התפתחות דרמטית בקרב בין משפחת בירן באיטליה למשפחת פלג בישראל בעניין המשמורת על איתן בירן בן החמש, הניצול היחיד מאסון הרכבל. בסוף השבוע התלוננו בני משפחת בירן כי איתן נחטף והוטס לישראל ללא אישורם, על ידי הסבא שביקר באותו היום את נכדו - ולא החזיר אותו הביתה בשעה המוסכמת.

"זה היה יום ביקור של הסבא והשופטת קבעה שייפגשו כמה פעמים בשבוע", סיפר הבוקר ע', חבר של המשפחה, "הסבא בא לקחת את איתן ב-11:30 בבוקר. הוא היה צריך להחזיר אותו ב-18:30, ולא החזיר. ניסו להתקשר אליו לטלפון אבל הוא לא ענה. בסוף הם קיבלו ממנו מסרון שהילד בישראל".

ע' מאשר כי איתן נמצא בישראל וכי משפחת בירן פועלת מול הרשויות באיטליה כדי להשיבו למדינה. "לפני כמה זמן הם קיבלו הודעה מהעורכת דין שאכן הילד בישראל. הם מטפלים בזה עכשיו מול הרשויות, המשטרה, השופטת וכל מה שצריך. הילד נחטף".

עמית בירן ואשתו טל ז"ל (צילום: אור בן זריהן, באדיבות המשפחה)
עמית בירן ואשתו טל ז"ל | צילום: אור בן זריהן, באדיבות המשפחה

עד לסוף השבוע איתן, שהוריו, אחיו וסבו וסבתו נהרגו באסון הרכבל, היה בחזקתה של דודתו איה, אחותו של אביו, שמתגוררת באיטליה. בארץ מנהלים בני המשפחה מצד אמו מאבק במטרה להחזיר אותו לישראל. גלי פלג, אחות האם, הודיעה כי פתחה בהליך משפטי כדי לאמץ את איתן.

בראיון הבוקר ברדיו 103 אישרה פלג כי איתן נמצא בחזקתה ותיארה את התרגשותו ברגע שהבין שהוא חזר לארץ. "לא חטפנו את איתן ולא נשתמש במילה הזאת", סיפרה לינון מגל ובן כספית, "החזרנו את איתן הביתה ונאלצנו לעשות את זה אחרי שלא היה לנו שום רקע על מצבו הבריאותי והנפשי. אם השופטת לא הייתה קובעת מפגשים, לא היינו רואים אותו".

לדבריה, "החזרנו אותו הביתה כפי שההורים שלו רצו. כשביקרנו אותו הוא היה במצב נפשי לא טוב. הוא היה שואל למה אנחנו הולכים ואם הוא עשה משהו לא בסדר שאנחנו באים לכל כך מעט זמן. כשסבא וסבתא שלו ימחקו אותו מהחיים שלו ועוד כמה שנים הוא ישאל למה לא באנו והיינו איתו, אנחנו נצטרך לתת את הדין הזה מולו. לא מעניין אותי בתי משפט, מעניינת אותי רק הטובה של הילד". פלג סירבה להרחיב כיצד הצליח הסב להטיס את איתן בחזרה לארץ למרות החוקים הנוקשים של הוצאת ילדים ממדינות ללא אישור אפוטרופוס.