בעוד יומיים תפתחנה הקלפיות ואזרחי מדינת ישראל ייצאו לבחור. הבחירות הללו, הרביעיות בתוך שנתיים, יתקיימו תוך כדי מגפת הקורונה - ובוועדת הבחירות המרכזית עמלים על התאמות והכנות מיוחדות בשל כך.

אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, העריכה כי על אף שצפויה הפעם כמות גדולה יותר של מעטפות כפולות בגלל חולים ומבודדים ופחות כוח אדם לספירתן מתוך הכרח לעמוד בתו הסגול, הוועדה תשלים את הספירה בתוך ימים בודדים.

"יש קושי גדול לאור הכמות הגדולה ופרק הזמן הקצר תחת התו הסגול, זה הופך את זה לאתגר מורכב ביותר, אבל ערכנו שינויים בתהליך והכנסנו אמצעים שונים מתוך מטרה לסיים את הספירה עד ליום שישי", אמרה עדס ב"חדשות הבוקר".

"אנחנו נערכים למבצע הספירה עם מחיצות וכל מה שנדרש לצורך שמירה על בריאות הסופרים והעובדים שיגיעו לכאן", המשיכה עדס, "לצערי, בשל תנאי התו הסגול נדרשנו למרחקים ולהפחתת כמות האנשים בכל מתחם, לכן זה יגרום להארכת לוחות הזמנים".

בוועדת הבחירות נערכים לאפשרות שייעשו ניסיונות לזיוף התוצאות, בין אם בקלפיות ובין באמצעות פריצות סייבר. "בשנתיים וחצי האחרונות עסקנו רבות בנושא הגנת הסייבר יחד עם כל גופי הביטחון", סיפרה עדס, "אני לא יכולה להרחיב את הדיבור על כך, אבל בהחלט נקטנו בשורה של פעולות. לגבי ניסיונות לפגוע בטוהר הבחירות בקלפיות, הקמנו שכבות הגנה רחבות כולל חיזוק המערך האנושי בקלפי ובציוד הבחירות".

באילו קשיים אתם נתקלים בינתיים?
"מסתמנים ביטולים של עובדים - מזכירי ועדות קלפי, מפקחים וסדרנים. אנשים מודיעים פתאום שלא יגיעו לעבוד. במקביל אנחנו בשיאן של ההכנות ומקימים את המתחמים ברחבי הארץ, כולל מתחמי אוהלים להצבעת מבודדים וחולים. הכל מתבצע ב-48 השעות הקרובות, מקווה שנספיק את הכל ככה שביום שלישי בשבע בבוקר נהיה ערוכים ומוכנים".

קלפי מבודדים קורונה (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
הצבעה בקלפי מבודדים, בחירות 2020 | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

יושב ראש הכנסת, יריב לוין, תקף אתכם וטען כי "החלטות הוועדה אבסורדיות ונוטות לצד מסויים". האם אתם נוטים לצד מסויים?
"ממש לא. כל אחד מאיתנו מבין את תפקידו ואת גודל החשיבות של הניטרליות, בוודאי יושב ראש הוועדה השופט פוגלמן. זאת האשמה כבדה מאוד להאשים שופט בישראל ויושב ראש ועדת בחירות".

את חשה שיש ניסיון לייצר דה-לגיטימציה לוועדת הבחירות?
"בוודאי. זה התחיל בבחירות לכנסת ה-22, המשיך במערכת הבחירות הקודמת ובמערכת הזו זה מתגבר. צר לי על כך שזה מה שקורה במדינה דמוקרטית, זה לא אמור להיות כך. סך הכל, כולנו מבקשים ורוצים יציבות שלטונית. נעשה הכל על מנת לגדוע את האמירות הללו. לא נאפשר כר פורה לחדשות כזב בהקשר הזה ובמהלך ימי הספירה. נעשה כל מאמץ כדי לסיים את הספירה במועד".