זה האיש שפיצח את השיטה של הלוטו: המתמטיקאי סטפן מנדל, ישראלי ניצול שואה בן 80, זכה 14 פעמים בלוטו במספר מדינות שונות. ההון שלו נאמד בעשרות מיליוני דולרים, אבל אם חשבתם שהוא בן אדם מאושר, חשבו שוב. מנדל מתגורר באי ונואטו שבאוקיינוס השקט ועל אף שהיה רוצה זאת יותר מכל, הוא לא יכול לעזוב את האי ולשוב לישראל. סיפורו נחשף אמש בתוכנית "זמן אמת" בכאן 11.

"הסיפור של סטפן מיוחד, מעורר השראה ומדהים", סיפר ב"חדשות הבוקר" הבמאי ארי פינס, "מדובר ביהודי רומני ניצול שואה שנולד בשנת 1940. הוא הבן אדם היחיד שפיצח מתמטית את השיטה של הלוטו וזכה בלוטו 14 פעמים בפרס הראשון ועוד אלפי פעמים בפרסים משניים. הפעם הראשונה שהוא עשה את זה הייתה בשנות השישים ברומניה הקומוניסטית, הוא היה צריך כסף בשביל לצאת מרומניה אז פשוט החליט לזכות בלוטו. משם, המשיך למסע חובק עולם".

סטפן, בכמה מסתכמות הזכיות שלך לאורך השנים?
"מבחינת כסף זה בערך 40 מיליון דולר באוסטרליה, כלומר בערך 29 וחצי מיליון דולר בארצות הברית. אבל זה לא שווה כלום, אני נמצא פה ולא יכול לחזור הביתה. זה שום דבר, לא שווה כלום".

גלה לנו, איך אתה עושה את זה?
"פיתחתי אלגוריתם כדי לכסות את האפשרויות, לצמצם אותן, זה נקרא דחיסת קומבינטורים, זה ממש מונח במתמטיקה. זה איפשר לי לקחת ארבע סדרות של 15 מספרים במשחק של 40 מספרים".

"מנדל לקח את ה-3.8 מיליון אפשרויות שקיימות בלוטו, של 40 מספרים, וצמצם את זה למספר שהוא ידע בוודאות שיזכה במקום השני", הסביר פינס, "היה סיכוי לא רע שיזכה גם במקום הראשון וככה הוא זכה ברומניה. הוא שיכלל מאוחר יותר את השיטה שלו ופשוט החליט לכסות את כל האפשרויות. הוא בנה מערך שלם, הכל חוקי לחלוטין".

סטפן, אתה מתרגש כל פעם מחדש כשאתה זוכה בלוטו?
"לא. בפעם הראשונה זה היה גם קצת מזל, מפני שאני בניתי את השיטה לבטח את הפרס השני כי לא היה מספיק כסף לכסות את כל האפשרויות. אז באמת התרגשתי, מפני שהיציאה מרומניה הייתה תלויה בעצם בזכייה הזאת".

מנדל רוצה לחזור לישראל אבל הוא לא יכול לצאת מונואטו בגלל צו מעצר בינלאומי שעומד כנגדו, בגין עבירה שביצע בישראל. "סטפן תקוע על האי המהמם הזה, זה בית הכלא הכי יפה בעולם", מספר פינס, "הוא לא יכול לצאת מהאי כי אחרי שסיים עם כל הרפתקאות הלוטו שלו, הוא עבר לישראל והרשות לניירות ערך החליטה לפתוח חקירה נגד המיזם החדש הזה שהוא יצר. האשימו אותו בעבירה די שולית של אי הגשת תשקיף, משהו שלא קשור ללוטו, עבירת ניירות ערך זניחה. הוא עשה טעות חמורה והחליט לא להגיע למשפט שלו, הוא גר בחו"ל באותה תקופה, והכדור שלג הזה התגלגל והגיע למצב שיש נגדו היום צו מעצר בינלאומי של האינטרפול".

אלון איזנברג, עורך הדין של מנדל הוסיף: "כשרואים את סטפן זה נשמע קסום, נוצץ וזוהר, אבל זה פאטה מורגנה. הוא תקוע על אי נידח, כל הכסף שבעולם לא שווה כלום. הוא סובל. כתב האישום מדבר על דבר אחד פשוט, אי פרסום תשקיף. לא גניבה, לא הונאה ולא מרמה. הבקשה שלי למשפט חוזר היא כדי לעשות צדק לבן אדם. הוא כמעט בן 80, הוא רוצה להיפרד מהעולם בגיל 120 כשהוא ניקה את השם שלו ומחק את הסיפור הזה. אי אפשר לגזור מאסר לאדם שלא לפניו והוא הראשון בישראל שהשופט שלח אותו ל-10 חודשי מאסר שלא בפניו".

זה לא פתיר?
"אולי אם הפרקליטות הייתה טיפ טיפה יותר אנושית וטיפ טיפה יותר כנה עם עצמה. הגשתי לפרקליטות ראיות חדשות שמוכיחות באופן ברור שהוא הסתמך על שלושה עורכי דין בתום לב ולא היה פה שום עניין לרמות אף אחד".

סטפן, אתה מתגעגע למשפחה ולארץ?
"לא ראיתי את המשפחה שלי בארץ כבר 17 שנה. אני לא יודע עוד כמה זמן יש לי לחיות, זה מאוד קשה".