פרשת הריגול המשטרתי הולכת ומסתעפת כשאחת השאלות המרכזיות שייבדקו במסגרת ועדת החקירה לכשתקום, היא האם הגורמים הבכירים ביותר במשטרה הורו וידעו כי אנשי הסייבר בחטיבת הסיגינט מפעילים את תוכנת הפגסוס של NSO על עשרות אנשי ציבור, אנשי עסקים ועל בנו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, התייחס לפרשה בשיחה עם ניב רסקין: "לא מאמין שמישהו זוטר קיבל החלטה על דעת עצמו. דובר על האם ניתן אישור האזנה, אבל גם אם ניתן אישור כזה על ידי בית משפט - זה לא אישור לשאוב את כל החומר מהטלפון שלך. אישור האזנה מוגבל בזמן, מהנקודה שהוא ניתן וקדימה, אבל כששואבים ממך חומרים של כל ההתכתבויות שלך זה פועל אחורה. זה בוודאי לא בהתאם לצו".

"יש דרכים להגביל את זה. גם כשמשתמשים בתוכנה שיודעת לשאוב חומר, אפשר להשתמש בה רק לצורך האזנה. אם זה לא נעשה, זו כמובן עבירה חמורה ופעולה שאינה בהתאם לחוק. יכול להיות שאני רגיש יתר לאירוע כזה בגלל המקום שממנו באתי, אבל אם יש חשד להפעלה של כלים כאלה על ידי גורמי אכיפת החוק שלא כדין, חייבים לבדוק זאת. אין לנו משטרה אחרת. צריכים לדאוג שיהיה אמון ציבורי במשטרה, שכל אזרח יילך לישון כשהוא יודע שהמשטרה פועלת אך ורק בהתאם לחוק ומגנה על הפרטיות שלו".

"צריכים ללכת לוועדת חקירה ממלכתית, לא פחות מזה, שמי שימנה את חבריה זה לא הממשלה - כדי שחס וחלילה לא יהיה ספק בטיוח", קרא השר אלקין, "אם יש חשש לאירוע כזה, חייבים את אמון הציבור בתהליך הבדיקה. שום כלי אחר לא יעשה זאת, ועדת חקירה ממלכתית זה הכלי הרלוונטי היחיד במקרה הזה, הדרך הנכונה לבדוק הכל עד תום".

ניצב בדימוס אהרון אקסול, לשעבר מפקד משטרת מחוז תל אביב, הצטרף להערכה כי מפקדי המשטרה הבכירים ידעו אף ידעו. "בהנחה שהפרטים שפורסמו בכלכליסט נכונים, מדובר באירוע חמור. יש פה משבר אמון קשה של הציבור, מפכ"ל המשטרה חייב בעת הזאת לצאת לציבור הישראלי ולומר את דברו".

"אנשי הסיגינט לא עובדים על דעת עצמם. סביר להניח שיש הנחיות כאלה ואחרות מלמעלה. אין ספק שאיש הסייבר לא מחליט על דעת עצמו האם להאזין ל-X או Y, אלא אם כן הוא קיבל הנחייה מהדרג שמעליו. הבדיקה שתיעשה חייבת לבדוק מי אותו דרג שנתן את ההנחיות למטה, עד לאיפה זה מגיע והאם זה באמת שיטתי. אין ספק שידעו מזה, זה לא אירוע במחתרת, לא ישבו שני אנשים במנהרה ועשו את זה".

כשאתה אומר דרגים בכירים, אתה מתכוון לבכירי אגף החקירות ואולי גם למפכ"ל?
"המפכ"ל לא יודע אולי מה נעשה עד הכפתור האחרון, אבל הוא בהחלט יודע מהן פעולות החקירה באופן עקרוני ומה נעשה או לא נעשה בהיבט החקירתי בעניין הזה. כשאתה רוצה לפתוח בחקירה נגד איש ציבור כזה או אחר, זה מחייב את האישור של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. כל הפעולות החקירתיות, בגלל הרגישות כיוון שמדובר באנשי ציבור, נעשות בפיקוח של הבכירים באגף החקירות".

קציני המשטרה ישבו באולפנים והתחייבו שלא היו דברים מעולם. הם שיקרו או שבאמת לא ידעו?
"קשה לי להניח שהם לא ידעו. לא סביר שבקנה מידה כזה של ראשי רשויות, הבכירים לא ידעו על אירוע כזה. זאת היתממות. הערכתי שאנשים בדרגים הבכירים ידעו, לא יכול להיות שאיש סייבר שישב למטה עשה את מה שעשה על דעת עצמו".

ראש מועצת מבשרת ציון יורם שמעון שנחקר בעבר במשטרה בחשד כי פעל לסייע לאיש העסקים רמי לוי לחמוק מתשלום מס שבח ותשלומים למועצה המקומית על הקניון שבבעלותו, ובסיומה התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה, גילה אתמול כי המשטרה פרצה גם לטלפון שלו. "התחושה מקוממת, מכעיסה. לא הרגשתי שום דבר, לא היו רעשי רקע ולא נפלה לי הטעינה כמו שאחרים אמרו. כשחקרו אותי במשטרה שאלו המון שאלות והביאו הקלטות, אבל החקירה נמשכה יום וחצי ולמחרת בצהריים אמרו לי, 'לך הביתה, אל תחזור לפה יותר'".