קבינט הקורונה משנה כיוון: שורת צעדים דרמטיים אושרו הלילה וייכנסו לתוקפם ביום ראשון הקרוב, כולל הרחבת התו הירוק לכל האירועים ולכל הגילאים, חובת עטיית מסכות בחוץ בהתקהלויות מעל 100 איש, חובת בידוד להורים שילדיהם הקטינים התגלו כמאומתים ובידוד בחזרה מעשרות מדינות בעולם, כולל ארצות הברית ויוון.

בקבינט מזהירים: אם הציבור לא יישמע להנחיות ואם סרבני החיסונים לא ייגשו להתחסן, לא תהיה ברירה אלא להיכנס לסגר בחגים. התרחיש הפסימי שהוצג בקבינט הוא הגעה ל-1,000-2,000 חולים קשה בתחילת ספטמבר.

שרת הכלכלה והתעשייה וחברת קבינט הקורונה, אורנה ברביבאי, התייחסה הבוקר (רביעי) לפרסום כי הסגר צפוי להימשך חודש-חודש וחצי. "זה ממש לא נכון. משך הסגר לא נקבע, זה יהיה תלוי בתחלואה ובכמות המתחסנים", הבהירה השרה, "ישבתי בדיון, לא נקבע מועד לסגר. נאמר שאם תעשנה הפעולות הנדרשות ואם מספר המחוסנים יעלה, לא נצטרך להגיע לסגר".

"השאלה היא כמה אנשים ילכו ויתחסנו. האמירה ברורה - ככל שהפער יצטמצם וייסגר, הסיכוי להגיע לסגר ייקטן", המשיכה השרה ברביבאי, "המדד שיקבע הוא היכולת שלנו לצמצם במהירות את היקף הלא מתחסנים. אם לא נצליח, וכמות הלא מתחסנים תישאר גדולה, לצערי נצטרך להגיע לסגר. לא נלך בעיניים פקוחות לתוך מצב של תחלואה ומאושפזים קשה בהיקף כזה".

ראש הממשלה נפתלי בנט חזר וטען כי סגר זה כישלון. מה קרה פתאום?
"ראש הממשלה לא מכתיב לזן הדלתא כיצד להתנהל. הוא עוקב אחריו יחד איתנו ואנחנו מקבלים החלטות בהתאם למציאות בפועל. ברגע שזן הדלתא הגיע והוא מדבק פי 1,000, אתה לא יכול להתעלם מהמציאות. זה מדבק, זה הורג, וצריך לקבל באחריות החלטות שגם אם הן לא פופוליסטיות, יש להן משמעות בהיבט בריאות הציבור".

עברתם מאפס למאה בכלום זמן. האסטרטגיה הייתה שהמשק פתוח ולא יהיו סגרים, פתאום בבת אחת כל ההגבלות חוזרות.
"להפך, בישיבות הקבינט האחרונות הצגנו את הדברים ואת המשמעויות שלהם. היה ניסיון לראות לצד ההיבטים הבריאותיים גם את ההיבטים הכלכליים, להבטיח מקסימום פעילות במשק. אתמול נדרשנו להכרעות כי יש עלייה גם במאומתים וגם בחולים קשה. ההחלטות אתמול לא התקבלו בקלות אלא בכובד ראש, איך נכון לעשות גם וגם".

יש המלצה של משרד הבריאות שהתנגדת אליה?
"התנגדתי לבידוד ההורה היחיד בתוך בית. במקום שיש בו יותר ממבוגר אחד, יש בעיה עם ההחלטה הזאת. עם זאת, אני חברת ממשלה ואני חושבת שההחלטות שהתקבלו הן נכונות, מידתיות ותואמות את המגיפה שהולכת ומרימה ראש".

האם נכון בעיניך לפתוח את שנת הלימודים?
"נכון לרגע זה אני חושבת שנכון לפתוח את שנת הלימודים, אבל זה תלוי בתחלואה. אם לא נצליח לצמצם את פער החיסונים באופן משמעותי, סגר ישפיע גם על פתיחת שנת הלימודים. מקווה שלא נגיע לזה. יש משמעות בלהחזיר את הילדים אחרי חופשה ולהבטיח שהם חוזרים לשגרה".