מספר הנדבקים היומי בנגיף הקורונה ממשיך להיות גבוה מאוד ולצד פתיחת שנת הלימודים, יצאה לדרך תוכנית הרמזור שגיבש פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. 24 יישובים בישראל הוגדרו כאדומים, ההתקהלות בהם הוגבלה לעד 20 איש במקומות פתוחים ו-10 איש בסגורים והוחלט כי הלימודים בבתי הספר בערים הללו לא יתקיימו.

החלטת קבינט הקורונה שלא לשלוח לבתי הספר תלמידים מהיישובים האדומים, התקבלת בשעת לילה מאוחרת. הורים וילדים הלכו לישון במחשבה שיקומו ליום לימודים ובבוקר גילו שייאלצו להישאר בבית בכל זאת. "אני רוצה להתנצל ולשלוח חיבוק לתלמידים ולהורים שלא הלכו הבוקר לבית הספר. לא היינו צריכים לקבל את ההחלטה הזאת בדיון שמתחיל בעשר בלילה, ערב לפני פתיחת שנת הלימודים. יצרנו עבורם הרבה מאוד אי ודאות", הודתה השרה לשוויון חברתי וחברת קבינט הקורונה, מירב כהן.

"אני חושבת שההחלטה שלא לשלוח לבתי הספר נכונה כיוון שרמות התחלואה מאוד גבוהות", המשיכה כהן, "בערים האדומות יהיו יותר ויותר החמרות, אנחנו מדברים גם על סגרים. ב-10 בספטמבר נסתכל על המספרים ואם לא נראה שיפור משמעותי, נתחיל החמרות בצעדים. לדוגמה, בימים מסויימים עסקים יוכלו לעבוד רק בטייק אווי ונפחית את העובדים במקומות העבודה ל-30%. הפקנו הרבה מאוד לקחים מהסבב הקודם באפריל, שאז היה סגר הרמטי. לא צריך סגר הרמטי גם אם המצב יחמיר, זה לא באמת אפקטיבי".

אתם מגבים את פרופ' גמזו? כי נראה שכשהוא מבקש פחות הקלות כולם מתנגדים, במיוחד סביב סיפור אומן.
"אנחנו ניתן גיבוי מלא לפרופ' גמזו, גם בעניין אומן וגם בערים האדומות. בעיתונות כותבים שגמזו הביא את תוכנית הרמזור ארבע פעמים ולא קיבל גיבוי, זה לא נכון. היה רק דיון אחד שלא הסתיים בזמן בגלל שלא הגיעו להסכמות בעניין בתי הכנסת ובסוגיות רגישות אחרות. האסטרטגיה של גמזו מאוד חדשנית, אם מסתכלים על מדינות בעולם עם רמת תחלואה כמו שלנו אין דבר כזה שפותחים את בתי הספר ל-95% מהתלמידים. נעקוב אחרי המספרים והמדדים ואם נראה שזה לא מוביל אותנו למגמה חיובית, נצטרך לשנות את האסטרטגיה".

מירב כהן (צילום: החדשות 12, החדשות12)
חברת קבינט הקורונה והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן | צילום: החדשות 12, החדשות12

את פועלת כדי לבטל את הקיצוץ בקצבת הזקנה לאזרחים המבוגרים שבוחרים לצאת ולעבוד.
"זו ממש המשימה המרכזית שלי בדיוני התקציב. אנחנו כל הזמן דוחפים לזה. עושים עוול אדיר למבוגרים שבמקום לעודד אותם להישאר בשוק העבודה וכך להיות פחות עניים, פחות בודדים ופחות חולים, המדינה מענישה אותם. מבוגרים שיוצאים לעבוד וחוצים את רף ה-6,000 שקלים, לוקחים להם את קצבת הזקנה. אומרים להם, תישארו בבית. המלחמה המרכזית שלנו בדיונים היא לבטל את המנגנון הזה".

הבחירות נדחו בשלושה חודשים, את חושבת שבתקופה הזו משהו ישתנה? לא עובדים בכלל על תקציב.
"זה רע מאוד שטרם התחילו לעבוד על התקציב, נפעיל את כל הכוח הפוליטי שלנו כדי שזה יקרה בהקדם. אם לא יהיה לנו תקציב בקרוב, אנחנו בסכנה של הורדת דירוג האשראי של ישראל שזה דבר נורא ואיום. זה לא הזמן למערכת בחירות. חבל לי שהעניין נדחה רק בשלושה חודשים ושלא הסרנו מעלינו את האיום הזה. זה לא טוב, לא כלכלית, לא חברתית ובטח כשיש לנו משבר בריאותי-כלכלי כל כך חמור. מקווה שההיגיון יינצח".