מטחי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל נמשכו גם הבוקר (שלישי), כשבעקבות מטח כבד לאשקלון נפגעו שישה ישראלים, שניים מהם במצב בינוני עד קשה. מאז פרוץ סבב הלחימה אתמול, מחבלי החמאס והג'יהאד האסלאמי ירו מעל 200 רקטות לישראל, כשצה"ל תוקף כל העת מטרות ברצועה. במהלך הלילה, תקף צה"ל כ-130 יעדים בעזה.

רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חדשות 12, הסביר ב"חדשות הבוקר" מה הניע את החמאס להצית אש בעת הזו: "חמאס עשה פה תרגיל מעניין. השאיפה שלו זה להפוך לפטרון של כל הפלסטינים ולחבר את מה שקורה ביהודה ושומרון, בעיקר בהקשר הדתי באל-אקצא. הבחירות נמנעו ממנו, אבל החמאס רוצה להפוך לתחליף לרשות הפלסטינית ולהיות הגורם שמוביל את כל המאבק הפלסטיני".

"לכן, כשקורה משהו בירושלים, חמאס פותח בירי נרחב לעבר שטח ישראל. זאת סיטואציה מורכבת, כי לתוך זה תכניסו גם את התופעה של כבישי הדרום, כשצעירים בדואים מיידים אבנים במכוניות. התחושה היא שהכל הפך להיות זירה גדולה אחת, מסוכנת ובעייתית, שבאמת מערערת את תחושת הביטחון".

"דווקא ברגעים האלה צריך לשמור על קור רוח, לקחת את הדברים בזהירות ולהתנהג כפי שמצווה עלינו פיקוד העורף. צריך להבין שזה לא אירוע שהולך להיגמר בשעות הקרובות, יכול להיות שזה יימשך עוד ועוד".

"מה עושה צה"ל? מנסה להגיע למצב שבו החמאס ייאמר לעצמו שלא היה שווה להגיע למצב הזה. זה יכול להגיע רק דרך פגיעה מאוד עמוקה ומשמעותית ביכולות של חמאס, במערכת ייצור אמצעי הלחימה שלו, ביחידה הימית ובמנהרות שנמצאות בכל מיני מקומות ברצועת עזה, אם צה"ל יחליט להכניס כוחות קרקעיים לתוך הרצועה".

"המערכה הזאת לא מאולתרת, זאת מערכה שהוכנה בקפידה בפיקוד דרום עוד אצל הרצי הלוי, האלוף היוצא, ועכשיו אצל טולדנו. המערכה הזאת מתוכננת מאוד. האם בטוח שהיא תגיע לתוצאה? לא יודע, אבל צריך להמשיך ולהכות את החמאס. אם מתוך החמאס יעלו קולות, דרך מתווכים, של 'די, בואו נפסיק', ישראל במצב הזה צריכה להגיד 'תודה, לא. לא השלמנו את כל מה שרצינו'. צריך להמשיך עד שזה יושלם".

איזו תמונת ניצחון חמאס רוצה לראות מבחינתו?
"אזרחים ישראלים מבוהלים, רצים ממקום למקום ופה ושם נפגעים. החמאס מבין שהוא לא יכול להכריע שום דבר, הוא בעיקר רוצה לאותת לציבור הפלסטיני כולו שאם יש כתובת לפלסטינים - זה החמאס. זה חלק מקמפיין הבחירות שלו, הבחירות שנמנענו. יבואו לנו ימים לא פשוטים".

האם טווח הטילים צפוי להתרחב עד לגוש דן?
"לחמאס ולג'יהאד האסלאמי יש יכולת לירות גם לעומק ישראל. צריך להתכונן גם מול היכולות האלה. חמאס לא מורתע מחילופי אש, אבל הם כן מורתע ממערכה רחבה מאוד. צה"ל ימשיך לפעול, להפציץ ולפגוע ביכולות הייצור של אמצעי הלחימה, ביורים למיניהם ובמנהרות הפנימיות ברצועה. זה איתות לאופציה גם של כוחות קרקעיים, למרות שזה לא בתוכנית כרגע. לא רואה את זה מתממש עכשיו. צריך להמשיך ולא להקשיב לשום קריאה להפסקת אש, אלא לגבות מחיר כבד עד שחמאס יבין שלא היה לו כדאי".

מה זאת מערכה רחבה בעיניך?
"צה"ל צבר לא מעט מטרות מבחינה מודיעינית, צריך לפגוע בכל מה שיודעים שקיים - בין אם זה מפעל שמייצר, מחסנים שלשם אוגרים את הרקטות או מנהרות כאלה ואחרות. מדינת ישראל השקיעה הרבה מאוד כסף בהגנה לאורך קו הגבול במכשול התת קרקעי, ולכן עניין החוליות שחודרות מתחת לאדמה פחות רלוונטי - אם כי עדיין צריך לשמור על עירנות. אסור לנו לחשוב שזה לא יקרה וששום מנהרה לא ברחה לנו. לקחו לחמאס מהיד משהו משמעותי מאוד שהוא השקיע בו מיליונים, אז מה נותר לו? להוציא את כל הרקטות ולפגוע בערים, ביישובים ובכבישים בישראל. צריך נשימה ארוכה, זה ייקח קצת זמן".