מצעד ההמלצות בבית הנשיא הסתיים אתמול (שני) בדרמה גדולה, כשמפלגת תקווה חדשה בראשותו של גדעון סער בחרה שלא להמליץ על אף מועמד ובכך, לפי ההערכות, המנדט להרכבת הממשלה יוענק היום על ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין לראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שזה השיג 52 ממליצים לעומת 45 בלבד ליאיר לפיד.

להחלטתו של סער קדמו שעות ארוכות של דיונים סוערים ומאמצי תיווך קדחתניים בין לפיד לנפתלי בנט על הקמת ממשלת שינוי בה יכהנו ברוטציה, כשבנט ראשון. במשא ומתן דרש בנט מלפיד ממשלה פריטטית שתוגדר כממשלת ימין-מרכז מובהקת. עוד דרש בנט כי "התיקים האידאולוגיים" יישארו בחזקת הימין, כמו תיק המשפטים, התיק לביטחון פנים ותיק החינוך. כאמור, השיחות בין הצדדים בתיווכה של תקווה חדשה לא הבשילו לכדי הבנות.

אם יקבל נתניהו את המנדט, יהיו לו 28 ימים לנסות ולהרכיב ממשלה. את מירב המאמצים ישקיע בניסיון לשכנע את חברי הציונות הדתית לאפשר הקמת ממשלה בתמיכה או בהימנעות מבחוץ של מפלגת רע"ם בראשותו של מנסור עבאס. בשלב זה קיימת התנגדות חריפה למהלך הזה מצד איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

זאב אלקין, חבר תקווה חדשה, הסביר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" את המהלך בבית הנשיא שהפתיע רבים. "ממשלת השינוי היחידה שניתן להקים פה, אלא אם כן נתניהו יזוז הצידה ויהיה מועמד אחר מהמחנה הלאומי - שכרגע זה תיאורטי, זו ממשלה משותפת בהובלת נפתלי בנט ויאיר לפיד. זיהינו את זה מיד אחרי תוצאות הבחירות, פנינו לשני הצדדים ואמרנו, אנחנו את האגו שלנו שמים בצד, לא מתמודדים על ראשות הממשלה ומבקשים להפוך כל אבן כדי להגיע להבנות לפני ההמלצות לנשיא".

"הזהרנו במהלך התהליך הזה שאיסוף ההמלצות לא יביא אותנו לשום פיתרון, כי כדי להגיע להטלת המנדט צריך להגיע להבנות. לצערנו לא הקשיב לנו", המשיך אלקין, "ההחלטה הזאת הייתה ידועה ליאיר לפיד מראש".

קמפיין שלם אמרתם שאתם רוצים להחליף את נתניהו, עכשיו במו ידיכם נתתם לו 28 ימים להקים ממשלה. נתניהו קוסם, הוא יכול לעשות את זה.
"אני מציע להירגע. נתניהו לא כזה קוסם וכרגע אין לו ממשלה. הטלת המנדט על לפיד הייתה מפוצצת את המשא ומתן שדווקא התקדם לא רע. אם הם היו מתחילים לשבת שבוע לפני הטלת ההמלצות, כבר היו כאן הבנות. אמרנו לשניהם ואמרנו גם אתמול אצל הנשיא שנצרף אוטומטית את ההמלצות שלנו לכל הסכמה שתהיה ביניהם".

אם אתם רוצים שבנט ולפיד ימשיכו לשבת ולנהל את המשא ומתן, למה שלפיד לא יחזיק במנדט בינתיים?
"כי ברגע שלפיד מקבל את המנדט בלי שיש לו הסכמות עם בנט, המשא ומתן זז אחורה. הוא לא מתקדם קדימה. ידענו את זה בוודאות מסיבות שאני לא יכול לפרט אותן כאן בשידור. אמרנו אתמול לנשיא וגם לבנט וללפיד, יש עוד זמן עד יום רביעי, תבקשו הארכה ושבו בחדר עד שייצא עשן לבן. הנשיא בחר בשונה ממה שעשה עם גנץ ונתניהו לא להתערב בתהליך וזאת זכותו, אבל אם הלילה הייתה מגיעה בקשה מבנט ולפיד להארכה, אני מניח שהנשיא היה מכבד אותה. הם בחרו שלא להגיש אותה".

בעצם ההימנעות שלכם סיכלתם את הקמת ממשלת בנט-לפיד.
"הפוך. אתם לא הייתם בחדר המשא ומתן, אנחנו כן. אנחנו יודעים שאפשר להגיע להבנות בין השניים, אבל אי אפשר לעשות את זה כשלפיד מחזיק במנדט באופן רשמי ובנט, בלי שיש הבנות, יצטרך לנקוט עמדה. לפיד ידע זאת מראש כשהוא יצא לדרך של איסוף ההמלצות, זה היה מסוכם בינינו שאם לא יהיו הבנות בינו לבין בנט, לא יהיו המלצות שלנו. הוא בנה בכלל על המפלגות הערביות שבסוף לא נתנו לו אפילו קול אחד".

נפתלי בנט (צילום: החדשות 12, החדשות12)
יושב ראש ימינה, נפתלי בנט | צילום: החדשות 12, החדשות12

מה סלע המחלוקת כרגע בין בנט ללפיד?
"היות ואני רוצה שהמשא ומתן הזה יגיע לסיומו המוצלח, לא אפרט את סלע המחלוקת. ייצרנו אופציה ובנינו את הגשר שדרכו בנט הגיע לתחילת המשא ומתן הזה. עם זאת, ברמת הבשלות שקיימת כרגע, אם הבוקר לפיד היה מקבל את המנדט ומזמין את בנט למשא ומתן רשמי, הוא היה מקבל תשובה שלילית. האופציה הזאת הייתה מתפוצצת. עוד אין בשלות למהלך הזה. צריך להיכנס לחדר במקום להתעסק באיסופי המלצות ילדותיים שהיה ברור שייכשלו מראש".

מה ישתנה עוד 28 ימים בדיוק? אז הם כן יגיעו להבנות?
"לא צריך לחכות 28 ימים, זאת טעות. צריך להמשיך את המשא ומתן בין לפיד ובנט ונעשה הכל כדי לדחוף לזה מהר. אפשר תוך כמה ימים להגיע להבנות, וברגע שיגיעו להבנות - המנדט של נתניהו לא רלוונטי. עוד 28 ימים המנדט יעבור למישהו אחר, ואם עד אז לא יגיעו להסכמות לא תקום ממשלת שינוי".

יאיר לפיד בהצהרה
יאיר לפיד, יש עתיד