אחרי תשעה ימים, קבינט הקורונה יתכנס היום (חמישי) ויתבקש לאשר שורת הגבלות חדשות, זאת לאור העלייה הנמשכת בתחלואה. משרד הבריאות ידרוש להשיב את התו הירוק במקומות שבהם מתקהלים יותר מ-100 איש, וכן להרחיב את רשימת המדינות האסורות שהנסיעה אליהן תיאסר - בהן בריטניה, טורקיה, מרוקו וקפריסין. מחוסנים שיחזרו ממדינות ירוקות יידרשו בבידוד של 24 שעות, בעוד שמי שאינו מחוסן - בידוד של שבעה ימים.

שר התיירות יואל רזבוזוב טען הבוקר כי התחלואה שמגיעה לישראל דרך הנוחתים בנתב"ג זניחה מאוד. "סיפור נתב"ג יצא מפרופורציה", טען רזבוזוב, "בעשרת הימים האחרונים רק 150 מאומתים חזרו מחוץ לארץ. זה לא 10% מכלל המאומתים, זה נתון שהוא לא נכון. נתב"ג מתופעל נכון, אנחנו מנהלים את האירוע הזה ומקבלים החלטות".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הסביר: "בסוף אי אפשר לחסום את זה לחלוטין, באף מדינה לא הצליחו. הגישה צריכה להיות מאוד דיפרנציאלית ולהתייחס לשני פרמטרים: מצב התחלואה במדינה שמגיעים ממנה ורמת החסינות של הבן אדם. מי שמחוסן והיה במדינה אדומה, צריך להתייחס אליו אחרת מאשר מי שנוסע לא מחוסן. צריכים להתחשב בחיסון כפרמטר למניעת בידוד או לפחות לקצר אותו למינימום האפשרי. הגיע הזמן לבדוק גם אפשרות לכניסת תיירים, גם כבודדים, בתנאי שהם מחוסנים".

נתב"ג - יוני 2021 (צילום: אבשלום שושני, פלאש/90 )
עשרות אלפי ישראלים עוברים בנתב"ג מדי יום | צילום: אבשלום שושני, פלאש/90

באשר לתו הירוק, אמר השר רזבוזוב - "התו הירוק על השולחן. אנחנו צריכים אותו אך במינימום פגיעה בכלכלה. אם היום אין לנו בדיקות מהירות ואנחנו לא יודעים לעשות בדיקות מהירות לילדים, אז התו הירוק צריך להקל על ילדים מתחת לגיל 12 שלא התחסנו. יכול להיות שלא צריך לכלול את הילדים בתו הירוק, נשקול זאת לפי עמדת משרד הבריאות. אנחנו מתייעצים ומקבלים את ההחלטות באחריות, לא כמו הקבינט הקודם שהיה חותמת גומי".

שר התיירות התייחס למחירי החופשות הגבוהים מאוד בישראל: "זה שוק חופשי, ביקוש והיצע. אנשים הזמינו חצי שנה קדימה חופשות במלונות בפריים-לוקיישנים כמו אילת וים המלח. ישבתי עם התאחדות המלונאים וכ-140 מלונות כבר הורידו את המחיר מעל 15%. דיברתי עם רשת גדולה והיא תצא במבצע של 25%. אני בהידברות איתם, אין לי סמכות רגולטורית להוריד את המחירים, אבל עצרתי את הקמפיין והלכתי להידברות".

מתי התיירים ישובו לישראל?
"נכון לעכשיו, בהתחשב בנתונים שאנחנו מקבלים ממשרד הבריאות, זה לא הזמן לפתוח את הגבולות שלנו. אני כשר תיירות נמצא בניגוד עניינים כי אני כן צריך להכניס תיירים, אבל אני מתחשב בפן הבריאותי. כשאנחנו מקבלים החלטה על דחייה, היא חייבת לבוא יחד עם פיצוי לענף התיירות כי זה הענף הראשון שנכנס למשבר והאחרון שייצא ממנו. אנשים מתו ועוד ימותו מקורונה לצערי, אבל כשאנשים פושטים רגל, משפחות נהרסות ויש התאבדויות חס וחלילה, גם על זה אנחנו צריכים לתת את הדעת".

מאומתים שנכנסו לישראל בעשרת הימים האחרונים לפי מדינות:

יוון 35

ארה"ב 15

קפריסין 13

טורקיה 12

גאורגיה 10

ספרד 7

אוזבקיסטן 7

בריטניה 5

איטליה 4

רוסיה 4

גרמניה 3

בולגריה 3

פרו 2

צרפת 2

הונגריה 2

הולנד 2

טנזניה 2

אוקראינה 2

מצרים 2

ברזיל 1

קירג'זסטאן 1

שנת הלימודים החדשה בפתח ולדברי פרופ' גרוטו, "תהיה המלצה גורפת של רוב המומחים לפתוח את שנת הלימודים באופן גורף. השאלה היא איך עושים את זה כך שתצומצם התחלואה בבתי הספר, האם פותחים את כלל הכיתות באופן מלא או לא. בשנה שעברה ניתן לרשויות תקציבים לצורך העניין הזה, הייתי שמח שגם השנה יינתנו תקציבים כדי לצמצם את הכיתות. זה טוב פדגוגית, אבל זה גם טוב בריאותית. יש כמה מודלים לשימוש בבדיקות המהירות - החל מלבדוק את כל הילדים כל יום שזה קצת קיצוני מדי ועד להכלת ההתפרצות על ידי בדיקות שימנעו בידוד של כיתות שלמות, אלא רק בידוד מאוד נקודתי".

ראש הממשלה לשעבר נתניהו שוחח עם מנכ"ל פייזר וטען כי מוכרחים לחסן במנה השלישית את האוכלוסיה המבוגרת. אתה מסכים?
"אין לנו נתונים שמראים שזה מה שצריך לעשות כרגע. לא ברור לכמה זמן החיסון מחזיק, נצטרך להמשיך את המעקב. אין הוכחה חד משמעית שדווקא אלה שחוסנו מוקדם יותר, הם אלו שיותר חולים. יכול להיות שמי שלא הגיב לשתי המנות הראשונות, לא יגיב גם למנה השלישית. יש לנו דוגמאות לזה. אני לא בטוח שצריך למהר ולתת את המנה השלישית, בטח לא באופן גורף. צריך להפריד את הקבוצות שבהן יש באמת דעיכה ולהציע להן את החיסון".