהצד שלהם. אני חושב שהתרחיש הזה בעייתי מבחינת החומה והכוחות שהמצרים ארגנו לשם. המצרים הודיעו מפורשות כי הם ייפתחו באש על כל מי שינסה להיכנס לשם, ללא שום הבחנה. בהכירי עם המצרים, הם מסוגלים לעשות את זה".

שמעת על היוזמה האמריקאית להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, בתמורה לשלום מלא עם סעודיה ומדינות ערביות נוספות. עמדתך?
"כמובן שלא. אנחנו חיים עם רשות פלסטינית שהייתה פעם יהודה ושומרון ועזה ומיוני 2007 נמצאת רק ביהודה ושומרון. גם איתה יש לנו בעיות לא פשוטות. הרשות הזו לא אמרה מילה בגנות מה שקרה פה ב-7 באוקטובר, בגנות חמאס. ביוני 2007 קמה רשות פלסטינית אחרת, לא מוכרת, בעזה, על ידי חמאס. היעד זה למוטט את שלטון חמאס בעזה, ולכן כל עוד אנחנו במלחמה, לדבר במונחים של הכרה חד-צדדית והקמת מדינה פלסטינית, אלה אמירות מנותקות ממה שקורה במציאות".

מה הפתרון המדיני שאתה רואה ליום שאחרי?
"הייתי בזירה הזו גם באינתיפאדה בשנת 2000. אני זוכר את הנשיא קלינטון מדבר במונחים כל כך אופטימיים. זה התרסק לו בתוך ימים. לאחר מכן ב-2003 הגיע הנשיא בוש עם מפת הדרכים ואמירה שבתוך שנתיים הכל יסתיים. זה התפוצץ בתוך שעתיים. אין שום סיבה שמדינת ישראל תודיע היום מה האסטרטגיה שלה שליום שאחרי, בזמן שהיא מנהלת מלחמה. זה לתת מידע בידי האויב. זה צריך להיות נידון בתוך תוכנו - בקבינט, במסגרות אחרות. ישראל הגדירה שני יעדים ברורים למלחמה הזו - השמדת תשתיות הטרור הצבאיות של חמאס וג'יהאד איסלאמי בעזה ומיטוט היכולת השלטונית. כששני היעדים האלה יושגו וכשכל החטופים יוחזרו הביתה, ישראל תאמר מה היא רואה שצריך להיות ברצועת עזה. אני אומר לך, יהיו הפתעות".

אמירה מעניינת. תסביר.
"כשתסתיים המלחמה יסבירו בדיוק. ישראל תסיים את המלחמה בניצחון מוחץ, אין שום אפשרות אחרת, יהיו עוד אלפי הרוגים מחמאס וג'יהאד איסלאמי, מקווה שהרבה מעבר, אלפי עצורים שישראל תיקח לחקירות אליה ותעמיד לדין. ואז, היא תגבש עמדה ותודיע בדיוק איך היא רוצה שרצועת עזה תתנהל. היא בוודאי לא יכולה להיות במתכונת כמו היום או איך שהייתה עד יוני 2007, כשהרשות הפלסטינית הייתה אחראית על עזה אבל לא נקפה אצבע כדי לעשות משהו נגד הפיגועים שהיו אז או כדי שחמאס לא ישתלט על עזה. ביוני 2007, בתוך שלושה ימים, חמאס השתלט על עזה בהפיכה צבאית. הרשות הפלסטינית מסרה לו הכל על מגש של כסף. לא יקרה יותר. ננהל את המלחמה בסבלנות ובאיפוק, ייקח כמה זמן שייקח, גם אם לכל אורך שנת 2024. כשנסיים את המלחמה, העולם יידע מה ישראל רוצה".

