גינויים מקיר לקיר בעקבות ההתבטאות של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שאמר אמש בראיון לטלוויזיה האיטלקית: "העובדה שזלנסקי יהודי לא שוללת את האלמנטים הנאציים באוקראינה. מאמין שלהיטלר גם היה דם יהודי".

דברים מקוממים אלו עוררו זעם בקרב חברי הממשלה. השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה הבוקר לניב רסקין: "אלה דברים בלתי נתפסים, אנחנו צריכים לגנות את זה ולדבר במיידי עם הדרגים המקצועיים בממשל הרוסי. אני בטוחה שהדברים יתוקנו ורוצה לקוות שהבן אדם הובן לא נכון או שלא התכוון לדברים. אלה אמירות מאוד קשות, לא נכונות וגובלות באנטישמיות, אנחנו לא יכולים לעבור עליהן לסדר היום".

יושב ראש יד ושם, דני דיין, גינה את הדברים ומסר, "אלו דברים מופרכים, הזויים ומסוכנים הראויים לכל גינוי". שר התקשורת יועז הנדל אמר, "אלה דברים הזויים שמנסים להצדיק מעשים נוראיים שהרוסים עושים באוקראינה. זילות השואה זה משהו שאני לא מוכן לקבל".


מליאת הכנסת תתכנס לראשונה מזה חודשיים בעוד שבוע בדיוק, כשלקואליציה אין רוב והממשלה, לפי הערכות שונות במערכת הפוליטית, נמצאת בסיום דרכה. הביקורת הפנימית על יושב ראש רע"ם מנסור עבאס הולכת וגוברת כשגורמים במפלגה מעריכים כי הממשלה עשויה להתפרק בתוך זמן קצר. טרם הושגו הסכמות עם רע"ם שיאפשרו את חזרתה לקואליציה, אחרי שחברותה בה הוקפאה בצל המתיחות הביטחונית.

בתוך כך, באופוזיציה מנסים להשיג עוד חבר כנסת אחד מימינה כדי להשיג רוב של 61 ולהפיל את הממשלה. חבר הכנסת ניר אורבך הודה לאחרונה כי, "קשה לי מאוד, בנט עובד כל היום אבל אני זה שפוגש את הציבור. בנט מדבר על זה שאנחנו נעביר תקציב ונמנע בחירות. די, אנחנו אחרי זה. הנושא מוצה. צריך להביא הישגים ימניים לציבור". במקביל, שרת הפנים איילת שקד כינסה בימים האחרונים את אנשי משרדה והנחתה אותם להיערך ל"ניקוי שולחן", תוך הערכה כי לממשלה נותר זמן קצר בלבד.

השרה כהן ממפלגת יש עתיד, התייחסה לאפשרות כי הממשלה תיפול בתקופה הקרובה. "אין ספק שזה מאתגר להחזיק את הקואליציה בצורה כזו, אבל זה בהחלט אפשרי", העריכה השרה, "בימים אלה אנחנו עובדים ונערכים להגשת תקציב מדינה חד שנתי לממשלה, כבר בתחילת יוני. זה אפשרי. תקציב דו שנתי מצריך רוב של 61, אבל תקציב חד שנתי מצריך רוב רגיל".

"יש לנו תקציב מדינה בתוקף עד מרץ 2023, אנחנו יכולים להעביר החלטות ממשלה ויכולים להעביר חוקים ברוב רגיל. זה מאתגר, אבל לכל מרכיבי הקואליציה יש אינטרס שהקואליציה הזאת תישמר. זה הזמן לצופף שורות".

גורמים בימינה כמו שקד וקארה מבינים אולי שאם ימיה של הקואליציה קצרים, זה הזמן לעשות מעבר לליכוד.
"לא בטוחה שלימינה יש אינטרס כרגע לפרק את החבילה, הרי אנחנו רואים את המצב הפוליטי של המפלגות השונות".

רע"ם עם רגל אחת בחוץ.
"אנחנו מאמינים שנחזור לעבודה שגרתית עם רע"ם בימים הקרובים. אנחנו בקשר מתמיד. אני יכולה להבין אותם, אני מאוד לא שיפוטית. יש כל כך הרבה גורמים קיצוניים שמנסים להלהיט את האווירה. בפיק של הדברים הם ביקשו לשים לרגע את הדברים על הולד. הם באמת נמצאים במצב בלתי אפשרי. ראינו את נציג החמאס בעזה מדבר כפי שדיבר, זה המקום לחזק את מנסור עבאס על שהעביר לו מסר מאוד ברור: אני לא עובד אצלך, טובת ערביי ישראל זה למצוא את הנוסחה לחיות כאן ביחד. זה שרע"ם שמו על השולחן סדר יום אזרחי ולא לאומני, מאפשר לנו לפעול יחד כדי לצמצם את הפערים הכלכליים והחברתיים".

מה חשבת על האמירה של השר נחמן שי שאמר, "יצאנו יחסית בשלום מחודש הרמדאן"?
"ספגנו מחירים מאוד קשים, זה היה חודש בלתי נסבל. זה נכון שידענו במדינת ישראל עוד אירועים קשים עם נפגעים, ולצערנו השכנים שלנו זה דבר שמלווה אותנו עוד מקום המדינה, אבל זה היה חודש מאוד קשה לכולם".

גל הטרור הרצחני הזה נמשך למעלה מחודשיים. זו אינתיפאדה? האם ישראל תצא למבצע גדול?
"הרבה מאוד פיגועים מסוכלים, אבל אי אפשר לסכל את הכל. כשקורה כזה אסון, המחיר הוא אדיר. בימים אלה צה"ל מקיים תחקירים איך אפשר להגביר את חגורת הביטחון הזו. צריכים להיות כנים ולומר שכנראה אפשר למזער את הדברים, אבל לא למגר אותם לחלוטין. זו השגרה במדינת ישראל, מעת לעת יש גל ואנחנו בתוך גל כזה כרגע. אנחנו נערכים בשבוע הזה עד לקצה בגלל שלל אירועים כמו עיד אל פיטר, יום העצמאות ויום הזיכרון. אנחנו עושים את הכל כדי לשמור על ביטחון תושבי מדינת ישראל ככל הניתן".