שרי קבינט הקורונה אישרו את מתווה פתיחת השמיים שצפוי לצאת לדרך ביום ראשון הקרוב. במסגרתו, כ-3,000 אזרחים ישראלים יורשו להיכנס לארץ מדי יום והם יחוייבו בבידוד במלונית או בבידוד ביתי תחת פיקוח של צמיד אלקטרוני.

מאז אישור התוכנית התגלו לא מעט חורים שמעוררים דאגה באשר לאפשרות האמיתית למנוע התפרצות תחלואה כתוצאה מהגעת הישראלים ארצה, במיוחד לאור הווריאנטים השונים שאחד מהם, וריאנט ניו-יורקי שנחשב למדבק במיוחד, כבר אותר בקרב מספר חולים בישראל.

נכון לעכשיו נושא הצמידים האלקטרוניים מוגדר כפיילוט, ל-100 אנשים בלבד - כשהגדלת כמות האזרחים שיוכלו לקבל את הצמיד מותנית בחקיקה שלא ניתן להספיק להעבירה בכנסת עד ליום ראשון הקרוב. בנוסף, לא ברור עדיין מי יהיה הגוף שיקבע מי אותם 3,000 ישראלים שיאושר להם להיכנס לארץ בכל יום. גם בכל הקשור ליציאה מהארץ יש עדיין סימני שאלה רבים, כמו מי הן המדינות שיאפשרו כניסת ישראלים ומה יעשו עם ילדים, אוכלוסייה לא מחוסנת, שהוריהם המחוסנים יבקשו לנסוע ביחד איתם לחוץ לארץ.

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תקף בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" את החלטת הממשלה על פתיחת השמיים: "ההחלטות הן פוליטיות, אין להן קשר לבריאות הציבור. אם מקשיבים למומחים של משרד הבריאות, אז ההחלטות שמתקבלות הן הפוכות מכל ההמלצות של אותם מומחים".

"מאמצע דצמבר עד היום התקבלו 20 החלטות שונות בנוגע לנתב"ג", המשיך ליברמן, "לפני ארבעה ימים שמענו שרק 200 ישראלים יוכלו לחזור, פתאום זה קפץ ל-3,000 והבוקר שרת התחבורה הודיעה שתאפשר בשבוע הראשון רק ל-1,000 כדי לראות אם זה עובד. לגבי היוצאים, מי זאת ועדת החריגים שתאפשר לצאת לחו"ל?".

מיליונים מחוסנים, זה לא הזמן לפתוח? אתה אומר שזה נטו בגלל הבחירות?
"מנכ"ל משרד הבריאות אומר בראיון פומבי, לא בסתר, שלכל שר יש אג'נדה משלו ושכולם פועלים מתוך שיקולים פוליטיים. אחרי אמירה כזו, היו צריכים לעשות בדק בית עמוק. פתאום מחליטים שבמקום 10 איש בחלל סגור קופצים ל-300 בגלל הבחירות, כדי שאפשר יהיה לערוך כנסים. הכל פוליטי, ראש הממשלה היסטרי, בלחץ מהסקרים. מפת הגושים מאוד מלחיצה אותו. הוא מוכן לעשות סטנדאפ קומדי בשידור חי, לעמוד על הראש, העיקר להישאר בשלטון".

אבל מה קורה בגוש שלכם? אתה, סער, בנט ולפיד תצטרכו להתייצב מאחורי מועמד אחד. סער ובנט יסכימו לעשות את זה או שהאגו ינצח?
"לי אין מחוייבות אישית לאף אחד, לא ללפיד, לא לבנט ולא לסער. מי שיביא את מירב המנדטים הוא מבחינתי המועמד. הרעיון המסדר היחיד הוא שהמפלגה שתביא את מירב המנדטים תעמיד את המועמד שלה לראשות הממשלה. כל השאר זה הוכחה שאנשים מוכנים להקריב את האינטרס הלאומי לטובת האגו האישי. חייבים לוותר פה על האמביציות, להתגבש ולהתלכד כי מה שחשוב זה להחליף את השלטון".

אתה באמת רואה את סער ובנט עומדים מאחורי יאיר לפיד?
"אני מאמין שבסופו של דבר, גם סער וגם בנט יעדיפו את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל על פני אינטרסים אישיים ואמביציות אישיות. רוטציה היא מנגנון שלא עובד, אין לזה שום מקום. צריך להקים ממשלת חירום שתתמודד עם המשבר הכלכלי ומשבר הקורונה ותתנהל בצורה מקצועית. צריך להגיד תודה לנתניהו, ושיפרוש לחייו הפרטיים".