בעוד שבכירי הצבא והגורמים המדיניים חוזרים ומבהירים כי אין כוונה לסיים את מבצע שומר החומות בימים הקרובים, במצרים ממשיכים לפעול מול ישראל והחמאס בניסיון לסכם על הפסקת אש. המצרים פנו לישראל וביקשו שלא להגביר את התקיפות בעזה, ובמקביל שוחחו עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, על אפשרות להפסקת אש.

הלילה צה"ל תקף עשרות מטרות וביניהן מנהרות, משגרים ובתי פעילים בכירים. רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חדשות 12, הסביר ב"חדשות הבוקר" את הצורך להמשיך ולכתוש את חמאס ולא לעצור את המבצע בשלב זה.

"הבוקר אני מאוד מודאג. ירד עלינו סוג של שקט וזה לא משהו מתואם - זה כאילו כולם עייפים קצת מלהמשיך", אמר רוני, "זאת תהיה שגיאה קשה אם ישראל תקבל עוד הפעם את הנוסחה של 'שקט ייענה בשקט'. כאשר יש שקט - חמאס חוזר להתעצם. אם רוצים להתבונן קדימה, לא נכון לאפשר לחמאס להמשיך להתעצם ולשקם את עצמו. לא את הבתים של האזרחים - אלא את היכולות הצבאיות שלו".

"במבצע הזה היכולות של חמאס נפגעו באופן די קשה", המשיך רוני, "אני לא אומר שזה חוסל, לא אומר שלחמאס אין יכולות - ראינו את השיגורים, יש לו עוד יכולות כאלה. לא נכון לישראל להיכנס למסדרון שהעימות הזה גווע לו בשקט כי כולם קצת 'עייפים'. לצה"ל יש עוד יכולת וראשי הצבא הציגו את זה בקבינטים. יש יכולת להמשיך וצריך להמשיך".

הרס תקיפת צה"ל ברצועת עזה - מבצע שומר החומות (צילום: MAHMUD HAMS, AFP)
הרס תקיפות צה"ל ברצועת עזה | צילום: MAHMUD HAMS, AFP

האם במסגרת הסכם להפסקת אש צריך לדרוש את השבת הבנים?
"ברור לגמרי, השבת הבנים זה סעיף בכל הדיונים שהתקיימו בימים האחרונים. זה סעיף מוסרי וערכי שחייבים להציב אותו ולהתעקש עליו".

אם אחרי ההסדרה יתקבל מידע מודיעיני על מפעל שמייצר רקטות, האם מטוסים צריכים להוריד מיד את המפעל הזה כפי שקורה בסוריה?
"לכל זירה יש את המאפיינים שלה ולא נכון להעתיק מכאן לשם. אם ישראל לא רוצה לאפשר לחמאס לחזור ולהתעצם כפי שהתעצם, כל חיסול כזה או פגיעה בתשתית בעזה תביא לירי על עוטף עזה. זה לא משחק שרק אנחנו מנהלים אותו, גם להם יש מרכיב בעניין. המהלך הצבאי הנוכחי מוצלח בעיניי, אבל קשה לתרגם אותו להישגים מדיניים. מלחמת לבנון השנייה הסתיימה עם החלטה 1701. אז נטבע הביטוי 'חמיצות', אבל ראה זה פלא - זה הוביל לשנים של שקט מול חיזבאללה בלבנון. יש לזה ערך משמעותי".

מה לגבי שיקום כלכלי ברצועה תמורת פירוז?
"אני לא רואה מצב שישראל יכולה היום לפתוח במתקפת פרחים וסיוע, זה עוד מוקדם מדי. לא יודע עדיין עד כמה הפגיעה של צה"ל כזאת דרמטית, שתביא את החמאס להסכים ולקבל על עצמו פירוז. על פירוז צריך לפקח, וספק אם יש מי שיפקח על זה. לא נכון שהאירוע של השבוע האחרון יסתיים בגוויעה של הפעילות הצבאית, צריך להמשיך אותה עד שהחמאס יסכים להתכנס לאיזשהו שקט שיהיו לו כללים והגדרות. בהיעדר כללים והגדרות, נחזור לאותן התכתשויות והתשה של יישובי עוטף עזה. כניסה קרקעית היא אופציה שצריך להתאמן עליה ולהשאיר אותה בתכנונים, אבל לא ללכת אליה כל כך מהר".