אלפים השתתפו אמש במחאת העדה האתיופית, שהפכה אלימה וסוערת. ניידות משטרה הוצתו, צמתים ומחלפים מרכזיים נחסמו ועשרות אלפי נהגים נתקעו בכבישים למשך שעות ארוכות. 55 שוטרים נפצעו בהפגנות והמשטרה עצרה 60 מפגינים.

אבי יאלו, ממנהיגי המחאה, האשים את המשטרה ואת ממשלת ישראל בהתעלמות ממושכת מזעקת העדה האתיופית: "זה לא שהמחאה הפכה לאנרכיה, זאת האנרכיה שהפכה למחאה", טען ב"חדשות הבוקר". "פעם אחר פעם זעקנו, ישבנו במשטרה, בוועדת השרים, הגענו לוועדת חוק ומשפט בכנסת, לוועדת השקיפות, השמענו את הקול שלנו פעם אחר פעם, ומה השתנה? נכון, 60 אלף אנשים עמדו בפקקים וסבלו מזה, אבל אנחנו סובלים מדי יום".

"מה רציתם שהמשטרה תעשה בדיוק? איך רציתם שהמשטרה תסיים את האירוע הזה?", המשיך יאלו. "שתיכנס עם כוחות ותפרק לנו את הצורה? שתנהג באלימות כלפינו? יצאנו למחות, אנחנו רוצים שהקול שלנו יישמע. נכון, זה לא נעים, אבל אני עומד כל יום בפקקים בגוש דן. אנחנו מוחים ונאבקים פה על החיים שלנו, זה לא דבר של מה בכך".

הצתת הרכב בתל אביב בזמן המחאה (צילום: פלאש 90, חדשות)
צילום: פלאש 90, חדשות

לטענת יאלו, התקשורת בוחרת להתמקד בחסימות הכבישים ומסיתה את הדיון מהנושא העיקרי: "הפקקים הסתיימו, יום חלף ונגמר, אבל מי יחזיר לנו את סלמון טקה ויהודה ביאדגה? מי יתן לנו תשובות ומזור למשפחות האלה? הכותרות עושות עוול, מדברים איתנו על מה, על כמה שעות שהפגנו, ששרפנו צמיגים, שהבערנו מכוניות? למה, מישהו נפגע בנפש? פגענו באנשים בצורה מכוונת?".

יאלו הבהיר שעד שהמשטרה לא תשנה את דרכה, המחאה תימשך. "צריך לשאול את ממשלת ישראל ומשטרת ישראל מה הם מתכוונים לעשות. האם הבעיה נעוצה באותם נערים או שיש בעיה בגוף הזה שנקרא משטרת ישראל? יש שם נורמות שצריך לשנות אותן. פעם אחר פעם עושים עלינו פרופיילינג, זאת מציאות שאנחנו חווים אותה בכל מקום שאנחנו ניגשים אליו".

ההערכה: הפגנות במצם (צילום: חדשות)
צילום: חדשות

ניצב משנה שלומי שגיא, מ"מ קצין אג"מ במשטרת מחוז ת"א, הסביר את התנהלות המשטרה באירועים: "מדיניות פיקוד משטרת ישראל הייתה איפוק והכלה. ככה עשינו עד שהתחילה אלימות קיצונית. מהרגע שהוצת הרכב בתל אביב, ניתנה הנחייה לפיזור. החשוד בהצתה עצור אצלנו".

לטענת ניצב משנה שגיא, המשטרה מנהלת שיחות עם מובילי המחאה: "ישנה הידברות רציפה אל מול המנהיגים, אל מול המשפיעים, אל מול הקייסים. זה לא נכון שלא עשינו כלום. יש פעילות שלנו מול הנוער ומול הקהילה האתיופית ברציף, רק לפני שבועיים מפקד המחוז נפגש עם הקייסים ועם הקהילה. כל יום אנחנו מפיקים לקחים ונערכים ליום שלמחרת. אני קורא למנהיגים בקהילה להתחיל לשלוט באותם פורעי חוק כדי שלא יגיעו לעימותים מול המשטרה".