הערב, לראשונה אחרי שנים, ראש ממשלה ישראלי צפוי להחזיר לשולחן מעל בימת האו"ם את פתרון שתי המדינות. בנאומו בעצרת הכללית רה"מ יאיר לפיד צפוי לדבר על הצורך בקידום פתרון שתי המדינות.

לדברי גורמים בסביבתו, "הנאום זה חלק מתפיסת העולם של לפיד מהרגע הראשון במשרד החוץ ובוודאי במשרד ראש הממשלה. לפיד ידבר בנאום על זה שמדינת ישראל צריכה ללכת לפתרון שתי המדינות. הרבה שנים ראש ממשלה ישראלי לא אמר את זה על בימת האו"ם, אבל יש סיכונים שישראל לא מוכנה לקחת. לא ייעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל או אזרחיה אפילו בסנטימטר, אבל היפרדות מהפלסטינית צריכה להיות חלק מהחזון המדיני, חלק מהתפיסה של תקווה מתוך עוצמה".

במערכת הפוליטית מיהרו לתקוף את לפיד לאור נאומו הצפוי. ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, אמר: "אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן. סיסמאות ריקות כמו 'שתי מדינות' צריכות להשאר בשנות התשעים". יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', צייץ: "אחרי שנים שבהן הימין הצליח להוריד את איוולת המדינה הפלשתינית מסדר היום ולהפוך את אבו מאזן לדמות לא רלוונטית בעולם, מובילים גנץ ולפיד תהליך מסוכן שמחזיר את רעיון העוועים הזה אל השולחן".

בליכוד תקפו, "אחרי שלפיד הקים את הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה, עכשיו הוא רוצה להקים מדינה פלסטינית על גבול כפר סבא, נתניה ונתב"ג ולמסור שטחי מולדת לאויבינו". שר המשפטים וחבר סיעת המחנה הממלכתי, גדעון סער, כתב: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את ביטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות".

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, חבר המחנה הממלכתי, אמר הבוקר: "מקווה שלפיד לא יילך לכיוון הזה, כי זאת שגיאה גדולה מאוד. בממשלת האחדות סוכם מראש בקווי היסוד שלה שאנחנו לא הולכים לריב בין ימין לשמאל בממשלה, אלא מאחדים כוחות כדי להתמודד עם הכיוון המסוכן שנתניהו מציע למדינת ישראל".

"במקום זה, יאיר לפיד בוחר להחזיר לחיים, בלי שום אחיזה במציאות, את הסיפור של המדינה הפלסטינית. עם מי בדיוק הוא רוצה להקים אותה, עם חמאס בעזה או אבו מאזן שדי מאבד את שלטונו ביהודה ושומרון? זה מעמיק את הקרע בעם, דווקא עכשיו כשיש מאבק כל כך משמעותי לאן מדינת ישראל הולכת וכשצריך לאחד כוחות גם במרכז-שמאל וגם בימין הממלכתי כדי למנוע את ההדרדרות ושינוי יסודות הדמוקרטיה שנתניהו מסמן".

לא שמענו מילה אחת מבני גנץ, יושב ראש הרשימה שלך, בנושא הזה.
"גנץ ואנחנו אמרנו היטב עם מה אנחנו באים לציבור כשיצרנו את המחנה הממלכתי. זה בדיוק היתרון של גנץ. הרי בצעד הזה לפיד מוכיח שאין לו שום סיכוי להקים ממשלה. הוא שובר שמאלה, נאבק על הקולות עם מרצ והעבודה. הוא לא מנסה למנוע מנתניהו 61 ולא מנסה למשוך אליו קולות מהמרכז-ימין. גנץ מוכיח את היכולת לחבר. בנינו מסמך מדיני מסודר שמדבר על צמצום הסכסוך, התפיסה הזאת מדברת על כך שכרגע אין מה לדבר על מדינה פלסטינית אלא לחזק את האוטונומיה הפלסטינית ומצד שני לשמור את השליטה הביטחונית שלנו בלב הערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון, אחרת הטרור יבוא אלינו".

אין לך ולגנץ שום חיבור אידאולוגי, מה גורם לך להישאר? תפיסות העולם שלך שונות לגמרי.
"אנחנו מציעים לציבור את היכולת לחבר את המרכז הביטחוני עם הימין הממלכתי. במשך שנים נתניהו תמך במדינה פלסטינית ועדיין התמודדתי יחד איתו בתוך הליכוד. גם לאחרונה נתניהו תמך במדינה פלסטינית. אפשר לשאול הרבה חברי ליכוד שמתנגדים לזה איך הם מתמודדים איתו באותה רשימה. ישראל נמצאת בתקופה שכל יסודות הדמוקרטיה שלנו בסכנה, נתניהו מדבר על ממשלת 61 מטורללת של סיוט שלם, סחיטה על ידי השותפים הקואליציוניים שלו, חוק צרפתי רטרואקטיבי. כדי לעצור את זה ייצרנו חיבור שיש סביבו אידאולוגיה מאוד סדורה ומסמך מדיני. המרחק בינינו לבין מה שגנץ מוכן ללכת הרבה יותר קטן ממה שהיה בתוך הליכוד עם נתניהו. זו העת לחבר כוחות ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית, לא לפלג ולקרוע".

אולי הסיבה שאתם לא מתרוממים במנדטים זה בגלל ההבדלים האידאולוגיים ביניכם? המישמש הזה גורם לכם לדשדש.
"זה לא מישמש. יש פחות פערים בינינו בין מה שיש לנתניהו עם רוב חברי הליכוד היום. אנחנו באים עם משנה סדורה מחברת, לא אחת שמפלגת וקורעת את העם לשני חלקים. אנחנו באים עם משהו אחר כדי לחלץ את מדינת ישראל מהסיוט שיכול להתרחש פה בנובמבר. אנחנו רוצים לחבר כוחות ומפלגות ממרכז-ימין וממרכז-שמאל שיוכלו לעבוד ביחד בממשלה. לזה אנחנו מכוונים, גנץ היחיד שיכול לעשות את זה. לפיד בצעד שלו אומר: התייאשתי, אני לא יודע להקים פה ממשלה, אני יכול רק ללכת לבחירות".