התוכנית המדינית שהציג אמש (שלישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ממשיכה לעורר תגובות ברחבי העולם הערבי, ובינתיים הן מתונות למדי. עם זאת, לדברי אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, הדבר עשוי להשתנות עם העברת ההחלטה על סיפוח בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב.

"אילו ישראל הייתה בוחרת להשאיר את התוכנית מונחת על השולחן, במקום לשעוט לממש אותה ולהכריז על סיפוח ההתנחלויות כבר בשבוע הבא, מצבנו היה הרבה יותר טוב", אמר יערי ב"חדשות הבוקר", "כאן מתערבים השיקולים האישיים בשיקולים הלאומיים, ולא טובה. התגובה של העולם הערבי לתוכנית היא מאוד מאופקת, יש גם הודעות של מצרים וסעודיה, שהן החשובות. הן אומרות שצריך משא ומתן ישיר, הן לא מגנות את תוכנית טראמפ. ההודעה הירדנית מעט חריפה יותר, אבל לא בצורה דרמטית. ברוח הזאת הן יגיעו בשבת לכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית".

"ברגע שמצרים, סעודיה וירדן יבואו לקהיר כשהן יודעות שנתניהו מתכוון ביום ראשון להעביר בישיבת הממשלה החלטת סיפוח, הטונים עלולים להיות אחרים וההתנהלות תהיה אחרת", המשיך יערי, "אותו הדבר לגבי אבו מאזן. אתמול הוא אמר בצורה עמומה, 'ננקוט צעדים כדי לשנות את תפקידה של הרשות הפלסטינית', בלי לחייב את עצמו לביטול אוסלו, לפירוק הרשות, להפסקת התיאום הביטחוני וכו'. ברגע שסיפוח עומד על השולחן, גם העמדה שלו תשתנה".


"יש הרבה ישראלים ששמחים על תוכנית טראמפ והחלק הישראלי בה, ואני אומר שיש אולי יותר פלסטינים ששמחים שהתוכנית הזאת מורידה מסדר היום את הרעיון של מדינה פלסטינית קטנה על הגבעות", הסביר יערי, "הם לא רצו אותה מלכתחילה. לאבו מאזן יש קושי, גם כשהוא עובד עכשיו בשיתוף עם החמאס, להוציא קהלים של רבבות לרחובות. ראינו אתמול שזה היה די מוגבל. ברגע שיבוא הסיפוח, זה יכול לקבל איזשהו נפח אחר, במיוחד אם החמאס יחליט שלמרות מאמצי ההסדרה והרצון שלו בהסדרה, הוא משלב את עזה בתוך מעגל אלימות חדש".

יש סיכוי שהפלסטינים יבחרו להפסיק את התיאום הביטחוני?
"גם אם הם יכריזו כך, אני לא חושב שייפסק התיאום הביטחוני, כי הוא חשוב לאבו מאזן ולאנשיו לא פחות מלנו. החמאס מאוד רוצה הסדרה והוא לא ייסכן אותה יותר מדי כדי להכשיל את תוכנית טראמפ, כל זמן שהוא איננו רואה דרך לחזור לגדה המערבית ולקבל חופש פעולה שם. אני חושב שנראה תגובות ומחאות אבל לא בהיקפים גדולים. אמר לי שלשום בשיחה פרטית אחד האנשים הכי מקורבים לאבו מאזן שיש נתק עצום בין הנוער והצעירים הפלסטינים לבין ההנהגה. 15 שנים לא היו בחירות, הם חיים בעולם אחר, כמו הצעירים שלנו. הם לא חיים את הלשון, השפה והסיסמאות של אבו מאזן, קשה לו לדבר אליהם".

"הפלסטינים אינם רוצים את המדינונת הזאת שמציעים להם במסגרת הסדר שתי המדינות. הם אינם מוכנים לעשות את הוויתורים שהם הכרחיים בשביל פתרון שתי המדינות, כמו ויתור על זכות השיבה, הכרה בהיסטוריה יהודית בירושלים ובארץ ישראל וכדומה", טען יערי, "זה אף פעם לא עמד על הפרק, אף פעם. אני יודע שרבים וטובים מחברי וממשפחתי רצו להאמין לפני אוסלו ואחרי אוסלו שהנה נפתחת הדרך, אבל הדבר הזה לא נכון. שים את עצמך ברגליים של פלסטיני, הוא מסתכל סביב ואומר, 'אם אני מקים פה מדינה שאין לה כלכלה ומתנתק מעטיני המשק הישראלי, העולם בעצם יאבד בי עניין והסכסוך יפסיק להיות נושא מרכזי. איפה אני אהיה? למה לי?'. לכן, התשובה שלהם היא לא".