המתווה לפתיחת שנת הלימודים אושר אמש (ראשון) בקבינט הקורונה, שלפיו הלימודים יתחדשו ב-1 בספטמבר - חוץ מבערים אדומות שבהן הגעת תלמידים בכיתות ח' עד י"ב לבתי הספר תתאפשר רק אם בכיתתם 70% מחוסנים ומעלה. עוד אושר כי תלמידים יחוסנו בתוך בתי הספר בשעות הלימודים, בכפוף לאישור ההורים.

בינתיים, מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים שיצא אתמול לדרך נתקל בקשיים. הורים מדווחים על עומסים כבדים וכאוס ששורר במתחמי הבדיקות. חלקם נאלצו לחזור הביתה מבלי שילדיהם נבדקו. מטרת המבצע היא לגלות אצל מי מהתלמידים יש נוגדנים לקורונה, ובכך לפטור אותם מבידוד אם ישהו ליד תלמידים מאומתים. כשלפתיחת שנת הלימודים נותרו שבוע ויומיים בלבד, לא ברור כמה תלמידים אכן יספיקו להיבדק.

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, חושב שלמבצע הבדיקות הסרולוגיות תהיה השפעה זניחה על צמצום התחלואה, וכי יש להטיל הגבלות מחמירות יותר. "הבדיקות הסרולוגיות הן מרכיב זניח יחסית בהגנה על המערכת. בדיקה סרולוגית לא מונעת שום דבר, רק מאפשרת לילד לא להיכנס לבידוד אם יתברר שיש לו נוגדנים", הסביר אלקין.

"אני מוביל בשבועות האחרונים קו שצריכים ללכת בגישה מחמירה יותר. אנחנו לוקחים פה סיכונים והולכים על הקשקש", אמר אלקין, "יש צעדים שאפשר לעשות שייתרמו תרומה גדולה להגבלת התחלואה".

אבל אם יש בכיתה 60-70% מחוסנים, הם לא צריכים קפסולות. זה כלי חשוב.
"אחוז הילדים שמתבררים עם נוגדנים בבדיקות הסרולוגיות הוא יחסית נמוך, זה לא ישנה מהותית את המספרים. במגזר החרדי מדובר על מספרים קטנים יותר מ-25%, שלא לדבר על המגזר הכללי. ההגנה היותר חשובה שמשרד החינוך הולך עליה זה שכל ההורים יבדקו בבית את הילדים. זה צעד מבורך שיתרום לעצירת התפשטות התחלואה".

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש/90 )
תורים בכניסה למתחמי הבדיקות | צילום: יוסי אלוני, פלאש/90

מה עמדתך באשר לפתיחת שנת הלימודים?
"בקבינט הקורונה הצגתי שתי אפשרויות - או לדחות את פתיחת שנת הלימודים ל-1 באוקטובר, לאור הנתונים המאוד מדאיגים והמודלים שהוצגו על ידי המומחים, או לחלופין שאתמוך בפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר בתנאי שנעשה צעדים מאזנים כמו שהציע משרד הבריאות. לדוגמה - הגבלה יותר חמורה על מספרי ההתקהלויות והפסקת תו ירוק למי שיכול לקבל בוסטר ובוחר לא לעשות זאת".

יש תחושת בלגן כללית. הבריכות ריקות בגלל הדרישה להציג תו ירוק בכניסה, אבל הילדים כן משחקים בג'ימבורי בקניונים. אין היגיון בשיגעון.
"בדיון על הקניונים בקבינט הקורונה המלצתי ללכת על תו ירוק, לא תו סגול. צפיתי את זה ודיברתי על כך שצריכים להנהיג פה כלל אחיד. הרוב המוחלט של השרים חשבו שכלכלית יותר נכון להחיל על הקניונים תו סגול וזה מה שהוחלט".