אכזבה בקואליציה ממתווה הנשיא הרצוג. אחרי שבועות שבהם גיבש את מתווה הפשרה, הנשיא פרסם אמש את פרטיו המלאים - וזכה לכתף קרה מהממשלה. לטענת ראש הממשלה והשרים, בסעיפים המרכזיים כמו הוועדה למינוי שופטים, לא רק שאין פשרה הוגנת - אלא מדובר בהנצחת המצב הקיים, אם לא גרוע מכך.

בהודעה משותפת שפרסמו ראשי הקואליציה, דחו את מתווה הנשיא פה אחד. "פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד-צדדית, מוטה ולא מקובלת", נכתב בהודעה, "ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון, ואף מחריפה אותן". ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף, "סעיפים מרכזיים במתווה רק מנציחים את המצב הקיים, ולא מביאים את האיזון הנדרש".

באופוזיציה בירכו על מתווה הרצוג. בעוד שיושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד לא הצהיר בשלב זה כי יאמץ אותו, בני גנץ הודיע כי סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את המתווה כמקשה אחת. חברת מפלגתו, אורית פרקש הכהן, אמרה הבוקר: "אנחנו הראשונים שתמכו וקיבלו את מתווה הנשיא, כחבילה אחת, למרות שגם מבחינתנו היו דברים שאפשר לתקן. לצערי הקואליציה, וזה לא לקח לה יותר משתי דקות, זרקה לפח מאמצים שהיא לא עשתה".

"זו עוד הוכחה שכשהם מדברים על הידברות, זה מצטלם טוב לטלוויזיה - אבל אנחנו לא חווים את זה, לא בוועדות ולא במציאות. זה בוקר קשה. ציפיתי שהממשלה והליכוד יתעלו על גודל האירוע ועל גודל השעה, לצערי זה לא קרה. מי שייפגע מזה זו החברה הישראלית. למה הם מתנגדים? לעגן את הזכות לחופש הביטוי, את הזכות להפגנה? את זה שישראל היא מדינה דמוקרטית? יש במתווה לא מעט הישגים לתפיסה השמרנית שלהם".

המתווה הזה רחוק ממה שהקואליציה רוצה.
"המתווה שעובר כרגע בכנסת הוא חרפה, לא מקצועי, אין מודל כזה בעולם. הוא מוחק רשות אחת ומשאיר ממשלה עם כוח בלתי מוגבל. להגיד שזה לא דומה לחקיקת הממשלה? זו לא נקודת השוואה לכלום. הממשלה עצמה יודעת שהחקיקה שלה לא ראויה. היא טעונה כל כך הרבה תיקונים. אני לא מסכימה שהמתווה לא מאפשר השפעה במינוי השופטים. יש הישגים מאוד משמעותיים לתפיסת העולם השמרנית. בוטלה זכות הווטו ההדדית, הגבילו את הזכות לבטל חוקים אלא רק בבית משפט עליון בהרכב מאוד נוקשה. הייתה עבודה מקצועית שבאה לתת מענה לרצון הבוחר ולדרג הנבחר, אבל בלי הרס הרשות השופטת והדמוקרטיה".

עצם זה שאתם כל כך מרוצים מהמתווה, רק מראה לאן הנשיא הלך.
"יש צד אחד שנוהג באחריות, שזה אנחנו, וצד אחר שלא מעניינת אותו המדינה. בוא נדבר על הפיגוע במגידו. אחרי כמעט 17 שנה נכנס מחבל מדרום לבנון לעומק ישראל. בנס זה נגמר בלי הרבה מאוד נפגעים, כי באותה מידה הוא יכול היה לעלות על אוטובוס. בידיעת החיזבאללה ואיראן נכנסים לכאן מפגעים, כשאנחנו על סף פצצה גרעינית, בלי תיאום עם הרשות הפלסטינית וכשסעודיה ואיראן עשו הסכם. האויבים שלנו מזהים שהחברה שלנו מתפרקת. הקשב של הממשלה, במקום ללכת לצורכי הביטחון שלנו, הם מתעסקים בדיכוי הפגנות. מאיפה יש לממשלה היהירות להתעלם ממה שקורה?".

הנשיא מזהיר מפני מלחמת אחים. זה גם בידיים שלכם. מה הצעד הבא אחרי שהמתווה נפסל?
"אני שמחה שיש היום עוד יום מחאה משמעותי. שאף אחד לא יתבלבל, המחאה הציבורית חוצת הגבולות וחוצת המפלגות היא זו שעושה את ההדים ומשפיעה על הממשלה הזו. אני דואגת מאוד. הלב שלי, הציפייה שלי והשאיפה שלי זה שהם יתעשתו וילמדו את המתווה לעומק. אם הקואליציה תמשיך בדריסה ובאקט חקיקה מאוד בעייתי, האחריות על השבר המאוד גדול שאני לא יודעת אם יהיה אפשר לתקן, יהיה עליהם. בית המשפט יצטרך להגיד את דברו. אני מפצירה מכאן לשקול שוב את המשך ההתנהלות, ולעצור. אי אפשר לעלות על D9, לנהוג בו - ולצפות שתוך כדי נהיגה אנחנו נעלה ונסדר את זה".