חצי שעה לפני פקיעת המנדט, הודיע אמש (רביעי) יאיר לפיד לנשיא המדינה כי עלה בידו להקים ממשלה. שמונת ראשי המפלגות שירכיבו את הממשלה העתידית - אם אכן תקום, חתמו על מסמך שמסמיך את לפיד להודיע כי הרכיב ממשלה - וכעת, החלה הספירה לאחור לקראת ההשבעה בכנסת שתיערך ככל הנראה בעוד שבוע וחצי.

השעות שקדמו להודעה היו דרמטיות וכללו כמה משברים של הרגע האחרון, בין היתר עימות בין איילת שקד למרב מיכאלי על הנציגות בוועדה לבחירת שופטים וקשיים במשא ומתן עם רע"ם. עם זאת, האירוע המשמעותי מכולם שירחף כסימן שאלה מעל האפשרות של הממשלה הזו לשרוד את ההצבעה, היא החלטתו של חבר ימינה, ניר אורבך, להתנגד ככל הנראה לממשלה הזאת ולא להתפטר מהכנסת כפי ששקל לעשות לפני כן.

אם אורבך יתנגד לממשלת בנט-לפיד יש 60 אצבעות בלבד, כשהישענות על חברי כנסת מהרשימה המשותפת, ולו רק בהימנעות, לא באה בחשבון על ידי חברים רבים בימינה ובתקווה חדשה. בימים שנותרו עד להשבעה ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הליכוד מתכוונים להפעיל לחץ כבד על חברי ימינה ולשכנעם להתנגד לממשלה ולהפילה.

יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: גרשון אלינסון, פלאש/90 )
יאיר לפיד ונפתלי בנט. בדרך לממשלה | צילום: גרשון אלינסון, פלאש/90

חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד שברה הבוקר את שתיקת חברי הסיעה מאז ההודעה על הקמת הממשלה. "זה לא נגמר עד שזה באמת נגמר", אמרה ברק לנסלי ברדה ב"חדשות הבוקר", "כמו ששמנו לב, זה נמשך לתוך הלילה, חצי שעה לחצות - זה מעיד ששבע המפלגות האלה מושכות כל אחת לכיוון שלה, בלי שום דבק אידיאולוגי אמיתי".

"בקואליציה הזאת שליש הם אנשי ימין ושני שליש הם בכלל מפלגות שמאל", טענה ברק, "בנט וסער, אנשי ימין, ישבו באולפנים והודיעו לפני הבחירות שלא יצטרפו לממשלה עם לפיד כי הוא נחשב בעיניהם שמאל. עכשיו פתאום מכשירים אותו והופכים אותו לאיש ימין. הם מתהדרים בהבטחה אחת שזה לא ללכת לבחירות חמישיות, אבל יש עוד הרבה מאוד הבטחות בחירות שלא קויימו. הם אמרו שלא יישבו עם מפלגות שמאל ועם מפלגות ערביות וכהנה וכהנה, וההבטחות האלה הופרו".

ברק הודיעה כי בכוונת הליכוד להיאבק עד להשבעה במטרה לטרפד את הקמת הממשלה הזאת: "אנחנו נדברר את הציבור שבחר בנו - ציבור של מעל מיליון איש שבחרו ליכוד ומעל שני מיליון איש שבחרו ימין אמיתי. נהיה הקול שלהם, נסביר לאנשים הימניים האידיאולוגיים שבממשלה הזאת לאיזה סוג של ממשלה הם נכנסים והאם הם באמת מסוגלים לעשות את השקר הזה בנפשם".

"הם אומרים לעצמם 'אנחנו נייצג את הציבור שלנו', אבל הציבור שלהם לא מעוניין שייצגו אותם בתוך ממשלה כזאת", קבעה ברק, "הציבור שבחר בפוליטיקאים הימניים לא מעוניין בממשלה כזאת אלא בממשלה אחרת, ועל זה אנחנו הולכים להתעקש".