בבית הלבן ממשיכים להזהיר כי רוסיה מתכוננת לקראת מתקפה צבאית רחבה על אוקראינה בזמן הקרוב מאוד, ונערכים להטלת סנקציות משמעותית על רוסיה במידה ואכן תפתח במלחמה. ישראל, שנמצאת בקשרים הדוקים גם עם האמריקאים וגם עם הרוסים, הקפידה שלא לתפוס צד בסכסוך הזה, לפחות לא באופן פומבי - עד אמש (ראשון), כששר החוץ יאיר לפיד התייחס למשבר בראיון לעודד בן עמי ב"שש עם".

שר החוץ הבהיר כי אם תפרוץ מלחמה, ישראל תצדד בבעלת בריתה ארצות הברית. באשר לשאלת הסנקציות והאם ישראל תיקח בהן חלק, השיב לפיד: "נצטרך לשקול זאת, אבל זה לא המצב כרגע ואנחנו לא שם".

הבוקר, בשיחה עם ניב רסקין, התייחס שר התפוצות נחמן שי לאמירות הללו. "זה לא פאול, לפעמים קשה להתאפק", אמר השר שי, "ברור שבסיפור הזה הלב שלנו נמצא בצד אחד - עם האמריקאים. אנחנו משתדלים, ואני חושב שעשינו ואנחנו עושים את זה יפה, לתמרן בין כל הכוחות הפועלים פה מבלי לנקוט עמדה פומבית ברורה - בתקווה גדולה שהמשבר הזה ייגמר ללא אש, ללא נפגעים וללא עימות צבאי".

אנחנו מכירים את "הקליינט" פוטין. עד כמה הזיכרון שלו ארוך ויזכור את האמירה הזאת?
"ה'קליינט' שלנו הוא שכן שגר פה בדירה הסמוכה, לא רחוק מאיתנו, בצפון, עוגן בים התיכון וטס מעל סוריה. אנחנו מדברים איתו יום ולילה ברוסית בקו האדום שבין המטכ"ל למטה במוסקבה. יש לנו הרבה קשרים, גם עם הרוסים וגם עם האוקראינים. אוקראינה היא מדינה ידידותית לישראל, לא רק בזכות הקהילה היהודית שחיה שם וההיסטוריה המשותפת, אנחנו מקיימים איתה קשרי מסחר, תיירות וכן הלאה".

אז זו אמירה שעדיף שלא הייתה נאמרת?
"לא נחלק ציונים ללפיד. אומר שוב, אנחנו יודעים איפה אנחנו עומדים במפה הבינלאומית. ההיסטוריה של מדינת ישראל וארצות הברית שלובות כל כך באופן הדוק והקרבה היא הן באינטרסים והן בערכים. יש גם ערכים ביחסים בינלאומיים, והם זהים ופוגשים אחד את השני. הלב שלנו נמצא בכיוון ארצות הברית".

המטוסים מאוקראינה חוזרים ריקים. למה הישראלים לא רוצים לחזור?
"הישראלים לא לוקחים אף אמירה ברצינות, גם לא של הממשלה - עד שהם לא יראו במו עיניהם את הצבא האדום וישמעו את התזמורת של הצבא האדום מנגנת להם בכניסה לרחוב. ככה זה, זה מין אופי ישראלי כזה שאומר - בוא'נה, עד שזה לא קורה, זה לא קורה. יש 15,000 ישראלים שם, מתוכם 3,000 חזרו. רובם הגדול מתגוררים שם באופן קבוע, זה הבית שלהם. הזהות הישראלית שלהם כבר התעמעמה עם השנים. אנחנו חרדים להם מפני שאנחנו לא רוצים שישראלים ייקלעו לאיזורי הסכנה ונצטרך לחלץ אותם בצורה כזאת או אחרת. חוץ מלהגיד להם לצאת ולהכין תוכניות חילוץ, הממשלה לא יכולה לעשות שום דבר".