15 שופטי בג"ץ יחלו בעוד זמן קצר את הדיון בעתירות שהוגשו נגד החוק לביטול עילת הסבירות. שר המשפטים יריב לוין תקף הבוקר בחריפות את עצם הדיון: "הדיון שמתקיים היום בבית המשפט העליון, בחוסר סמכות מוחלט, הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת. עצם הדיונים באפשרות לפסול חוקי יסוד, שהם ראש הפירמידה החוקית בישראל, ובאפשרות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות - הם פגיעה אנושה בשלטון העם".

לטענת גורמים בקואליציה, ראש הממשלה ניסה עד הרגע האחרון להגיע לפשרה מוסכמת עם האופוזיציה. חבר הכנסת אליהו רביבו מהליכוד טען הבוקר: "הקואליציה והמחנה הממלכתי היו כפסע מחתימה כבר כמה וכמה פעמים, על מתווה פשרה לוועדה לבחירת שופטים וריכוך עילת הסבירות. רק בגלל שבני גנץ מאוהב בסקרים, לא חתמנו".

"הצעת ראש הממשלה הייתה ועודנה בתוקף. הוא ידע שבני הולך לברוח שוב, ולכן יצא בשידור שנייה לפניו. בני מכובד, אהוב ורצוי, אי אפשר לדבר עליו מילים רעות, אבל הוא עלה לשידור ואמר: 'קיבלתי הצעה, הייתה נשמעת רצינית, אבל לא. כשיהיה עם מי לדבר, נחתום'. הוא היה מבולבל בעיניי, בלבל אפילו את עצמו".

נתניהו לא משך את ההצעה שהציע?
"ממש לא. החל משלהי מרץ אנחנו בהידברות עם המחנה הממלכתי במספר רב של ערוצים. החל מסוף חודש יולי, בהתערבות בית הנשיא, שאומרים לגנץ ולנציגיו: 'אין שום סיבה שאתם לא חותמים עם הקואליציה. הגישו לכם הצעה הגונה ומכובדת'".

לאילו הסכמות הגעתם עם גנץ?
"הסיפור המלא הוא כזה: כבר במהלך חודש מרץ הצעתי לגנץ ולאנשי מפלגתו מתווה מוסכם לוועדה לבחירת שופטים, ולאחר מכן הסכמנו גם על צמצום עילת הסבירות. סיכמנו את הכל, החלפנו טיוטות, לא היו בינינו כבר מחלוקות, חוץ מסעיף אחד קטן שעדיין הייתה עליו מחלוקת בינינו אמרתי: בוא נצא לעם ונספר שהסכמנו על כל כך הרבה נושאים ושנותר נושא אחד שעליו צריך לדבר. בני לא סמך מספיק על ראש הממשלה ועל הכנות שלו. אני נתתי לו את הבטוחות שהוא ביקש".

חבר הכנסת מתן כהנא מסר את גרסת המחנה הממלכתי לאירועים: "גנץ והמחנה הממלכתי מאוד רוצים להגיע למתווה מוסכם ששומר על עקרונות המדינה היהודית והדמוקרטית, אבל גנץ רוצה לראות שיש עם מי לעשות משא ומתן. אנחנו פשוט לא יודעים עם מי אנחנו מדברים: עם עורך הדין של נתניהו, עם יריב לוין שאמר שהוא לא רוצה, עם סמוטריץ' שאמר שהוא לא רוצה, עם בן גביר שאמר שהוא לא רוצה. עם מי בדיוק אנחנו עושים משא ומתן?".

"ברגע שהנשיא הביא לנו את המתווה, אמרנו שזה מתווה שנראה טוב ושהוא בסיס איתן להמשך דיבור על משהו מוסכם. אנחנו רוצים לראות שיש מישהו שעומד מאחורי הדבר הזה ושהוא רציני. איך? אם נתניהו היה אומר: חברים, נכנסים עכשיו להליך חקיקה מואץ כדי לחוקק את עילת הסבירות כפי שסוכם עליה לפני ההצבעה בכנסת ולחוקק את משך זמן ההפסקה שלא דנים בה על הדברים המשפטיים, כך אפשר להראות רצינות. זה לא קרה בינתיים".

