מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית ברוב גדול, 110 תומכים מול 0 מתנגדים, את הצעת החוק לפיזור הכנסת. ההצעה תעבור לוועדת הכנסת בראשות ניר אורבך ובהמשך, ככל הנראה ביום שני, תושלם החקיקה בשלוש קריאות.

באופוזיציה מנסים לעכב את הליכי החקיקה כדי למצות את המגעים להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית בראשות נתניהו. בקואליציה מכוונים לבחירות ב-8 בנובמבר, כדי להשאיר את לפיד על כיסא ראש הממשלה כמה שיותר זמן.

לפי סקרי המנדטים האחרונים, לאף גוש אין 61. ארבע מפלגות מבלוק "רק לא ביבי" מתנדנדות סביב אחוז החסימה: רע"ם, ימינה, מרצ ותקווה חדשה. בגוש המרכז-שמאל קוראים למפלגת העבודה להתאחד עם מרצ כדי להציל אותה מנפילה מתחת לאחוז החסימה, מה שעשוי לתת לנתניהו את ה-61, אבל בעבודה מתנגדים.

שר התפוצות נחמן שי מהעבודה אמר הבוקר, "גם לפני הבחירות האחרונות היה לחץ גדול להציל את מרצ - זה עלה למפלגת העבודה בשני מנדטים. עוד קודם לכן היינו עם מרצ ביחד ועם שבר של מפלגה והגענו לשישה מנדטים. בלעדיהם הגענו לשבעה. מאמין שגם למפלגת העבודה וגם למרצ יש זכות קיום, אנחנו לא נמצאים במקום של מרצ. כרגע ההחלטה שלנו חזקה ואיתנה, מאמינים שמסוגלים להגדיל את מספר המנדטים שעומדים לרשותנו".

איך תשכנעו את הציבור להצביע לכם? בסקרים אתם לא קרובים אפילו ל-61 ולהרכבת ממשלה.
"לנו אין 61 אבל גם להם אין 61. הם חותרים ומשחיתים כל פינה טובה במדינת ישראל. חכו ותראו כשהציבור שלנו, המחנה הזה, עם האנשים השפויים והמתונים שרואים את טובת מדינת ישראל לנגד עיניהם, יתעורר. הם גם יתחילו לעבוד ביחד, לחזור לכיכרות ולגשרים ונוכל לחזור בכוחות מחודשים".

הקואליציה שהקמתם לא הצליחה למשול והחזיקה חודשים ספורים.
"אני רואה את זה אחרת. חילצנו את ישראל משלוש מערכות בחירות רצופות. החזרנו את המדינה לנתיב של נורמליות בכלכלה, בביטחון, במדיניות החוץ שלנו וביחסים הפנימיים בתוך החברה הישראלית, שנכנסה לטירוף של עימותים פנימיים: בין ערבים ליהודים, בין ימין לשמאל. האחריות נופלת על כתפי מי שדחף את ישראל למערכת בחירות חדשה, וזה לא אנחנו. אנחנו רצינו להמשיך ואנחנו רוצים להמשיך".

אתה מוטרד מהאפשרות שהמנדטים שלכם ייבלעו ביש עתיד?
"זה לא מטריד אותי. מטריד אותי עתיד המחנה שלנו ועתידה של מדינת ישראל אחרי הבחירות. אני בוטח במנהיגות של מרב מיכאלי ובצוות מצויין של שרים, ראשי ועדות וחברי כנסת שהיו לנו בשנה הקצרה הזאת. מאמין שמפלגת העבודה תצא ממשבצת שבע ותלך הלאה. כשנכנסנו לבחירות האלה יצאנו מאפס נקודה משהו והגענו לשבעה מנדטים. יש לנו בהחלט מה לומר למצביעים במדינת ישראל במערכת הבחירות הבאה".