משרד האוצר, משרד הבריאות והמל"ל צפויים להגיש את המתווה שגיבשו ליציאה מהסגר לאישור שרי קבינט הקורונה, כשהרעיון המרכזי במתווה הוא הסרת המגבלות לפי מדדי התחלואה ומספר הנדבקים היומי.

זאב אלקין, השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים, קרא ללמוד מטעויות העבר ולצאת מהסגר באופן מחושב ומדוד. "אסור לעשות את הטעויות שעשינו בתחילת חודש ספטמבר", קבע אלקין, "מה שצריך לקבוע זה נתונים אמיתיים של התחלואה. אף אחד מאיתנו לא רוצה שנצא מהסגר מוקדם מדי, ובעוד שבועיים-שלושה נצטרך לחזור חזרה".

"שוב נשמעים אותם הקולות שקראו לפתוח את מערכת החינוך, גם כשהיו התראות", המשיך אלקין, "אומרים, 'בואו נפתח מהר, לא משנה מה נתוני התחלואה'. כך נגיע לאותו המקום. כשיש תחלואה גבוהה, מערכת החינוך משמשת ככלי להפצת התחלואה, בוודאי בגילאים גבוהים יותר. צריך לעשות את זה מדורג, לא כולם ביחד. מקווה שכבר ביום ראשון הקרוב נוכל לשחרר את הגנים והחינוך לגיל הרך, אבל זה תלוי בנתונים".

השר להשכלה הגבוהה הודיע על פתיחת שנת הלימודים האקדמאית כמתוכנן ביום ראשון הקרוב. "יכול להגיד בביטחון שמערכת ההשכלה הגבוהה תפתח את שעריה ביום ראשון", הודיע אלקין, "היא נערכה מראש לתסריט הזה. כל ההוראה תהיה מקוונת דרך הזום, כפי שעושות היום האוניברסיטאות הטובות בעולם. ברור שזה לא אידאלי, אבל המערכת הוכיחה עוד בסמסטר הקודם שהיא מסוגלת לעשות את זה. מקווה שבמהלך הסמסטר נוכל לחזור, אפילו אם חלקית, להוראה הפרונטלית, לפחות תלמידי שנה א'".

יושב ראש הקואליציה מיקי זוהר אמר שכחול לבן היא סכנה למדינה. זאת שותפה בקואליציה שלכם. אתה מסכים עם דבריו?
"קטונתי מלהיות דובר יושב ראש הקואליציה, מציע שהוא ידברר את עצמו. הייתי כמה שנים יושב ראש הקואליציה, כל יושב ראש קואליציה והסגנון שלו. צריך לעשות כל מאמץ כדי לנסות ולהימנע מבחירות, אבל זה דורש את שני הצדדים".

אתה לא חושב שצריך תקציב 2021 בהקדם? לפי ההסכם, התקציב צריך להיות מאושר עד ה-23 בדצמבר.
"שר האוצר פרסם הודעה מסודרת עם לו"ז העבודה על התקציב. הייתי שותף לגיבוש פרשת האוזר, היא אומרת שלא יהיה תקציב 2021 בדצמבר. לא במקרה השאירו את הסוגיה הזאת עמומה. היה ויכוח איזה תקציב יאושר ב-23 בדצמבר, האם רק תקציב 2020 או תקציב דו שנתי. החליטו להשאיר את זה עמום כי לא הגיעו להסכמות".

טוב למדינה שיהיה תקציב.
"אני מכיר את תהליך אישור התקציב על בוריו. לוח זמנים של תקציב, מתחילת גיבושו במשרד האוצר ועד לאישורו הסופי בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, לא יכול לקרות יותר מהר מארבעה חודשים. הפער בין מה שכחול לבן דורשת לבין לוח הזמנים שפרסם שר האוצר, הוא של כמה שבועות בלבד".

מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר התפטרה, זאת אחרי הפרישות של מרידור ורוני חזקיהו. אתה לא מוטרד שראשי האוצר נוטשים את הספינה? טוענים שאין דיונים מעמיקים וששר האוצר מקבל הוראות מלשכת ראש הממשלה.
"אני מצר מאוד על הליכתה של קרן, זאת זכותה כמובן לקבל את ההחלטה הזאת. כשר שנכח בכמה ישיבות ממשלה שבהן שר האוצר יצא נגד עמדתו של ראש הממשלה בצורה חוצצת בהתאם להמלצות המקצועיות של אנשי משרד האוצר, קשה לי לקבל את קביעתך ששר האוצר מקבל הכתבות. זה נכון שראש הממשלה מעורב מאוד, אבל אין מישהו עם הניסיון שלו באישור תקציב מדינה ובניווט הכלכלה".