קראת לממשלת אחדות, אמרו שאתה תמים. אתה מאמין שיש לזה עוד סיכוי היום?
"הרבה מאוד מאלה שאמרו שאני תמים ושזה חסר סיכוי, אומרים לי בפרטי: 'זה הדבר היחיד שיציל את מדינת ישראל, זה מה שצריך לקרות'. האם יש לזה סיכוי? אני מעריך את זה בסיכוי מאוד נמוך. אבל, אם אני לא אדבר על זה ועוד אנשים לא ידברו על זה, בטח לא יהיה לזה סיכוי. לגנץ יש כוויה בכל חלק בגוף מהיחסים עם נתניהו וממה שהיה אחרי בחירות מועד ג'. גנץ מאוד ברור במה שהוא אומר: שזה לא רלוונטי ולכן אין על מה לדבר על זה. אני לגמרי מקבל את מה שהוא אומר. נתניהו לצערי כרגע שבוי בידיים של הקואליציה הכי קיצונית וגרועה שהייתה פה במדינת ישראל, ולכן אני גם לא אופטימי בנושא".

אולי לא צריך להציב תנאים למשא ומתן, אחרת זה לא ייגמר?
"הדבר הכי בסיסי כשעושים משא ומתן, זה לדעת שיש עם מי לעשות את המשא ומתן. את זה אין לנו פה. אנחנו לא יודעים עם מי אנחנו מדברים. אתמול ראינו שנתניהו יודע פתאום לדפוק על השולחן כשהוא רוצה. כשיצאו אמירות מסביבת הקיצוניים, סמוטריץ' ובן גביר, נתניהו ידע להגיד: 'אני עכשיו עושה משהו טוב למדינת ישראל'. הוא צריך להמשיך במגמה הזאת ולהראות שהוא לוקח פיקוד על הממשלה הזאת, שזה לא הזנב וכשכש בכלב. המשבר החוקתי זה דבר איום ונורא למדינת ישראל. האופן שבו שרי ממשלה מתבטאים ביחס לבית המשפט, זה דבר נורא ואיום. חייבים לעשות הכל כדי למנוע את המשבר חוקתי שייפגע פגיעה אנושה בכוחות הביטחון, לא רק במשרתי המילואים, אלא גם במשרתי הקבע והחובה".

מה באשר לביקורת משמאל שמאמין שזו אחיזת עיניים, ספין, כי נתניהו רוצה לפגוש את ביידן?
"גנץ אמר שבכלל לא מעניין אותו מה המניעים של נתניהו, והאם המניעים זה לקבל הזמנה לבית הלבן או לעצור את הדיון בבג"ץ. מבחינת גנץ, אם תהיה פה אפשרות להגיע למתווה מוסכם, גנץ יהיה שם. לא הסקרים מעניינים אותנו ולא הבחירות, למרות שאנחנו מאוד רוצים בחירות כי מבינים שצריכים להחליף את הממשלה הנוראית הזאת. אבל, אם יש דרך להציל את מדינת ישראל מהתהום שאליה היא צועדת, גנץ והמחנה הממלכתי יהיו שם".

חבר הכנסת יואב סגלוביץ', יש עתיד, קרא לממשלה לכבד את פסיקת בית המשפט: "אני מציע שכל הפוליטיקאים וראש הממשלה, יגידו שיקיימו כל החלטה. אנחנו נקיים כל החלטה שלא תהיה, זה הסיפור המרכזי. האמירות ששומעים בתקופה האחרונה הן אמירות קשות ובוטות, שמסבירות בדיוק מדוע אנחנו נמצאים במצב שבו אנחנו נמצאים. נהיה בבית המשפט, נשמע את הדיונים ולדעתי צריך לפסול את החוק הזה".

