עשרה ימים לפתיחת שנת הלימודים, המשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים תקוע ובשלב זה פתיחת שנת הלימודים עומדת בסימן שאלה גדול. המחלוקת העיקרית במשא ומתן: שכר המורים הוותיקים. במשרד האוצר מבקשים לתגמל את המורים הצעירים ולהגדיל את שכר המורים לפי מצוינות ולא לפי ותק כפי שנהוג כרגע במערכת, בעוד שבהסתדרות דורשים תוספת שכר למורים הוותיקים דווקא.

משה בכר, סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, אמר הבוקר: "פרסמנו הצעה מאוד מקיפה ומאוד נדיבה, שבאה לעשות סדר במערכת החינוך ולשפר אותה. נטישת המורים בעשור האחרון זה בקרב המורים הצעירים, שם אנחנו רוצים להקדיש את מרב המאמצים. אנחנו רוצים לתת תגמול לפי מצוינות, לא לפי ותק. רוצים שמנהל יוכל לתגמל מורה טוב וגם להיפטר ממורה פחות טוב, זה גם לא פחות חשוב".

"מורה ותיק לא מרוויח 8,000–9,000 שקלים", טען בכיר משרד האוצר, "לא רוצה להיכנס למורה כזה או אחר, זה ממש לא חשוב. מה שחשוב זה שההצעה שלנו לא מזניחה גם את המורים הוותיקים, הם חשובים ויקרים לנו, אנחנו מציעים תוספת שכר לכולם - אבל מטבע הדברים למקד את המאמץ במורים הצעירים ולפי מצוינות. גם מורה ותיק יוכל לקבל תוספת של מעל 1,000 שקלים אם ייקח עוד יוזמה ועוד תפקיד בבית הספר".

ההצעה שלכם סופית או שתהיו מוכנים להתפשר?
"שום דבר לא סופי. הנחנו הצעה על השולחן ואנחנו יכולים לדבר על בסיס ההצעה הזאת. ברור שנתעקש על העקרונות האל,ה של סנכרון החופשות וקידום מצוינות, לא רק תוספות שכר לפי ותק, וגמישות למנהלי בית הספר".

זה אומר ששנת הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר.
"נעשה הכל כדי שהיא כן תיפתח. אחרי שנתיים של קורונה, הדבר הכי לא נכון עכשיו זה להתחיל את שנת הלימודים בשביתה".

השר זאב אלקין אמר הבוקר בנושא: "לפי מה שאני מבין משרד החינוך וארגוני המורים לא שוללים שינויים מסוימים בצורת ההעסקה. אלה דברים שצריכים לקבוע אותם בחדר המשא ומתן. מה שמטריד אותי זה שכרגע לא מתנהל משא ומתן אמיתי ואנחנו עלולים להגיע לפתיחת שנת הלימודים והיא לא תיפתח".

"משא ומתן זה כשנכנסים לחדר ושני הצדדים לא ננעלים על הצעה אחת מסוימת אלא מדברים", הוסיף אלקין. "שרת החינוך מביעה את הדאגה שלה בצדק ודורשת כינוס ישיבת ממשלה שתתעסק בסוגיה הזאת. אין סיבה שאנחנו כממשלה לא נתכנס ונהיה בפגרה. בסוף, מי שצריך לקבוע את זה מקצועית זה משרד החינוך, לא משרד האוצר. משרד החינוך הוא זה שמופקד על התחום המקצועי וצריך להוביל מבחינה מקצועית את דרישות המורים, לא אגף התקציבים".

איתי קפלינסקי, סגן ומ"מ יו"ר הנהגת ההורים הארצית, הבהיר כי ההורים לא יתמכו בשביתה ב-1 בספטמבר: "חד משמעית לא. אנחנו לא רואים את האוצר אחראי, אלא את משרד החינוך ואת שרת החינוך אחראים. הם אחראים לדאוג לכך שב-1 בספטמבר יהיו לימודים וכל הילדים ילכו לבתי הספר - בין אם באמצעות התפשרות במשא ומתן ובין אם באמצעות צווי מניעה. מבחינתנו לא נשלם את המחיר הזה של ילדים יושבים בבית, זה לא יכול להיות".