עשרות אלפי מאומתים חדשים מדי יום, חצי מיליון ישראלים שנמצאים בבידוד ועומס הולך וגובר על בתי החולים - פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה, מאשים את משרד הבריאות ב"כאוס" וקורא לשנות את מדיניות הבידודים ואת מתווה הבדיקות, זאת כדי להימנע מנזק עצום למשק ולמערכת החינוך.

"המילה כאוס יפה למצב שאנחנו נמצאים בו היום - וחבל", אמר פרופ' רוטשטיין בשיחה עם ניב רסקין, "משרד הבריאות לא מצליח לעקוב אחרי תשובות ה-PCR והאנטיגן המוסדי. התשובות מגיעות הרבה אחרי הבידוד. יש תקנות - אבל אי אפשר לאכוף אותן. יש בעייתיות במערכות המחשוב של משרד הבריאות. מדובר בערב רב של מערכות מסובכות ומתוסבכות שלא מתקשרות ביניהן, והתוצאה - אנשים מתנפלים על המוקדים של הקופות כדי לברר את מצבם, האם יכולים לצאת מהבידוד או לא. הגיע הזמן לשנות את הקונספציה השגויה".

שיעור תפוסת בתי החולים

איכילוב 110%

שערי צדק 103%

לניאדו 102%

קפלן 101%

שיבא 96%

מעייני הישועה 96%

אסותא אשדוד 94%

הדסה עין כרם 90%

רמב״ם 88%

מאיר 88%

החל ממחר (רביעי) מספר ימי הבידוד יתקצר לחמישה בלבד, זאת אם אין תסמינים במשך 48 שעות ואחרי ביצוע בדיקה ביתית ביום הרביעי וביום החמישי. לדברי פרופ' רוטשטיין, גם זה לא מספיק: "הייתי מסתפק בבדיקת PCR אחת תקינה ומוציא את הבן אדם החוצה מהבידוד, זאת כדי לצמצם את הנזק הכלכלי העצום ואת הנזק למערכת החינוך".

"מדיניות הבידודים חייבת להשתנות, לא בגלל שהרפואה השתנתה או כי האומיקרון השתנה, אלא כי אנחנו עוסקים בקונספציה לא נכונה. במלחמה באומיקרון צריך הרבה מאוד שכל ישר ולהיות כנים ואמיתיים מול הציבור. צריך לתקן תקנות שהציבור יכול לעמוד בהן - אחרת הכאוס ישתלט על כולם".

העסק לא מנוהל בעיניך?
"הוא מנוהל, אבל התשתיות איומות. קברניטי המערכת לא הבינו שבשביל להילחם בקורונה לא צריך טנקים ולא תותחים אלא מערכות מחשוב כמו שצריך, שכל ישר והיגיון. לא צריכים להתקיף את כל מי שבא בביקורת, כמו פרופ' עידית מטות. ההתקפה עליה הייתה מיותרת לחלוטין, טוב שהיא אמרה את מה שאמרה כדי לעורר את תשומת הלב".

אם אתה היית מנכ"ל משרד הבריאות או פרויקטור הקורונה, מה הצעדים שהיית עושה?
"ראשית, מי שנדבק מהצוותים הרפואיים אבל אין לו שום סימפטום ועושה בדיקות כל יום, יוכל לחזור חזרה לעבודה - אחרת אנחנו משאירים אנשים ללא טיפול, שזה הרבה יותר חמור מהכל. הייתי עושה סדר במערכות המחשוב של משרד הבריאות, כדי להקל על העומס אדיר על המשרד שמאיים למוטט אותו".

איך היית מטפל בנושא הבדיקות?
"יש תקנה שאומרת שצריך שתי בדיקות PCR כדי לצאת מבידוד. יש אנשים שצריכים לצאת מבידוד אחרי שבעה ימים, אבל לא קיבלו תשובות עדיין. אפשר לצמצם את זה לבדיקת PCR אחת תקינה אחרי חמישה ימים. זה גבולי, נכון - אבל הייתי עושה את הצעד הזה כדי לצמצם את המספר ההיסטרי של הבדיקות שלא בטוח שצריך אותן".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא, הוסיף: "מדינת ישראל מעבירה את האחריות לאזרחים. משרד הבריאות סוף כל סוף הבין שצריך לשחרר. אנחנו מנהלים את זה בצורה אחרת, שמתאימה לאומיקרון. אין ברירה, כשיש עשרות אלפי מאומתים המדינה לא יכולה להיות האב הגדול של כולם. אי אפשר לשלוט בעשרות אלפי נדבקים ולנהל אותם. מרגע זה יוצאים מבידוד ומשתחררים לחופשי אחרי שתי בדיקות שליליות".