שנה לסגר הקורונה הראשון ומי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות באותה תקופה וכיום עובד כחוקר ב-INSS, משה בר סימן טוב, מעודד מהירידה בנתוני התחלואה בשבועות האחרונים בעקבות מבצע החיסונים המוצלח. עם זאת, בר סימן טוב מזהיר כי אם לא יהיה פיקוח משמעותי על נתב"ג, יש סיכוי ממשי לחדירת וריאנטים שעמידים בפני החיסון.

"כרגע נראה שהחיסון בהחלט השתלט על הנגיף", אמר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "אבל אנחנו צריכים לחשוש מפני הווריאנטים החדשים. אם נראה פתאום וריאנט עם רמת עמידות גבוהה לחיסון, המציאות תשתנה. בשביל זה אנחנו צריכים לשלוט על מה שקורה בנתב"ג, לבדוק את מי שמגיע ולראות שלא מתפתחות לנו משם הפתעות לא נעימות. אני חושש משדה התעופה, זה הפתח לווריאנטים. הווריאנטים הם הסיכון הגדול ביותר בחודשים הקרובים".

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר הביע תמיכה בפתיחת המשק אבל קרא למתן את ההתקהלויות ההמוניות: "יש לצמצם התקהלויות המוניות, בטח של בלתי מחוסנים. צריך לזכור ששלושה מיליון ישראלים עדיין לא מחוסנים וגם לא יתחסנו בקרוב כי הם ילדים. זה מספר משמעותי מאוד. אפשר להחזיר את הכלכלה לפעילות, אבל להימנע מהתקהלויות".

אתה חושב שאת ליל הסדר צריך לחגוג כרגיל?
"גם אם נגיד לציבור לא לחגוג את ליל הסדר כרגיל, הוא יחגוג אותו כרגיל. לא הייתי מתעמת עם הציבור בעניין הזה אלא אומר לו - תהיו אחראים, תשמרו על הכללים ותוודאו שמגיעים בעיקר אנשים מחוסנים. לגבי יום העצמאות, שבוע-שבועיים לפני הייתי עושה הערכת מצב ורואה מה מתפתח לנו אז. קשה לדעת עכשיו מה יהיה בעוד חודש".

מתוך השלושה מיליון שלא התחסנו, יש מיליון ישראלים שאינם ילדים ופשוט בחרו שלא לעשות זאת. היית מחייב אותם?
"יש אוכלוסיות לדוגמה סגל רפואי וסגל הוראה שלגביהם צריך לשקול בחיוב לחייב אותם, אלא אם יש התוויה רפואית אחרת. לגבי שאר האוכלוסייה, אם נותנים מענקים כלכליים לציבור, בין אם מענקים שקיימים כמו קצבאות או מענקים שיינתנו בהמשך, הייתי בהחלט מתנה את המענקים האלה בכך שצריך להתחסן. בהחלט יש להשתמש במענקים ותמריצים כלכליים".

מהי עמדתך בנוגע למסיכות? מתי יהיה אפשר להסתובב בלעדיהן?
"אני שמרן, הייתי ממתין עם הורדת המסיכות. אנחנו נורא רוצים לשים את האירוע הזה מאחורינו ולקוות שהכל נגמר, ויכול להיות שאנחנו באמת נמצאים במציאות חדשה, אבל יש סיכוי גם שלא. מכיוון שלא כל העולם התחסן, מכיוון שאנחנו יודעים שהנגיף הזה יודע להשתנות ומכיוון שחלק מהשינויים הופכים אותו ליותר עמיד לחיסון, אנחנו לא יכולים לומר בוודאות שהקורונה מאחורינו. יהיו לנו כמה חודשים יותר טובים, אבל הסיכונים עדיין קיימים".

כרגע תעודות המתחסן תקפות עד סוף יולי. מתי נדע אם החיסון תופס מעבר לכך?
"אחת השאלות הפתוחות היא כמה זמן מחזיקה התגובה החיסונית. אני נוטה להעריך שנגלה שהיא מחזיקה מעבר לחצי שנה, לפחות לגבי המאסה הגדולה של האוכלוסייה. אני בטוח שבשיבא ובבתי חולים אחרים כבר עורכים בדיקות סרולוגיות רציפות לאנשים שהתחסנו כדי לראות אם יש איזושהי ירידה בעוצמת התגובה החיסונית. עוד לא עבר מספיק זמן, נצטרך להמתין ויכול להיות שנקבל הארכה".