הגל החמישי כבר כאן: 5,466 אומתו לקורונה בשבת נכון לשעות אחר הצהריים, כשמספר החולים קשה חצה לראשונה מזה שבועות ארוכים את ה-100. תורי ענק נרשמו במתחמי בדיקות הקורונה במהלך סוף השבוע, כשרבים נאלצו להמתין שלוש-ארבע שעות כדי להיבדק. 20 רשויות מוגדרות אדומות נכון לבוקר זה.

דובר מד"א, זכי הלר, הודיע הבוקר כי בכוונת הארגון לתגבר את מתחמי הבדיקות בהקדם: "במהלך סוף השבוע ראינו עלייה במאות אחוזים בבדיקות. במד"א מתגברים את 300 הנקודות שיש לנו ברחבי הארץ ופותחים נקודות נוספות. גייסנו אנשים במהלך סוף השבוע והארכנו את שעות הפעילות. במקומות שבהם מספר קטן מאוד של אנשים היו מגיעים ביום, זה קפץ במאות אחוזים במהלך סוף השבוע".

"עשינו את כל המאמצים במהלך השבת כדי לנסות ולהוריד את העומסים. מנכ"ל מד"א התגייס ועד חצות הלילה עבד באחת מנקודות הבדיקה. גייסנו עוד כוח אדם וכבר בימים הקרובים נראה את העומסים הולכים ויורדים. נקודות הבדיקה ייפתחו הבוקר מוקדם יותר ומקווים שהעומס יתחיל לרדת כבר מהיום".

ערים אדומות

מעלה אדומים

קרית אונו

רבבה

מבשרת ציון

גני תקווה

יבנה

קדימה-צורן

צור הדסה

רעננה

ראשון לציון

הוד השרון

בית דגן

אזור

יד בנימין

אור יהודה

שוהם

גבעת שמואל

רמת השרון

נס ציונה

כפר כנא

ערים כתומות

אבן יהודה

כרמיאל

גבעתיים

חולון

גבעת זאב

כפר אדומים

נוף הגליל

מודיעין-מכבים-רעות

חשמונאים

גבע בנימין

ברכה

בית אל

כפר יאסיף

מצפה יריחו

ראש העין

כפר סבא

יפיע

אלון שבות

תל אביב יפו

הרצליה

רמת גן

בית שמש

רחובות

שתולים

פתח תקווה

שערי תקווה

נצרת

אריאל

אבו סנאן

אורנית

תל מונד

דימונה

מיתר

יהוד

בית שאן

נתניה

בית יצחק-שער חפר

ירושלים

צור יצחק

בנימינה-גבעת עדה

רכסים

בת ים

גדרה

רומת הייב

קריית מוצקין

חיפה

באר יעקב

עפולה

כאבול

סביון

כפר חב"ד

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, התייחס לעומסים במתחמי הבדיקות: "אשמח אם כמה שיותר אנשים יתחסנו ואז לא נצטרך בדיקות בשביל תו ירוק, אלא רק בשביל לצאת מהבידוד. מי שלא התחסן - שיתכבד ויעמוד בתור. כנראה שבמדינה שלנו חוץ מצה"ל הגופים האחרים פחות יודעים להתארגן תוך כדי סוף השבוע, מקווה שהיום זה כבר ייראה אחרת. מד"א ייערך בהתאם. לא הייתה פה שום הפתעה, היה ברור שאנחנו הולכים לשם".

מה לגבי הבדיקות הביתיות? אולי הן הפתרון להפחתת העומסים.
"בגדול, המערכת סומכת גם על הבדיקות הביתיות. ראינו את זה בחזרה לבתי הספר, כולנו עברנו את הטקס הזה שלוש פעמים. יש מה לשקול פה, בוודאי לגבי היציאה מהבידודים. לגבי קבלת תו ירוק בבדיקה ביתית, מזה אני פחות מתלהב".

"לא יודע מתי זה יקרה, האם בסוף השבוע הזה או עוד כמה ימים - אבל ברור שאנחנו הולכים לקראת גל הולך וגובר", הזהיר השר אלקין, " זה לא סיפור של שבועיים, הולכים לגל יותר ארוך. יהיו עשרות אלפי מאומתים ביום. גם אם האומיקרון פחות אלים, על כמות יותר גדולה של נדבקים תהיה כמות גדולה יותר של חולים קשים. חישוב מתמטי פשוט: גם אם יש חצי חולים באומיקרון בהשוואה לזן הדלתא, אבל ההדבקה היא פי ארבעה, שישה או שמונה, אז יהיו פי שתיים, פי שלושה ופי ארבעה יותר חולים קשים".

ההנחיות במערכת החינוך משתנות מרגע לרגע, יש בלגן גדול. שרת החינוך רוצה לבטל את מתווה הרמזור. אתה תומך בזה?
"אם קבינט הקורונה יתכנס ושרת החינוך תביא מתווה אחר, אשמח לשמוע את המתווה ואגבש את עמדתי. כרגע אני תומך בהחלטה האחרונה שהתקבלה בקבינט. אני חושב שאיפה שיש תלמידים מחוסנים, גם אם לא 70% בכיתה אחת, צריך לרכז אותם ביחד וכן לאפשר להם ללמוד. אני קורא להורים לחסן את הילדים, ככה המערכת תהיה הרבה יותר עמידה בהגנה על התלמיד ובריאותו וגם ביכולת לאפשר למידה פרונטלית ולא בזום".

אתה תומך בהגבלות על המסחר, כמו התו הירוק בחנויות?
"אני חושב שאסור לוותר על התו הירוק בחנויות. מי שמחוסן או לחלופין עשה בדיקה, יכול להיכנס חופשי. לא מדובר על סגירה כפי שחווינו בגלים הראשונים של הקורונה. הכל פתוח. כל מה שצריך זה להראות בכניסה לחנות את התו הירוק".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא, התייחס לתופעה החדשה שבמסגרתה אנשים נדבקים גם בשפעת וגם בקורונה בו זמנית: "הקומבינציה של אנשים שחולים בשפעת ובקורונה, 'פלורונה', לא צריכה להטריד אותנו. יש כל הזמן תחלואה משולבת - אנשים שוברים את הרגל ויש להם קורונה. שילוב מחלות תמיד יותר קשה מהמחלה הבודדת, אבל יש פתרון להקטנת התחלואה - זה נקרא חיסון. החיסונים מגינים מפני מחלה קשה. לכו להתחסן".