מחר (שלישי) בחצות יפקע המנדט של בנימין נתניהו להרכבת ממשלה, והמאמצים מצידו להקים ממשלת ימין בראשותו נמשכים עד לרגע האחרון. ב"חדשות הבוקר" סיפר הפרשן הפוליטי עמית סגל כי בשעות האחרונות חלה התפתחות משמעותית אצל רבני הציונות הדתית - זאת אחרי שהרב צבי טאו, מנהיגה הרוחני של מפלגת נעם, קרא לראשונה להקים ממשלת ימין בראשות נתניהו בתמיכת מפלגת רע"ם.

"המאמץ העיקרי מתרכז ביממה האחרונה, והלילה היה רמז ראשון לכך, לחזור לאפשרות של הקמת ממשלת ימין בתמיכת רע"ם", תיאר סגל, "בלילה פתאום הרב טאו התהפך, שינה את דעתו, וקבע שבלית ברירה יש להקים ממשלה בתמיכת רע"ם. זה טיל טאו. בכך הימין מגיע ל-58 מנדטים, זה עוד לא מספיק. נתניהו צריך למצוא עוד שלושה חברי כנסת ששניים מהם יתמכו ואחד ימנע, או להפך".

"בדקות האחרונות יש ריכוז מאמצים מאוד משמעותי של אנשי נתניהו על רבני הציונות הדתית", המשיך סגל, "על הרב דרוקמן, הרב אליהו, הרב סבתו ועוד שורה של שמות. השאלה הגדולה - האם זה מזיז את סמוטריץ', כרגע נראה שעדיין לא. היום יהיה יום דרמטי מאוד בציונות הדתית, נדע לאן פני המערכה".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'. יסכים להקמת ממשלת ימין בתמיכת רע"ם?

במקביל, נראה כי המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד תקועים - זאת בעקבות דרישתה של איילת שקד לקבל לידיה את תיק המשפטים. "להערכתי, איילת שקד לא רוצה בממשלת לפיד-בנט בכל מקרה", אמר סגל, "אני מציע לפרש את הדרישה שלה לתיק המשפטים לא רק כדרישה לתיק עצמו, אלא כמין שרשרת דומינו שכל האבנים בה נופלות. אם שקד מקבלת את המשפטים, גדעון סער צריך לבקש תיק אחר. הוא רוצה את תיק הביטחון, אבל הביטחון אצל גנץ. גנץ ירצה את האוצר, אבל זה אצל ליברמן. הכל נופל".

ובנט, מה הוא רוצה? זאת התעלומה הגדולה.
"בנט רוצה להיות ראש ממשלה - אם אין אפשרות בימין, אז הוא ידהר להקמת ממשלת שינוי. ברור אבל שאם הוא יקבל מנתניהו הצעה להיות ראשון ברוטציה, או אפילו שני - ותהיה אפשרות להקים ממשלת ימין, מה שעד לדרמה הרבנית הלילית הוא העריך שאין כזו - לא תהיה לו היכולת האמיתית להגיד לא. הזמן משחק תפקיד מאוד דרמטי".

בנט יסכים להיות שני ברוטציה עם נתניהו?
"בנט אמר שהעדיפות הראשונה שלו היא ממשלת ימין. אם סמוטריץ' מתקפל, וזה אם מאוד גדול, יכולת התמרון של בנט מצטמצמת פלאים. שאלת הזמנים היא דרמטית. המנדט מסתיים מחר בלילה ונשיא המדינה לא יאריך לנתניהו, אלא אם יציג לו התקדמות דרמטית או הסכמים חתומים. התקדמות יכולה להיות או הסכם חתום עם בנט, ואז הנשיא ייתן הארכה, או שראש הממשלה יבוא אל הנשיא ויגיד לו - 'עלה בידי להרכיב ממשלה. אל תשאל אותי איזו, אבל אני מתכוון להביא אותה לכנסת'. בכך נתניהו יקנה לעצמו עוד כמה ימים".

כיצד האסון במירון והדרישה לוועדת חקירה ממלכתית, משפיעים על המערכת הפוליטית?
"ברמה הרחבה יותר, קרב היום שבו החרדים לא יהיו בממשלה. ראית בקורונה את ההבנה אצל אגפים נרחבים בחברה הישראלית שזה לא עובד יותר. במירון התחדד שהאוטונומיות שיש במדינת ישראל על כל צעד ושעל, יצטרכו להתפרק. ברמה הטקטית, ה-48 שעות האלה הכניסו את המשא ומתן למידרון אחורי. נתניהו צריך את החרדים כדי להקים ממשלה, ובנט עדיין לא אבדה תקוותו שגם אם הם לא ייכנסו לממשלת בנט-לפיד בהתחלה, אולי הם כן ייכנסו אחר כך. זה די שיתק את האירוע והבטיח שהמשא ומתן לא יהיה סיפור קצר כמו שכולם חשבו, אלא יגרר כמו תמיד לרגע האחרון. יכול להיות שזה יגרר גם עד לחודש יוני, אחרי המנדט של האיש הבא שיקבל אותו. זה אומר שהמשבר הפוליטי נמשך איתנו עמוק לתוך הקיץ".

איילת שקד על חסינות וחוק צרפתי (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
"לא רוצה בממשלת לפיד-בנט בכל מקרה". איילת שקד | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

גנץ אמר שדלתו טרוקה בפני נתניהו. אכן כך?
"גנץ מאוד היה רוצה להיות ראש ממשלה, הוא רואה בזה שבנט או לפיד יהיו כשוד של מה שמגיע לו כדין, נחתם בהסכם קואליציוני עם נתניהו ועבר חקיקה. האם יש אפשרות אמיתית להקים ממשלת נתניהו-גנץ? לדעתי לא. למה שבנט יצטרף לדבר כזה, או סמוטריץ'? הם הבטיחו להצטרף לממשלת ימין, לא לממשלת מרכז בראשות גנץ. הסיכוי לזה, להערכתי, כבר לא קיים".