תשעה חודשים אחרי פרוץ מגפת הקורונה, הבוקר (רביעי) ינחתו בישראל החיסונים שפיתחה חברת "פייזר". מדובר בכמות ראשונית שמוערכת בעשרות אלפי חיסונים במטרה לבצע התנסות והרצה של תהליך השינוע, מהמטוס בשדה התעופה ועד לנקודת הקצה - המרפאות וקופות החולים ברחבי הארץ.

יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל, סיפר ב"חדשות הבוקר" על חלקה של חברת טבע באופרציה: "הקמנו בימים האחרונים חוות מקפיאים גדולה, גם באתר טבע סלא בשוהם וגם באתר שלנו בכפר סבא", פירט אופק, "זה בוקר מרגש. אנחנו בהחלט מוכנים לקלוט מיליוני חיסונים מיידית. מדברים על ארבעה מיליון חיסונים עד לסוף השנה. לא היה אירוע כזה במדינת ישראל, מדובר בהיקף אדיר של חיסונים בטווח כל כך קצר ובטמפרטורה כל כך חריגה. זה אירוע מרגש".

"הנגלה הבוקר היא נגלה של התנסות, נקבל עשרות אלפי חיסונים והמטרה היא לבצע הרצה של התהליך", המשיך אופק, "התהליך מאוד מורכב, זה לא רק מקפיאים. מדובר בתהליך מקצה אל קצה, מהמפעל של 'פייזר' ועד לנקודת השילוח. אנחנו מסתכלים על התהליך הזה ברמה הוליסטית ולכן עושים תהליך הרצה".

חיסוני הקורונה חייבים להישמר בקירור עמוק של מינוס 70 מעלות והדבר הצריך כאמור הקמת חוות מקפיאים גדולה. "מדובר במקפיאים מיוחדים שמקפיאים מינוס 76 מעלות. הם מותאמים לחיסונים של חברת 'פייזר'", הסביר אופק, "החיסונים יגיעו ישר משדה התעופה לכאן ואחרי בדיקה של GPS ומוניטור יוכנסו למקפיאים. מאותה נקודה, הטמפרטורה שלהם תימדד לכל אורך הדרך על ידי המוניטורים של טבע ומגדל הפיקוח של טבע".

איך הטמפרטורה תישמר מרגע הירידה מהמטוס ועד ההגעה אליכם?
"האחריות עד לאתר טבע היא של 'פייזר'. החיסונים מגיעים במארזים מיוחדים ש'פייזר' פיתחה ספציפית לחיסונים האלו, בקרח יבש, ונשמרים במינוס 70 מעלות ממש עד לאתר שלנו".

ישראל נערכת להגעת המשלוח הראשון של החיסונים (צילום: החדשות12)
הבוקר: חיסוני הקורונה הראשונים יינחתו בישראל | צילום: החדשות12

מה יקרה ברגע שהחיסונים יגיעו לפתח המפעל?
"דקה לפני המקרר, ננתק את ה-GPS והמוניטור של 'פייזר' ונעביר ל-GPS ומוניטור של חברת טבע. מהרגע הזה, זה באחריות שלנו. החיסונים יפוקחו מבחינת טמפרטורה, יאוחסנו באותם מקפיאים ייחודיים וימתינו להנחייה של המשל"ט ומשרד הבריאות להיכן לשלוח אותם, בין אם זה למרפאות או למרכזים גדולים לחיסון. אז, הם יועברו לטמפרטורה של שתיים עד שמונה מעלות והציבור יוזמן להתחסן".

איך מאבטחים את החיסונים? זה יקר יותר מזהב בימים אלה.
"האתר מאובטח מאוד, 24 שעות ביממה - גם במצלמות וגם בכוח אדם, אנשים שמסיירים כאן באתר. מלבד זאת, שידרגנו את האבטחה באתר בכל מיני היבטים שכרגע לא כדאי להיכנס אליהם".

יש לא מעט אנשים שחוששים להתחסן. באופן אישי, תתחסן?
"בוודאי, ולא רק אני אלא גם משפחתי. אני עובד בחברת תרופות גדולה ומכיר ומוקיר את חברת 'פייזר'. אין לי ספק שהפעילות שלהם נעשתה באופן מתוכנן ומבוקר עוד לפני הגשת המסמכים לרשויות. תוסיף על זה את אישור ה-FDA, משרד הבריאות הישראלי ומשרד הבריאות האנגלי, ואין לי ספק שהמוצר בטוח. מוכן להתחסן מיידית. אין לי חשש".