36,000 ישראלים עברו אתמול (שני) בנמל התעופה בן גוריון, זאת למרות המלצת הממשלה שלא לטוס לחוץ לארץ בתקופה הזו. במשרד הבריאות דורשים להחזיר את התו הירוק באופן מיידי ולאורך זמן, אבל הממשלה מתמהמהת - ובינתיים מספר המאומתים היומי חוצה את ה-1,000, כשמעבר לפינה פתיחת שנת הלימודים וחגי תשרי.

את פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, זה מטריד מאוד. לדבריה, נקודת התורפה העיקרית שלא מטופלת מספיק טוב כרגע היא נתב"ג. "החלטה אחת לא תספיק, צריך ארגז כלים שלם בשביל לטפל בקורונה", טענה בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "נתב"ג הוא נקודה מאוד משמעותית שצריך לטפל בה כדי למנוע כניסת מוטציות. לגבי זן הדלתא לצערי איחרנו כבר את המועד, הוא כבר מתפשט בתוך מדינת ישראל".

"אני משוכנעת שזה לא נכון בקיץ הזה לנסוע בהמונינו לחוץ לארץ", המשיכה פרופ' סדצקי, "אנשים נוסעים לחופש ומתנהגים ללא שום מגבלות. אנחנו לא רוצים לייבא עוד קורונה לארץ".

פרופ' סדצקי כופרת באמירות כי יש ללמוד לחיות לצד הנגיף ולנהל "שגרת קורונה": "זה סלוגן שהרבה מאוד אנשים אומרים אותו - 'צריכים ללמוד לחיות עם הקורונה'. נכון, צריכים לעשות זאת - אבל זה לא אומר להתעלם מהקורונה. אם נתעלם ממנה, נחזור שוב לנקודת האפס".

אומרים - גם אם יהיו אלפי נדבקים ביום, עדיין מספר החולים קשה והנפטרים לא יעלה משמעותית.
"היה בדיוק אותו הטיעון בגל השני. אנשים לא מבינים שהמתמטיקה של המגיפה היא לא כל הזמן אותו הדבר, היא משתנה. לפני שלושה שבועות אמרו לנו בצורה חד משמעית - 'מחוסנים לא נדבקים'. היום אנחנו בסיפור אחר לגמרי. אולי קפצנו למסקנות מוקדם מדי? כל פעם יש רצון לנופף בעובדות ולחשוב שאנחנו מבינים את הקורונה - אבל אז היא טופחת על פנינו. אם אני לומדת מזה משהו, זה זהירות".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון רוצה לבטל את הקפסולות בשנת הלימודים הבאה.
"בעיניי זו טעות מאוד גדולה. הבדיקות מאוד חשובות, אבל לבדן הן לא ארגז כלים מספק בשביל לטפל בנושא החינוך. חייבות להתווסף לזה פעולות של מניעת הדבקה. הלימודים זה בין הנושאים החשובים ביותר שצריכים לטפל בו, הילדים חייבים ללמוד. יש להיערך כמו שצריך לכל התרחישים, על מנת שלא נצטרך לסגור יותר את מערכת החינוך".