או שאולי תגיעו לפשרה ותחסכו מאיתנו את הדבר הזה?
"בצומת שהגענו אליו, לדעתי תהיה פה פסיקת בית משפט. כל ההצעות ששומעים אותן ברגע האחרון: 'בואו נתפשר, בואו נשב': אני חבר ועדת חוקה, לאורך כל הדרך שמנו הצעות על השולחן, כולל הצעה של פרופ' יואב דותן. הכל נענה בשלילה. זה אירוע פוליטי, לא באמת אירוע משפטי. אירוע פוליטי שהולך לרסק את מדינת ישראל. שמעתי שיריב לוין מתבטא שאין לבית המשפט סמכות. בתור שר משפטים הוא צריך לדעת שיש לבית המשפט העליון סמכות בכל דבר שמגיע לפניו, הוא יצטרך לדון האם החוק הזה חוקתי או לא חוקתי. יש דעות לכאן ולכאן. היועצת המשפטית לממשלה אמרה באופן חריג, בצורה חד משמעית, ואני מצטרף לעמדה שלה, שהתהליך שהיה בוועדת החוקה לא היה תקין, בוודאי לא לחוק יסוד".

אמרת שזה אירוע פוליטי. אולי אתם לא רוצים פשרה אלא התפרקות והליכה לבחירות, כי זה מה שטוב לכם?
"יש פה ריסוק טוטאלי של כל המערכת. זה לא סיפור של חיבוקי, בואו נשב ונסכים. יש לנו ממשלה קיצונית, פנאטית ולאומנית, שרוצה לייצר שינוי של מדינת ישראל והמשטר שלה. המאבק הוא מאבק על דמותה של מדינת ישראל. לא הייתה שום הצעה, ראש הממשלה לא אמר דבר וחצי דבר, חוץ מלדהור לעבר קיר".

ככה אתם רוצים להפיל את הממשלה? דרך הליכה למשבר חוקתי?
"זו לא הימנעות מהסכם, כי אין שום דבר אמיתי על השולחן. כשהיה משהו חצי אמיתי, שליש אמיתי, מיד קמה הממשלה ואמרה: 'זה לא נכון'. אסור לשכוח, הזיכרון אולי קצר: לפני שבוע היה מתווה שכאילו דובר עליו שאולי זה יקרה, אבל הליכוד הוציא הודעה שזה לא יקרה. לוין אמר שזה לא יקרה. סמוטריץ' אמר שזה לא יקרה. אנחנו נמצאים בדיונים על ספינים, לא בדיונים מהותיים. הדיונים שניסינו לעשות בוועדת החוקה לא היו באמת מהותיים".

מה האלטרנטיבה אם לא יהיה הסכם?
"אני מציע שנסתכל נכוחה על המציאות ולא נפנטז על דברים שלא קיימים. המציאות כרגע שיש פה אג'נדה לאומנית, משיחית, קיצונית, שרוצה לפרק את מערכת המשפט. אם יבוא ראש הממשלה ויגיד: 'אני מסיר את העניין הזה מסדר היום, לא מתכוון לפרק את בית המשפט, לא מתכוון לפטר את אנשי הסף', אפשר לדבר. כרגע לא נאמר דבר וחצי דבר. אנחנו מתעסקים בספינים שלא נולדו. הסיפור הזה ב-24 השעות האחרונות, שפתאום נתניהו מפזר, זה למעשה מיועד לארצות הברית. בואו נסתכל על ההווה שלנו פנימה. ראש הממשלה רואה את המצב הפוליטי, המדיני, הכלכלי והחברתי, את המאבק בפשיעה בחברה הערבית ואת הנתונים המזעזעים. הוא ראש הממשלה גם שלי, שיעשה מעשה. זו האחריות שלו והאחריות לא מתחלקת".