ועדת הכספים אישרה אמש (שני) את קרן הארנונה, שתיכנס לחוק ההסדרים בתקציב הקרוב. מרכז השלטון המקומי הודיע כי שביתת המחאה תימשך לפחות עד יום חמישי, עם החרגה למערכת החינוך. בכוונת השלטון המקומי להחריף את הצעדים נגד הממשלה ולהקפיא את עבודת ועדות תכנון ובנייה, מתן ההיתרים והסכמי גג באזורי הביקוש.

"הבטחנו לא להיכנע לאיומים וקיימנו", בירך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את אישור החוק, "החוק להורדת יוקר הדיור (קרן הארנונה) אושר כעת לקריאה שניה ושלישית בוועדת הכספים. אני מודה מאוד לרב גפני, ליו"ר הקואליציה ומרכז הקואליציה בוועדה, לראש הממשלה ולכל חברי הקואליציה על אומץ, מנהיגות, משילות ואמונה בצדקת הדרך במאמץ להורדת יוקר הדיור".

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, מראשי הערים שיצאו נגד קרן הארנונה, הזהיר הבוקר כי השלטון המקומי לא יהסס להשבית את מערכת החינוך במחאה: "אנחנו במאבק והולכים להגביר את הצעדים מול הממשלה. יש לימודים, אבל השביתה נמשכת. השבתת הלימודים תחזור להיות על הפרק ככל שנצטרך".

"אם זו הייתה עזרה מידתית לפריפריה שהייתה מותנית בכך שזה רק מערים שלא בגירעון, שלא חסר להן כלום ושסיימו את השנה בעודף, זה היה משהו שאפשר לחיות איתו, למרות שזה לא תפקיד השלטון המקומי", אמר שאמה הכהן, "הייתי מוכן, למרות שזה לא תפקידנו. אבל, שלא ייצרו לנו אי ודאות. האוצר אומר שרמת גן תקבל 40 מיליון שקלים בחמש השנים הראשונות. הגזברית שלי רואה מינוס 40 מיליון שקלים. איך אני אמור לבנות עכשיו תקציבים ולתכנן תוכניות ארוכות טווח? איפה היציבות והוודאות?".

רמת גן עיר חזקה ומבוססת, זו דרך לעזור לפריפריה.
"רמת גן נראית חזקה וגדולה, אבל אותה רמת גן הייתה גירעונית לפני חמש שנים. היום אנחנו עיר עשירה. אתם רוצים לבטל את העבודה הקשה שעשינו? אנחנו רבים עם אנשים, גובים כל שקל, צוברים אויבים פוליטיים. הפירות שלנו זה שאנחנו באים לציבור עם שירותים חדשים, משביחים שירותים, נותנים יותר. זו העצמאות שלנו. כשאבי מעוז אמר שלא ייתן תוכניות להט"ביות, היה לי את הכוח לעמוד ולומר: אנחנו נממן בעצמנו. זו הרוח שלנו".

מה תגובתך לטענה שזו מחאה פוליטית נגד הממשלה?
"יש איתנו ראשי ערים מהליכוד - חיים ביבס איש ליכוד, מרים פיירברג אשת ליכוד, צביקה ברוט איש ליכוד. אלה ראשי ערים שלא נקנו על ידי לשכת ראש הממשלה. יש ראשי ערים שחברים טובים מאוד ונאמנים לראש הממשלה. מבחינתם, העוצמה של העיר שלהם נמצאת בקשר עם ראש הממשלה. החוק הזה לוקח רק מערים שלא הצביעו עבור הממשלה, ומעביר לערים שהצביעו בעד הממשלה. החריגו את בני ברק בדקה ה-90. בני ברק הייתה אמורה לשלם כמונו, פתאום היא לא משלמת. עשו כל מיני טריקים. אחת מראשי ערים שמעה את צחי דוד, שלא זיהה אותה, אומר למישהו: 'דאגנו לבני ברק, אל תדאג'".

בתגובה לקרן הארנונה איימת לעצור את התקציב לתיכון החרדי לוסטיג בעיר.
"לוסטיג יושב על קרקע עירייה שלפני שנה-שנתיים הסתיים לו החוזה. סגן שלי, מסיעה שלא שלי, אין לי שליטה עליו, עמד ואמר: 'אדרוש בישיבת התקציב לפנות את לוסטיג שחייב לנו עשרות מיליוני שקלים - או שישלמו'. כשגפני היה באופוזיציה ואנשים לא ענו לו לטלפון, הוא פנה אליי ואני זה שפתר לו את הבעיה".

הסיפור הזה עלול להשניא אוכלוסיות.
"החוק הזה יביא לשסע. השסע ברמה הלאומית ייכנס לרמה המקומית. זה מה שיקרה".

מה עוד נשאר לכם לעשות כדי לעצור את קרן הארנונה?
"הנושא נמצא עכשיו בתודעה מלאה של הציבור. בשנת 2024 ייתנו כסף לכולם, ככה ניסו לקנות ולהרגיע אותנו. בשנת 2025 גם אם נצטרך לשלם משהו, זה יהיה על חשבון 2024. פחות או יותר עוד מאוזנים. עד 2026, כמו שאנחנו רואים שהממשלה מתנהלת, כנראה שתהיה ממשלה אחרת שתצטרך להחליט האם זה מה שמדינת ישראל רוצה, ליצור צדק חלוקתי הכי מעוות שיכול להיות. אמרתי בוועדת הכספים, אם יגידו שזה עד חצי אחוז מהתוצר העירוני ורק מעודפים, אין לי בעיה. תנו לנו ודאות, תגבילו את זה. תעשו את זה מידתי. עוד מעט יגידו לנו לממן טנקים".

אם תעכבו העברות כספים והיתרי בנייה לממשלה, הם עשויים לעצור את העברות הכספים אליכם.
"מי שרוצה לעצור את משכורות המורים, בבקשה. שיעשה את זה. יש עכשיו קייטנות בקיץ. הממשלה כבר מתעדפת את הפריפריה וירושלים. מסבסדים שם כל ילד פי כמה מרמת גן. לא ב-20%, 100% או 200%, אלא במאות אחוזים יותר. התיעדוף הזה קיים - מענקי איזון, חוק עידוד מס השקעות הון, דברים שעינינו אינה צרה. זה לא מקרי שהערים שלנו מצליחות, זו עשייה של הרבה שנים ומאמץ. תל אביב הייתה גירעונית עד שחולדאי הגיע. רמת גן הייתה גירעונית עד שאני הגעתי. מה אתם רוצים, להפוך את רמת גן לאופקים?".