שערי בתי הספר והגנים נפתחו הבוקר (שלישי) ו-2,400,000 תלמידים חוזרים למוסדות החינוך, לצד 215,000 עובדי הוראה ועוזרי חינוך. קבינט הקורונה הכריע הלילה כי הלימודים לא יתחדשו ביישובים האדומים, בין היתר בביתר עילית, בית ג'ן, טבריה, כפר קאסם ושער הנגב.

הלימודים השנה יתקיימו תחת מגבלות מחמירות בעקבות מגפת הקורונה ובמסגרת מתווה הקפסולות. הילדים ילמדו בחלק מימות השבוע בביתם דרך הזום. שר החינוך יואב גלנט אמר הבוקר ב"חדשות הבוקר": אנחנו מביאים בשורה גדולה למערכת החינוך שמהווה אי של יציבות עבור התלמידים, ההורים והמשק הישראלי. בכיתות ג' עד ו' והגדולים מהם חילקנו לשניים את הכיתות והמורה הממוצע יפגוש בין 15 ל-20 תלמידים, בדרך כלל 18".

"כמות הימים שבהם הילדים ילמדו הרבה יותר גדולה מכפי שהנחנו במקור", המשיך גלנט, "ב-90% מהמקומות לומדים שלושה, ארבעה וחמישה ימים. ילדים בכיתות ה'-ו' יישבו בבית יומיים בשבוע לכל היותר, זה נכפה עלינו בשל מגפת הקורונה ויקרה רק ב-10% מהיישובים. זה הישג כביר ביחס למציאות שהיינו בה ובהשוואה למה שקורה בעולם. ברוב המקומות בעולם דחו את הלימודים בחודשים, יש מקומות שלומדים רק מרחוק".

גלנט התייחס למחסור במחשבים שפוגע באפשרות של ילדים רבים ללמוד מהבית: "קיבלתי לידי כשר החינוך פערים של שנים ארוכות, אפילו עשרות שנים, בתחום המחשבים והתקשוב. הבאנו 4.2 מיליארד שקלים, מתוכם מיליארד ורבע לנושא התקשוב. נרכוש 150,000 מחשבים, 70,000 טלפונים סלולריים למגזר החרדי ונתקשב למעלה מ-3,500 בתי ספר, חלק בשדרוג וחלק בתקשוב מחדש. נכשיר את רוב המורים כדי שיהיו מסוגלים להתמודד עם האתגר הזה של הלמידה מרחוק. 50% מהעבודה תיעשה עד סוף ינואר 2021, היתר לאחריה".

מה הנוהל אם יימצא בבית הספר חולה קורונה?
"לאור המסקנות והלקחים מהסבבים בעבר, אם יתגלה תלמיד חולה נסגור את השכבה הגילאית ונשלח את התלמיד, הכיתה שלו וההסעה לבדיקה. אם לא יתגלו חולים ובהתייעצות בין משרד החינוך למשרד הבריאות בדרג המחוז, נחזיר את השכבה הגילאית לפעולה. אם יתגלו חולים נוספים, נרחיב את המעגלים. צריך לזכור שתלמידים, בעיקר בגילאים הצעירים, חולים מעט מאוד ובאופן מאוד קל".

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, סיפר הבוקר על ההיערכות שביצע המשרד לקראת פתיחת השנה: "המשרד הכין בחודשיים האחרונים את תוכנית 'לומדים בביטחון' שהכינה את מערכת החינוך למניעת התפשטות הקורונה. מערכת החינוך מוכנה על כל גווניה, גזרותיה ומרחביה לפתיחת שנת הלימודים החגיגית. ילדי ישראל צריכים לפגוש חברים, יש פערים במענים הרגשיים והלימודיים ואנחנו נותנים לזה פתרון".

מה בדבר אותם מורים וגננות שנמצאים בקבוצת סיכון וחוששים מהידבקות?
"קיבלנו את הצעת השופטת בבית הדין ואנחנו מקימים מנגנון של רופאים תעסוקתיים שבחודשיים הקרובים יגדירו את אותם מורים. למורים יתאפשר להיות בחל"ת עם תנאים והפרשות לפנסיה. קיבלנו קרוב ל-800 מכסות פרישה. נוסיף גם אמצעי מיגון לאותם מוסדות חינוך".