אחרי שראש הממשלה נתניהו הודיע על עצירת החקיקה ועל אף שהצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים הונח על שולחן הכנסת, נפגשו אמש בבית הנשיא צוותים מהליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי והחלו בתהליך ההידברות.

בסיום הפגישה, שנמשכה שעה וחצי, מסרו בבית הנשיא כי "הפגישה התנהלה ברוח טובה" וכי בהמשך השבוע ייפגש הנשיא גם עם נציגים מהעבודה ומישראל ביתנו.

חברת הכנסת אורנה ברביבאי שהשתתפה בפגישה בבית הנשיא מטעם יש עתיד, אמרה הבוקר: "אנחנו לא מגיעים תמימים לתהליך, אלא מתוך הבנה שהחוקים שנוגעים לרפורמה לא יתקדמו. יש המון אנשים שחוששים ואומרים: 'בעבר היו כל מיני שטיקים וטריקים, תיזהרו'. אנחנו מגיעים מפוכחים לתהליך, אבל רוצים לתת לזה הזדמנות. אם הקואליציה לא באה מתוך רצון עמוק להגיע לפתרון, אני אצטער מאוד".

"בפגישה הראשונה התיישבנו מול קואליציה שעד עכשיו עשתה כל מעשה כדי למנוע את המפגש הזה, לפחות בהצהרת הכוונות. צריך להגיד תודה לנשיא שלא מתייאש, גם אחרי שהקואליציה שללה את המתווה אחרי כמה דקות. הכוונה זה לא לדבר רק על המתווה, אלא רחב יותר. לא נסתפק בתיקון מינורי כזה או אחר בסעיף מסוים, אלא רוצים להתחיל לדבר על חוקה בישראל ולבסס אותה על ערכים מאוד שורשיים של מגילת העצמאות - ועם זה להתקדם".

קצת לפני הפגישה הראשונה, נודע שהניחו על שולחן הכנסת את הצעת החוק. הקואליציה יכולה להתניע ולהעביר אותו ברגע.
"זה נתן איזו צביטה. הם מדברים על זה שמושיטים יד, ובמקביל הגישו את הצעת החוק. אם אתם באמת מתכוונים, אז מה הייתה הסיבה להניח את זה על השולחן? ביקשנו למשוך את זה חזרה. זה כמעט הצ'אנס האחרון שאפשר לתת לטירוף הזה".

הפערים בין הצדדים גדולים מאוד. מה הסיכוי שתגיעו להסכמה?
"אנחנו מודעים לגודל השעה ולחשיבות של ייצוג ציבור גדול. שלמות החברה זה הדבר הכי חשוב, בהקשרים הביטחוניים, החברתיים והכלכליים. אי אפשר שלא לתת לזה צ'אנס. ראיתי את האמירה של ביידן אתמול בלילה ואמרתי לעצמי: אתם לא מבינים שיש פה הרס מוחלט של היעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל? אפילו עם הידידה הכי טובה. אתם מכירים את יחסי הגומלין ואת משמעות היכולת של מדינת ישראל להגן על עצמה עם החברה הכי טובה שיש לה. אתם פוגעים בדבר הזה. כל מערכת היחסים הזו מושתתת על ערכים משותפים שלנו".

את סומכת על נתניהו שכוונותיו כנות?
"אני לא סומכת על נתניהו בהגדרה, הוא בן אדם שלא פספס הזדמנות להוכיח שאסור להאמין לו. הוא אמר לשר הביטחון שלו שיילך, אבל גם לא ממצה את התהליך ומשאיר אותו באוויר - כשביטחון המדינה על הפרק. בן גביר, במקום לטפל, מדליק את השטח ויכול לגרום להסלמה בכל רגע נתון. סמוטריץ' הורס את יחסי החוץ. מחר מגיע חוק המתנות המושחת שמשחית את הסקטור הציבורי. הממשלה עסוקה בהשחתה, במקום קידום מדינת ישראל. אנחנו ערים לזה. עינינו פקוחות".

חבר הכנסת גלעד קריב מהצוות שגיבשה מפלגת העבודה לשיחות בבית הנשיא, אמר: "אנחנו מגיעים לתהליך מאוד קשה, אחרי שעברנו חודשיים איומים בוועדת החוקה. עמדנו למול התנהגות פוליטית מאוד דורסנית. יש לנו חובה כלפי הציבור הישראלי, בדיוק כפי שהייתה לנו חובה להיאבק בוועדת החוקה. החובה שלנו זה לגשת לבית הנשיא ולראות אם יש איזשהו שביב סיכוי לעצור את הטירוף הזה".

"מי שראה מה קרה בוועדת החוקה בשבועות האחרונים, יודע איזה תפקיד שיחקנו בוועדה בבלימת ההידרדרות הזאת. הכתר הראשי צריך ללכת למחאה הציבורית, לא לפוליטיקאים, אבל כן ניהלנו קרב מאוד משמעותי. חברי האופוזיציה עבדו בצורה מתואמת. בבית הנשיא נעביר מסר ברור: לא מדובר בשינויים קוסמטיים, תוכנית יריב לוין צריכה לרדת מהשולחן. מי שחושב שאנחנו שם כדי לשנות איזה פסיק במנגנון בחירת השופטים ולתת לזה תעודת כשרות - ממש לא".

בקואליציה אומרים שהרפורמה תימשך, אולי תובא בעתיד.
"שמעתי את ראש הממשלה מתחייב שיעביר את הרפורמה בכנס שמסתיים עוד יומיים, והוא לא הצליח. הוא לא הצליח בגלל המחאה ובגלל המאבק שלנו. אני לא מתרשם משום הצהרה של נתניהו. אנחנו בעיצומו של משבר דרמטי: ביטחוני, חברתי ופוליטי. הסיפור עם ארצות הברית, דבר כזה עוד לא קרה בתולדות מדינת ישראל. אני לא מתרשם מנתניהו. אני קורא להמשך המחאה. ברור שכל עוד הם לא מורידים את התוכנית לחלוטין, צריכים מחאה ברחוב. יש עוד צעדים איומים על הדמוקרטיה כמו המשמר הלאומי של בן גביר".

לפי הסקרים האחרונים, העבודה מתרסקת ולא נכנסת לכנסת.
"ברור שמפלגת העבודה במשבר. אנחנו צריכים לבנות מחדש את מפלגת העבודה. הסקרים מלמדים שיש במדינת ישראל בין שמונה לעשרה מנדטים של שמאל ציוני. נדע לבנות את עצמנו מחדש. בבחירות הייתה תאונת שרשרת, לא אירוע פוליטי אחד. לגוש שלנו יש הרבה מה ללמוד מהטעויות של ההתארגנות. נדע להתארגן הרבה יותר טוב וחכם לבחירות הבאות. אף אחד לא חושב שלא צריך לעשות בדק בית ולקבל החלטות, אבל בלי מפלגת העבודה, הקרב בוועדת החוקה ובוועדת חוק דרעי היה נראה אחרת לגמרי. אני בטוח שהציבור יידע להעריך את הקרב הפרלמנטרי שלנו".