לקראת פתיחת מערכת החינוך מחר (רביעי), אישר הלילה קבינט הקורונה את המתווה לפתיחת שנת הלימודים, וחלק מהשרים הביעו חשש כי חידוש הלימודים, בשילוב חגי תשרי, יובילו לעלייה במאומתים ובחולים קשה.

עוד אישר הקבינט את הרחבת התו הירוק גם על עובדי מערכת הבריאות, החינוך ומוסדות הרווחה, וכן את מתווה אירועי הסליחות בכותל המערבי. במסגרת המתווה הזה, כמות המתפללים תוגבל ל-8,000 ותתבצע חלוקת מתפללים ברחבת הכותל ל-18 קפסולות.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד הצביעו נגד מתווה התפילות. הבוקר, בשיחה עם ניב רסקין, הסביר אלקין: "השרה שקד ואני הצבענו נגד המתווה מסיבה פשוטה - בכל הסבבים הקודמים השוונו את הכותל להר הבית ולכנסיית הקבר. אמרנו, שלושת המקומות הקדושים האלה לא נכנסים לתקנות הרגילות, צריך שם משהו מיוחד".

"אתמול הוחלט על הגבלות בתפילות החגים בכותל, אבל כל נושא הר הבית נשאר פרוץ. אני חושב שזה לא נכון ואין בזה שום היגיון. מבחינה אפידמיולוגית, בהר הבית מתכנסים אנשים בתנאים מאוד צפופים וזה מאתגר לא פחות מהכותל, אפילו יותר כי אחוזי ההתחסנות במגזר הערבי נמוכים. זה אירוע מסוכן יותר. לכן, אם שמים מגבלות בכותל, היה צריך לעשות את זה גם בהר הבית. לא הבנתי את ההפרדה הזאת ולכן הצבעתי נגד".

אתה רגוע לקראת פתיחת שנת הלימודים מחר?
"לא, זה לא סוד שהצעתי לדחות את תחילת הלימודים לאחרי החגים או לחלופין לעשות צעדים מאזנים ממקום אחר שיאפשרו לנו לעבור בביטחון את ספטמבר. למשל, להגביל יותר את המספרים בהתקהלויות ובחתונות. אומנם לפי חלק מהמודלים שהוצגו לנו נוכל לעבור את פתיחת שנת הלימודים בלי צעדים נוספים, אבל חלק מהמומחים הביעו חשש. כדאי שנהיה בצד הבטוח, כי אם התחלואה תברח לנו בספטמבר בגלל פתיחת שנת הלימודים, יעלה לנו הרבה יקר כלכלית וחברתית לעצור את זה".

בניגוד לשר אלקין, פרויקטור הקורונה לשעבר, מנהל בית החולים איכילוב הפרופ' רוני גמזו, תומך דווקא בפתיחת שנת הלימודים במועד - ואפילו בהתרת הטיסות לאומן. "נכון לפתוח את הלימודים, אפילו שיכול להיות שתהיה עלייה בתחלואה", אמר פרופ' גמזו, "הכיוון שאנחנו לוקחים הוא להמשיך לחיות לפי החיים הרגילים והנורמליים שלנו. אסור להגיד שאם יש עלייה בתחלואה, נסגור את שנת הלימודים. צריך לתת ודאות לתאריך 1 בספטמבר אחרי 18 חודשי קורונה, עם כל המורכבות שבזה".

לגבי הטיסות לאומן הסביר הפרויקטור לשעבר, "המצב שונה מאוד מלפני שנה, אז התנגדתי ועצרתי את זה. כרגע אנחנו צריכים להיות יותר מתירנים לטיולים ולתיירות של ישראלים בחוץ לארץ, כולל הטיסות לאומן. הייתי מאפשר אותן. אתה לא יכול לשלוט בכמויות, לא יכול להגיד 20 אלף כן ו-50 אלף לא".

טקסטים אחרים לגמרי מהימים שהיית פרויקטור.
"אנחנו אחת המדינות המחוסנות בעולם ובתהליך של למצוא דרך לחיות עם הקורונה ולא לסגור, למנוע ולהגביל כל הזמן את מערכות החיים שלנו. זה המסר שהעברתי לפני כמה שבועות, תנו לנו להתמודד עם המורכבות הזאת גם בתוך בתי החולים".

בינתיים, פרויקטור נתב"ג רוני נומה מאיים להתפטר כי הצעותיו לא מתקבלות.
"אני מבין ומכיר טוב מאוד את התחושה הזאת ואומר לידידי רוני - צריך להיאבק. אם יש מתווה שאתה חושב שהוא קריטי לבריאות, תיאבק עליו יחד עם נחמן אש והגורמים המקצועיים אל מול הגורמים הפוליטיים. להיאבק זה אומר לא רק לומר את דעתך בישיבות, אלא גם לשכנע. בסופו של דבר, הוא צריך להישאר בתפקיד. זה מה שאני עשיתי".