ניו זילנד היא המדינה הראשונה שהצהירה כי ניצחה את נגיף הקורונה. ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן הודיעה אמש (שני) כי "אין חולים פעילים בניו זילנד. בדקנו כמעט 40 אלף איש לגילוי נגיף הקורונה ב-17 הימים האחרונים ואיש לא נמצא חיובי. אין אצלנו חולי קורונה בבתי החולים כבר 12 ימים. הכלכלה שלנו היום היא מהכלכלות הפתוחות ביותר בעולם, אם לא הפתוחה שבהן".

לצד השבחים על מיגור המגפה, ארדרן מתמודדת גם עם ביקורת על המשבר הכלכלי שפוקד את המדינה בעקבות הסגר הממושך. "יש ביקורת. אני בת מזל כי עבדתי כל התקופה, אבל אנשים כן איבדו את העבודה שלהם", סיפרה אופל אפיקורוס, ישראלית שחיה בניו זילנד, "אבל צריכים לקחת בחשבון שמדובר במגיפה, אסון עולמי. אי אפשר לצפות שג'סינדה גם תציל את המדינה וגם את הכלכלה ביחד. אף אחד פה לא מושלם. המדינה כן נפתחה ורק השמיים סגורים עדיין, כי שאר המדינות עוד חוות את הקורונה די חריף".

אפיקורוס סיפרה על הצעדים שבהם נקטה ניו זילנד כדי למגר את הנגיף: "היה סגר ובידוד, זאת אומרת שרק מי שנחשב לעובד חיוני הלך לעבודה. הרבה מאוד דברים היו סגורים, לדוגמה המסעדות והחנויות. היה מותר לצאת עד למרחק של שני קילומטרים מהבית ואסור היה לעבור בין פרוור לפרוור. הייתה אפילו המלצה שלא לגעת בחיות המחמד שרואים ברחוב, כי פה יש הרבה חתולי בית שהם גם חתולי רחוב".

הקפידו אצלכם לעטות מסכות כמו שצריך, או שכמו אצלנו היו כאלה שהלכו איתן על המרפק או הסנטר?
"אם מישהו הלך עם מסכה, אז לרוב הלכו עם המסכה במקום הנכון. מה שכן, לא הייתה המלצה ללכת עם מסכות. אני חושבת שהודיעו מפורשות שאין המלצה ללכת עם מסכות בכלל".

איך את מסבירה את האהבה הגדולה לראש הממשלה שלכם?
"אני מתה על ג'סינדה, זאת הפוליטיקאית הראשונה בחיי שאשכרה רציתי להקשיב לה. יש לה שליחות מאוד גדולה. היא כל יום עלתה לפייסבוק ועשתה פייסבוק לייב, היא נתנה לאנשים מהשורה לשאול שאלות. זה לא משהו ששומעים עליו מראשי ממשלה".

ג'סינדה ארדרן (צילום: getty images)
ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן | צילום: getty images

במסגרת הסרת המגבלות בניו זילנד, מותר לחזור ולערוך חתונות, המסעדות נפתחו וקווי התחבורה הציבורית שבו לפעול. עם זאת, כדי למנוע התפרצות נוספת במדינה, ארדרן ביקשה מהאזרחים לנהל רישום של המקומות בהם הם מסתובבים. "אם נגלה מקרה אחד או שניים בעתיד, נצטרך לאתר את המקרים הללו במהירות", הסבירה ראש הממשלה, "הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה להעלות שוב את מצב החירום לרמה גבוהה יותר".

במשך ארבעה שבועות תושבי ניו זילנד היו בסגר בבתיהם, זאת לצד הגבולות שנסגרו לתיירים החל מ-19 במרץ. הרשויות במדינה הכריזו על ארבע דרגות של מצבי חירום בהתאם לקצב התפשטות הקורונה. כעת מצב החירום הורד לרמה 1, הנמוכה ביותר. 1,154 נדבקים בקורונה התגלו בניו זילנד מאז פרוץ המגפה ומספר המתים עומד על 22.