אבל בינתיים חמאס חוזר לאן שצה"ל יוצא, הוא זה שמחלק לעזתים את האוכל.
"היעד השני אחרי מיטוט השמדת תשתיות הטרור זה מיטוט היכולת השלטונית. ברפיח, ואולי בעוד כמה זנבות נוספים, יש תשתית טרור צבאית שצריכים להרוס אותה. יש גדודים, יש פלוגות, יש חטיבה שלמה שצריכים להרוס אותה. הסיוע ההומניטרי שחמאס משתלט עליו דרך אונר"א, זו סוגייה בעייתית מאוד שצריך למצוא לה פתרון כדי שהסיוע ההומניטרי שאנחנו מחויבים לתת, לאו דווקא רוצים לתת, מתוקף ההבנות עם ארצות הברית ומדינות נוספות, לא יחזק את חמאס אלא יחליש אותו. נותנים לזה את הדעת".

איזנקוט וגנץ מודרו בקבינט, מה עמדתך בעניין?
"אני לא חבר בקבינט המלחמה אלא בקבינט, ביחד איתם. הקבינט מתנהל בצורה מאוד רצינית, מאוד שקולה. שימו בצד את הרכילויות שיוצאות החוצה. הדיונים עצמם רציניים. גם גדי וגם בני, שאותם אני מכיר הרבה מאוד שנים, נותנים התייחסויות ענייניות. לא תמיד כאלה שאני תומך בהן, אבל ענייניות. הם לא עושים טובה לאף אחד בזה שהם בקבינט. הם באו מתוך אחריות לאומית ומניח שיישארו מתוך אחריות לאומית".

אתה מתרשם ששרי המחנה הממלכתי מתקרבים ליציאה מהממשלה?
"אני מדבר איתם הרבה, לפחות פעם בשבוע בקבינט, לפעמים יש מפגשים מעבר לזה בישיבות הממשלה. הם נכנסו מתוך אחריות. אם הם ייצאו, זאת תהיה פעולה של חוסר אחריות. אני מכיר את האנשים שם, הם לא חסרי אחריות".

ראש הממשלה אמר אמש שהבחירות ייערכו בעוד שלוש שנים. מסכים לזה?
"הוא נקב בדיוק במועד שבו על פי החוק הבחירות הבאות אמורות להתקיים. אף אחד לא קיבל החלטה לשנות את החוק, ובצדק. כל עוד לא תהיה החלטה אחרת, הבחירות יהיו בעוד שלוש שנים. כל מי שאצה לו דרכו, אני לא אומר תוך כדי מלחמה לך או לציבור מה עמדתי הפוליטית לגבי הסיפור של מדינת ישראל".

מה באשר לוועדת חקירה ממלכתית?
"אין ספק שאחרי המלחמה תקום ועדת חקירה ממלכתית. המאפיינים יהיו דומים בחלקם למה שהיה אחרי מלחמת יום הכיפורים. אסון, מחדל, כל מילה קשה מאפיינת את מה שקרה ומחייבת הקמת ועדת חקירה ממלכתית. לזה אקרא, בזה אני תומך, זה מה שאנחנו צריכים".

אתה מסכים עם השר בן גביר שקורא לאסור עליית ערביי ישראל להר הבית בזמן הרמדאן?
"הרמדאן היא סוגייה מאוד בעייתית במתיחות כמו שיש לנו היום - בעת מלחמה בעזה, בפיגועים הקשים כמו שראינו ביהודה ושומרון. מטבע הדברים הר הבית מקום סופר רגיש, בוודאי בעיתוי כזה. כניסה לשם חייבת להיות כזו של אנשים שהפוטנציאל שלהם להסלים את המצב הוא הכי נמוך שאפשר. לדעתי זה מה שיקרה. הניסיון לגרור את הסיפור הזה לסכסוך דתי, אנחנו מכירים אותו מדי שנה, מדי אינתיפאדה, מדי אירועים דרמטיים. איפה שאפשר לעקר את הנפץ הזה, של צעירים שמבקשים להתסיס את ההר, צריכים לעשות. זה מתחיל בדרך כלל כמה ימים קודם לכן וכמובן שהמשטרה עומדת על המשמר, כדי שלא יסתננו צעירים מבעוד מועד ויכינו עצמם לקראת הרמדאן. משוכנע שבעיתוי הזה של מלחמה, הר הבית ואזור המסגדים יהיו מקום שבו תהיה נוכחות של אנשים שפוטנציאל הנזק שלהם הוא הכי קטן שאפשר".