מחאת הרשתות הגדולות: במחאה על חוסר הסיוע מהמדינה, הרשתות הגדולות במשק בחרו שלא לפתוח את החנויות ברחבי הארץ למרות ההקלה במגבלות. מדובר בכ-400 רשתות אופנה ומסחר בהן קסטרו, פוקס וקפה קפה. המנכ"לים של הרשתות הגדולות הודיעו שלא יפתחו עד שדרישותיהם לפיצויים מהממשלה ייענו.

הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר תקף ב"חדשות הבוקר" את החלטת הרשתות להשבית את החנויות. "מדובר בסחיטה גדולה מצד הרשתות הגדולות", טען שטרסלר, "הן מאיימות שיפטרו עשרות אלפי עובדים. הייתי בעד הרשתות כשהן אמרו שהן לא יכולות לפתוח כי הילדים עדיין בבית ואנשים לא יוצאים לקניות, או כשאמרו שהקניונים שהם עיקר הפעילות שלהם סגורים. אמרתי נכון, הם צודקים, אבל מה מתברר? שהם עבדו עלי ועל כל עם ישראל".

"הם לא רוצים לפתוח, הם רוצים כסף עצום מהממשלה", המשיך שטרסלר, "הם רוצים 10,000 שקל על כל עובד שהם 'יועילו' להחזיר לעבודה. זה יותר מהשכר שהם משלמים. הם רוצים פיצוי של 10% על המחזור שלהם מהשנה שעברה, זה יותר מהרווח שלהם בכלל. הרשתות מנסות את כוחן, הן רוצות לסחוט מהמדינה סכומי עתק. מה יגידו אחר כך המסעדות, בתי המלון וחברות התעופה? הם ירצו את אותו הדבר, כלומר אין שום מגבלה, אין שום תקציב, ה-80 מיליארד שהיו נפרצו מזמן".

הפגנת סוחרי שוק מחנה יהודה (צילום: רון ירקוני)
הפגנת סוחרי שוק מחנה יהודה | צילום: רון ירקוני

במקביל למחאת הרשתות הגדולות, יש שווקים שרוצים לפתוח את שעריהם אבל המדינה לא מאפשרת להם. אתמול פתחו סוחרי שוק מחנה יהודה בירושלים במחאה, שהתפתחה לכדי עימותים אלימים מול השוטרים. הסוחרים מחאו נגד החלטת הממשלה שלא לפתוח את השוק במסגרת ההקלות, בניגוד לפתיחת חנויות ענק כמו איקאה.

"הסוחרים הגיעו למצבים קשים, לפת לחם ממש. המצב רק הולך ומדרדר", סיפרה טלי פרידמן, יושבת ראש ועד סוחרי שוק מחנה יהודה ובעלת סטודיו לבישול בשוק, "התחושות מאוד קשות ומורכבות. אנחנו מוחים נגד החלטת הממשלה שלא לפתוח את השווקים. היה ניתן לפתוח אותם בדיוק כפי שהסופרים עובדים. אנחנו מדברים רק על מכירת מוצרי מזון חיוניים, לא על פתיחה של בתי קפה, ברים או סטודיו לבישול".

הקסם של השוק הוא גם בצפיפות וההמולה, לא ניתן לאפשר את זה בתקופה הזאת.
"לפני למעלה משבועיים הגשנו יחד עם ראש העירייה משה ליאון מתווה לראש הממשלה ולמשרד הבריאות בו הסברנו איך נוכל לווסת את כמות האנשים שנכנסת לשוק. התוכנית כוללת למעלה מ-30 פקחים שיאכפו את כל הכניסות לשוק. בכניסה יבדקו את חום הגוף ונבצע את כל ההנחיות של משרד הבריאות שחלות על הסופרים. בשוק יש לנו יתרון מאוד גדול, יש לנו מרחבים מאוד גדולים".

הפגנת סוחרי שוק מחנה יהודה (צילום: רון ירקוני)
הפגנת סוחרי שוק מחנה יהודה | צילום: רון ירקוני

ומה עם ההתגודדויות מול הדוכנים?
"בכניסה לכל דוכן יהיו סימונים היכן אנשים צריכים לעמוד. המוכרים יגישו לקונים את השקיות עם מה שקנו. ברמי לוי אף אחד לא מווסת כמה אנשים עומדים בעמדה של הפירות והירקות ולוקחים משם עגבניות. אנחנו כן יכולים לדאוג לזה עם כוח אדם גדול שעיריית ירושלים מוכנה להעמיד לרשותנו".

איך ההפגנה של הסוחרים בשוק הדרדרה לאלימות כזאת?
"ההפגנה שלנו התנהלה בצורה מאוד מכובדת, עד לרגע שבו הייתה איזושהי פרובוקציה. יש כאן סוחרים שהם מאוד מתוסכלים, אנחנו צועקים את צעקת השווקים כולם בישראל. השווקים מוכרים מזון בסיסי וחיוני ואין שום סיבה הגיונית שהם יישארו סגורים. לא ייתכן שנחצה את הכביש לרחוב אגריפס או יפו ושם ימכרו גבינות, בשר, פירות וירקות. נעשה כאן איפה ואיפה".