החלה ההשתלטות על בית החולים שיפא: בשעות הלילה נכנסו כוחות צה"ל אל בית החולים שבצפון רצועת עזה, שבו מסתתרים מחבלי חמאס. דובר צה"ל באנגלית הבהיר כי מדובר במבצע מדויק המבוסס על מידע מודיעיני, שנועד לפגוע בחמאס ואולי לנסות להציל חטופים.

"בשבועות האחרונים הזהיר צה"ל פעם אחר פעם בפומבי כי המשך השימוש הצבאי של חמאס בבית החולים שיפא מסכן את מעמדו המוגן על פי החוק הבינלאומי", הבהירו בדובר צה"ל, "אתמול העביר צה"ל לרשויות הרלוונטיות בעזה פעם נוספת כי יש להפסיק את כל הפעילות הצבאית בתוך בית החולים תוך 12 שעות. למרבה הצער, הם לא עשו זאת. אנו קוראים לכל מחבלי חמאס הנמצאים בבית החולים להיכנע".

חבר הכנסת זאב אלקין, חבר ועדת החוץ והביטחון, התייחס הבוקר לפעולה: "כולנו ממתינים, כמו כל עם ישראל, לראות את התוצאות של הפעולה הזאת. היה ברור שזה יקרה. צה"ל הצליח להוציא משם את רוב האוכלוסייה. תארו לעצמכם איך הייתה נראית פעולה בשיפא אם אותם 50 אלף איש היו נשארים בחצר וסביב בית החולים. המצב היה אחר לחלוטין, התמונות היו אחרות לחלוטין. זה שהצליחו לפנות משם כמעט את כל האוכלוסייה, זה מה שמאפשר את הפעולה. צריכים להתאזר בסבלנות ונראה את תוצאות הפעולה".

"היה ברור שצריכים לעשות את זה. כולם יודעים על הבונקרים של חמאס שהוכנו מבעוד מועד מתחת לבית החולים שיפא", הוסיף אלקין, "היה ברור שאי אפשר להשאיר את זה בלי טיפול של צה"ל - והגיע הזמן".

יש לישראל אינדיקציות מי אותם עשרות אלפים שעזבו את שיפא? האם ייתכן שהוברחו גם חטופים?
"לא יודע להגיד על החטופים, גם לא בטוח שמי שהיה מבריח את החטופים היה עושה את זה מעל פני הקרקע ולא באמצעות התת-קרקע שקיימת ברצועת עזה ומחוברת אחת לשנייה בהרבה מאוד מקומות. יש הרבה דרכים לעשות את זה. האם בתוך האנשים שיצאו מצפון לדרום בימים האלה, שזה מאות אלפי אנשים, היו אולי אנשי חמאס? יכול להיות שהיו. אם יש אנשי חמאס שלא רוצים להילחם בחיילי צה"ל אלא לברוח דרומה, אז שיברחו דרומה. בתת-קרקע, מעל פני הקרקע, ברור שזה דבר שיכול לקרות".

על הפרק - עסקת חטופים. אתה תומך בעסקה בשלב הזה או חושב שצריכים לחכות טיפה ולכופף עוד יותר את החמאס?
"זה לא נכון שאגיד בתקשורת מה עמדתי. לא צריכים לנהל משא ומתן דרך התקשורת. המשא ומתן מתנהל על ידי ראש המוסד, הוא זה שמוסמך לזה. ברור שמדינת ישראל צריכה לעשות הכל כדי להוציא משם כמה שאפשר את החטופים, בראש ובראשונה את הילדים והנשים. זאת המשימה ומדינת ישראל עוסקת בזה. ככל שהחבל מתהדק על צוואר החמאס, ככל שנמשיך לפעול ולהכות בו והוא ירגיש שהוא כבר נחנק וחייב איזושהי הפוגה כזאת או אחרת, ומבין שלא יקבל את זה בלי שחרור של לפחות חלק מהחטופים, כך יש יותר סיכוי שנצליח להגיע לתוצאה במשא ומתן הזה. אמרתי את זה מהרגע הראשון, כשהתחיל התמרון, שהוא דווקא מגדיל את הסיכויים לאיזושהי עסקה, אפילו חלקית, בעניין החטופים, ולא מקטין אותה. רואים את זה בדינמיקה של המשא ומתן".

במקביל לשעון המבצעי יש את השעון המדיני. ישראל צריכה תשעה חודשים כדי להשתלט על הרצועה?
"השאלה זו לא ההשתלטות, אלא באיזה שלב חמאס יגיע למצב שהוא לא יוכל לשלוט בעזה. זו השאלה המרכזית. המספרים ששומעים מהדרג המדיני ומהדרג הצבאי, זה אפילו יותר מתשעה חודשים. תשעה חודשים זה התקדים של מוסול. דיברו על שנה ואף מעבר לכך. לאף אחד אין כרגע את היכולת לנקוט בתאריך ברור. דבר אחד ברור: אסור לעצור, אסור להגיע למצב שיחיא סינוואר בסוף המלחמה הזאת יישב בכורסה שלו במבנה הרוס בעזה, יחייך ויאמר: 'בכל זאת ניצחתי, הנה, אני ממשיך לשלוט ברצועת עזה'. לכן, המלחמה הזאת והפעולה של צה"ל צריכות להימשך כמה זמן שדרוש, כדי שהחמאס יאבד את השלטון לחלוטין ברצועת עזה, בכל חלקיה".

אם הלגיטימציה הבינלאומית חשובה, מדוע לא משקיעים מספיק בהסברה?
"כמה שהמלחמה תימשך יותר, ברור שתהיה יותר ויותר ביקורת בינלאומית. כרגע בינתיים אנחנו מצליחים להחזיק את התמיכה בישראל מהנהגת העולם המערבי, בראשה ארצות הברית. ברור שגם שם יש תהליכים. לכן חשוב לנהל את המלחמה בתחום ההסברה. מדינת ישראל חייבת להתעורר ולהשקיע סכומים סבירים, כי מה שמושקע עכשיו הוא בלתי סביר בתחום הזה. מדינת ישראל משקיעה בקידום ברשתות בנושא ההסברה, 10% מהתקציב הרגיל של משרד התיירות כשהוא משקיע בפרסום שלו. לא בגלל שמשרד התיירות משקיע יותר מדי, אלא פשוט כי אנחנו לא משקיעים בקידום ההסברה. הסכומים מצחיקים".

אולי הפתרון זה לסגור את המשרדים הפיקטיביים ולהעביר את הכספים למלחמה ולהסברה?
"למדינת ישראל יש כסף להסברה, בטח בהיקפים שנדרשים. אתם יודעים כמה כסף חסר למשרד החוץ כדי לפעול לפחות באופן שפעל עד עכשיו להסברה? 10 מיליון שקלים. זו בדיחה. יש כסף הרבה יותר גדול שאני נלחם עליו, הכסף הקואליציוני. 10 מיליארד שקלים. הייתי הראשון בקואליציה, יחד עם יולי אדלשטיין, שהרמנו את הדגל הזה, את הצורך לבטל לחלוטין את הכספים הקואליציוניים ולהעביר את כולם לצורכי המלחמה ולטיפול במפונים. אנחנו לוחצים מאוד בנושא הזה. צריכים גם סיוע של לחץ תקשורתי, כי הרבה מפלגות קואליציה לא רוצות לוותר על הכסף הקואליציוני. בעיניי, זה לא יעלה על הדעת. אין מקום לכסף פוליטי בתקופה הזאת. חייבים להשקיע אחרת בהסברה, אחרת נשאל את עצמנו פתאום למה הדעה בכל העולם מתהפכת".